De nieuwe Suzuki Baleno

Vanbuiten compact genoeg om in elke parkeerplaats te passen en vanbinnen voldoende ruim om comfortabel plaats te bieden aan vijf volwassenen. Met de Baleno, die vanaf nu verkrijgbaar is, biedt Suzuki een veelzijdige stadsauto aan die een ‘stedelijk’ koetswerkformaat perfect weet te verzoenen met een praktisch interieur. Als geen ander voertuig in het B-segment combineert hij binnenruimte met compacte buitenafmetingen. Zo sluit hij duidelijk aan bij de traditie van de Japanse constructeur, die in dit segment steeds nieuwe mijlpalen neerzette met klassiekers zoals de razend populaire stadsauto Swift.

Aan de basis van het koetswerkontwerp lag het nieuwe designconcept ’Liquid Flow’. Samen met een volledig nieuw ontwikkeld, extra licht platform vormt ‘Liquid Flow’ een belangrijk bestanddeel van het concept rond de nieuwe Baleno. Vloeiende lijnen en dynamische accenten bepalen het design, terwijl het nieuw ontwikkelde platform zorgt voor een lager gewicht en dus een duidelijke brandstofbesparing. Ondanks zijn lichtheid biedt het platform van de nieuwe Baleno een hoge mate van stevigheid en crashveiligheid dankzij zijn structuur van staal met hoge treksterkte.

De relatief lange wielbasis van 2.520 mm hebben de Suzuki-ingenieurs optimaal benut om zo veel mogelijk beenruimte en zitcomfort te verzekeren. Bovendien kan de kofferruimte van het hatchbackmodel niet minder dan 3551 liter boodschappen of bagage bevatten, en met neergeklapte achterbank zelfs 1.085 liter. Zo wordt winkelen of op reis vertrekken kinderspel.

Met de nieuwe Baleno lanceert Suzuki in het B-segment een speler die zijn bestuurders zal verrassen. Met een afstand van ca. 805 mm tussen de voorste en achterste rugleuningen biedt hij zelfs op de achterbank nog voldoende ruimte om zelfs volwassenen te vervoeren zonder dat ze met opgetrokken knieën hoeven plaats te nemen. Zelfs langere tripjes en reizen zijn in de nieuwe Baleno zeer aangenaam. Naast de royale interieurruimte maakt ook nog een reeks extra comfort- en connectiviteitsfuncties de Baleno tot wat hij is: een aantrekkelijk pakket dat in essentie veel meer te bieden heeft dan zijn compacte buitenafmetingen van 3.995 mm lengte, 1.745 mm breedte en 1.470 mm hoogte doen vermoeden.

En de nieuwe Baleno heeft inderdaad heel wat te bieden om van dagdagelijkse verplaatsingen een echte belevenis te maken. Afhankelijk van de gekozen uitrustingsversie beschikt hij over een audiosysteem met smartphone-connectiviteit en navigatiesysteem, Privacy Glass, een automatische airco, een lederen stuurwiel, verwarmde buitenspiegels of xenonkoplampen. Op een 4,2” groot lcd-kleurenscherm kan allerlei rijinformatie, zoals snelheid, verbruik, motorvermogen en koppel weergegeven worden. Zelfs een G-krachtindicator is voorhanden in de nieuwe Baleno. Bovendien ondersteunt het audiosysteem het nieuwe Apple CarPlay, wat een slimmer en tegelijk veiliger gebruik van de iPhone mogelijk maakt. Apple CarPlay zorgt voor een optimaler gebruik van de iPhone voor het voeren van telefoongesprekken, het beluisteren van muziek, het verzenden en ontvangen van sms-berichten, het gebruik van kaarten en nog veel meer.  

Nog een troef van de nieuwe Baleno is zijn motorgamma, met twee innovatieve en bijzonder zuinige krachtbronnen: de 1.2-DUALJET-2 en de volledig nieuw ontwikkelde 1.0-BOOSTERJET-motor3. In de hoogste uitrustingslijn is de DUALJET-motor bovendien voorzien van het ‘mild hybrid’-systeem SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki)4 – het eerste systeem in zijn soort dat wordt aangeboden in een Europees Suzuki-model. Zo zet Suzuki met de nieuwe Baleno een belangrijke stap op weg naar toekomstige motortechnologie en geoptimaliseerde brandstofefficiëntie.

Het doelpubliek voor de nieuwe Baleno bestaat vooral uit veertigers, zowel koppels als singles, die speciale aandacht schenken aan functionaliteit en dagdagelijkse bruikbaarheid van een voertuig, maar minstens evenveel belang hechten aan een onopvallend, modern en tijdloos design.

De prijzen voor de Suzuki Baleno beginnen bij 15.899 euro. Dit model wordt voor de Belgische markt gebouwd in India.

 

1 Gemeten volgens de methode van de Duitse vereniging van de automobielindustrie (VDA).

2 1.2-DUALJET-motor: Brandstofverbruik: in de stad 5,3 l/100 km, buiten de stad 3,6 l/100 km, gecombineerde testcyclus 4,2 l/100 km; CO2-uitstoot: gecombineerde testcyclus 98 g/km (VO EG 715/2007).

3 1.0-BOOSTERJET-motor MT: Brandstofverbruik: in de stad 5,4 l/100 km, buiten de stad 4,0 l/100 km, gecombineerde testcyclus 4,4 l/100 km; CO2-uitstoot: gecombineerde testcyclus 103 g/km (VO EG 715/2007).

1.0-BOOSTERJET-motor AT: Brandstofverbruik: in de stad 6,3 l/100 km, buiten de stad 4,1 l/100 km, gecombineerde testcyclus 4,7 l/100 km; CO2-uitstoot: gecombineerde testcyclus 109 g/km (VO EG 715/2007).

4 1.2-DUALJET-motor met SHVS: Brandstofverbruik: in de stad 4,7 l/100 km, buiten de stad 3,6 l/100 km, gecombineerde testcyclus 4,0 l/100 km; CO2-uitstoot: gecombineerde testcyclus 93 g/km (VO EG 715/2007).

Suzuki Baleno – Design highlights en uitrusting

Vloeiende lijnen, tijdloze vormen en een opvallende voorkant: de hatchback Baleno pakt uit met een overtuigende nieuwe Suzuki-designtaal die naar de naam “Liquid Flow“ luistert. Ook het interieur getuigt van dezelfde visuele filosofie, zoals geïllustreerd wordt door de gebogen vorm van het dashboard. Verdere highlights in het interieur zijn de zilverkleurige inzetstukken1, die de elegantie van het design onderstrepen.

In zijaanzicht valt vooral de duikende daklijn van het koetswerk op, die een zachte overgang naar de achterklep met chroomsierstuk1 vormt. Ook de deurklinken gaan getooid met chroomdetails, terwijl de standaard dak spoiler voor een sportieve toets zorgt.

De Baleno biedt zijn kopers de keuze uit negen aantrekkelijke koetswerkkleuren, waaronder zeven metaalglanslakken. De meerprijs voor de metallic lak bedraagt 420 euro. De nieuwe vormgeving en kleurstelling van de Baleno maakt hem tot een duidelijk herkenbare vertegenwoordiger van zijn segment – een kleine auto met een tijdloze chique look die een blijvende indruk maakt.  

Ook wat de uitrusting betreft, heeft de nieuwe Baleno enkele troeven achter de hand om het rijden comfortabeler en veiliger maken: tot de standaarduitrusting behoren onder andere een lichtsensor, richtingaanwijzers ingebouwd in spiegels² en ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes. Vanaf de uitrustingsvariant GLX is de Baleno af fabriek ook standaard uitgerust met een radar ondersteunde actieve remfunctie (RBS) en een adaptieve cruise control met snelheidsbegrenzer. Deze systemen zijn als optie verkrijgbaar op de GL- en GL+-uitvoering.

Tot de verdere highlights van de Baleno  GLX behoren xenonkoplampen, een automatische airconditioning en aluminium velgen van 16 duim. Opvallend is ook het instrumentenbord met centraal 4,2” groot LCD-kleurendisplay, dat het interieur een extra moderne touch verleent. Het geeft alle relevante rij-informatie weer, plus de g-krachten die tijdens het rijden worden gemeten. Het multifunctionele kleuren-LCD is eveneens vanaf de uitvoering GLX beschikbaar.

 

1Vanaf de GL+-uitvoering.

2In de GLX-uitvoering.

 

 

 

Suzuki Baleno – Motoren

De nieuwe Suzuki Baleno is met twee verschillende benzinemotoren leverbaar.

Suzuki biedt de keuze tussen een 1.2-DUALJET-motor1 met vier cilinders en 66 kW (90 pk) of een 1.0-BOOSTERJET-motor2 met turbo, directe injectie en 82 kW (112 pk). Bovendien is de nieuwe Baleno het eerste Suzuki-model op de Europese markt dat ook met het innovatieve en zelf ontwikkelde ‘mild hybrid’-systeem SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki)3 verkrijgbaar is. Zo pakt de Baleno uit met een echte primeur in het Suzuki-gamma.

1.2-DUALJET-motor

De viercilinder-DUALJET-motor met 66 kW (90 pk)en een cilinderinhoud van 1.2 liter is voor alle uitrustingsvarianten van de Baleno verkrijgbaar. Twee injectoren per cilinder zorgen voor een harmonische vermogensontplooiing en tegelijk een optimale brandstofefficiëntie. In de gecombineerde testcyclus bedraagt het verbruik van de DUALJET-motor slechts 4,2 liter per 100 kilometer.

SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki)

In de hoogste uitrustingslijn, GLX, wordt de DUALJET-motor standaard gecombineerd met het ‘mild hybrid’-systeem SHVS. Het hart van het SHVS-systeem is een geïntegreerde starter-generator (ISG) die de motor ondersteunt door de gerecupereerde en tijdelijk opgeslagen energie rechtstreeks door te geven. Die energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij onder de voorstoel van de chauffeur. Andere voordelen van het systeem zijn, dankzij de rechtstreekse riemaandrijving van het ISG, een zeer snelle maar zachte en stille herstartfunctie, alsook een energiezuinige kruipfunctie.

Het geoptimaliseerde start-stopsysteem onderbreekt de motor bij vertragingen en remmanoeuvres reeds bij snelheden onder 15 km/h (op voorwaarde dat er geen versnelling is ingeschakeld), wat het brandstofverbruik nog extra drukt. Het systeem maakt gebruik van de opgeslagen remenergie die bij vertragingen en remmanoeuvres gerecupereerd wordt, om de DUALJET-motor bij het accelereren en in start-stopomstandigheden te ondersteunen. Daardoor wordt eigenlijk verloren energie weer bruikbaar gemaakt en bijgevolg kostbare brandstof bespaard.

1.0-BOOSTERJET-motor

Een andere ster van het Baleno-motorgamma is de nieuwe ontwikkelde 1.0-BOOSTERJET-Motor met turbo en directe injectie, die uitpakt met sportieve rijprestaties en 82 kW (112 pk). Bij de ontwikkeling van deze motor stond het thema ‘downsizing’ duidelijk centraal. De combinatie van een kleine cilinderinhoud en drukvoeding zorgt ervoor dat de motor dynamische rijprestaties weet te verzoenen met lage verbruikscijfers. Want ook voor de BOOSTERJET-motor heeft Suzuki veel aandacht besteed aan zuinigheid en brandstofefficiëntie. Zo is de soepel draaiende driecilindermotor tevreden met amper 4,4 liter per 100 kilometer.

De turbomotor spreidt zijn maximumkoppel van 170 Nm over een maximaal toerentalbereik van 2.000 tot 3.500 tr/min. Het relatief hoge koppel bij lage toerentallen maakt een comfortabele rijstijl mogelijk met gelijkmatige acceleraties zonder te veel te moeten schakelen.

Suzuki biedt zowel de 1.0-BOOSTERJET- als de 1.2-DUALJET-motor aan met een handgeschakelde 5-versnellingsbak, terwijl de BOOSTERJET-motor optioneel ook gecombineerd kan worden met een 6-trapsautomaat. In deze combinatie haalt de BOOSTERJET-motor een maximumkoppel van 160 Nm bij een toerentalbereik van 1.500 tot 4.000 tr/min.

 

1 1.2-DUALJET-motor: Brandstofverbruik: in de stad 5,3 l/100 km, buiten de stad 3,6 l/100 km, gecombineerde testcyclus 4,2 l/100 km; CO2-uitstoot: gecombineerde testcyclus 98 g/km (VO EG 715/2007).

2 1.0-BOOSTERJET-motor MT: Brandstofverbruik: in de stad 5,4 l/100 km, buiten de stad 4,0 l/100 km, gecombineerde testcyclus 4,4 l/100 km; CO2-uitstoot: gecombineerde testcyclus 103 g/km (VO EG 715/2007).

1.0-BOOSTERJET-motor AT: Brandstofverbruik: in de stad 6,3 l/100 km, buiten de stad 4,1 l/100 km, gecombineerde testcyclus 4,7 l/100 km; CO2-uitstoot: gecombineerde testcyclus 109 g/km (VO EG 715/2007).

3 1.2-DUALJET-motor met SHVS: Brandstofverbruik: in de stad 4,7 l/100 km, buiten de stad 3,6 l/100 km, gecombineerde testcyclus 4,0 l/100 km; CO2-uitstoot: gecombineerde testcyclus 93 g/km (VO EG 715/2007).

 

 

 

Suzuki Baleno - Veiligheid en nieuw platform

Met een leeggewicht van slechts 9401 kilogram is de nieuwe Baleno tot 100 kilogram lichter dan bijvoorbeeld de Suzuki Swift. Dit komt door het volledig nieuw ontwikkelde platform. Door het gebruik van innovatieve constructiemethoden en materialen zijn de ingenieurs van Suzuki erin geslaagd om een beperkt gewicht met een zeer hoge mate van veiligheid en stijfheid te verzoenen.

Voor de ontwikkeling van het nieuwe platform heeft Suzuki de bestaande structuur van de voertuigbodem grondig onder de loep genomen. Het was de bedoeling om gewicht te besparen, zonder daarbij de solide eigenschappen van de bodemplaat te verliezen. Deze uitdaging werd door het gebruik van een vloeiende skeletstructuur uit één stuk tot een goed einde gebracht. Deze structuur vormt het basiselement voor de vooruitstrevende combinatie van veiligheid en lichtheid die de nieuwe Baleno te bieden heeft aan zijn bestuurder. De koetswerkstijfheid van het nieuwe platform is 10 procent hoger dan bij vergelijkbare voertuigen van andere constructeurs. Bovendien weegt dit platform ongeveer 15 procent minder dan de platformen die ze vervangt.

Het optimalisatieproces dat hieraan ten grondslag ligt, heeft niet enkel betrekking op het platform, maar werd door Suzuki ook in de hele auto doorgetrokken: door de aanpassing van verschillende onderdelen aan de deuren, zetels, ophanging, motor en remmen is in de Baleno de ideale balans tussen gewichtsbesparing en rijveiligheid bereikt. Daarenboven konden door de aanpassingen geluid en trillingen beperkt worden, zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort. Dat resulteert in een zuiniger verbruik, gecombineerd met een verbeterd rijgedrag, zonder evenwel iets aan de vertrouwde veiligheid van het koetswerk in te boeten.

Naast het bijzonder stijve en crashbestendige koetswerk worden de inzittenden in de nieuwe Baleno nog door een groot aantal bijkomende, intelligente veiligheidssystemen beschermd.

Assistentiesystemen zoals het radar ondersteunde actieve noodstopsysteem (RBS) of de adaptieve cruise control met snelheidsbegrenzer maken het rijden niet alleen bijzonder veilig, maar zorgen bovendien ook voor een hoog comfortniveau. RBS herkent obstakels die voor het voertuig opduiken via een radar aan de voorkant van het voertuig en reageert autonoom. Wanneer het obstakel nog voldoende ver verwijderd is, wordt de bestuurder akoestisch gewaarschuwd, maar zodra de afstand te klein wordt, kan de Baleno met behulp van het RBS in geval van nood ook zelfstandig remmen in plaats van de bestuurder. Op deze wijze draagt het systeem duidelijk bij tot de crashveiligheid van de nieuwe Baleno. Het veiligheidspakket in de Suzuki Baleno wordt vervolledigd met onder andere zes airbags, ISOFIX-kinderzitbevestigingspunten en een wegrijhulp voor op hellingen (enkel met automatische versnellingsbak).

1Geldt enkel voor de Suzuki Baleno met 1.2-DUALJET-motor (incl. 75 kg voor de bestuurder).

Suzuki Baleno – Uitrusting en prijzen

De nieuwe Suzuki Baleno heeft niet alleen op het vlak van innovatieve technologieën veel te bieden, maar ook zijn uitrusting laat niets te wensen over. De drie uitrustingsniveaus GL, GL+ en GLX hebben alles in huis wat een moderne auto nodig heeft.

GL

Zelfs in zijn basisversie pakt de nieuwe Baleno onder andere uit met een comfortabele centrale vergrendeling, een airco, een MP3-compatibele radio-cd-speler, zes luidsprekers voor een optimaal geluid, een handsfree kit met Bluetooth®1, een lederen stuurwiel, elektrisch verwarmde buitenspiegels, ‘Guide me Light’, elektrisch bedienbare zijruiten vooraan, een lichtsensor, zes airbags en ISOFIX-kinderzitbevestigingspunten. Een aantrekkelijk totaalpakket van veiligheids- en comfortvoorzieningen dat Suzuki al aanbiedt vanaf 15.899 euro. In de uitrustingslijn GL wordt de Suzuki Baleno aangedreven door een 1.2-DUALJET-motor (15.899 euro) of 1.0 BOOSTERJET-motor (17.599).

GL+

Het middelste uitrustingsniveau, GL+, krijgt ter aanvulling nog een aluminium 16” velgen, zetelverwarming vooraan, xenonlampen, geïntegreerde led standlichten en mistlampen vooraan. In deze variant is de Baleno uitgerust met een 1.2-DUALJET-motor en is hij in de handel verkrijgbaar voor prijzen vanaf 16.999 euro.

GLX

De variant GLX, met een vanafprijs van 19.599 euro, is naar keuze verkrijgbaar met een 1.2-DUALJET-motor inclusief SHVS-systeem of een 1.0-BOOSTERJET-motor. Deze uitrustingslijn heeft nog meer te bieden dan de GL+, met extra functies zoals Keyless Start, Privacy Glass, een audiosysteem met smartphone-connectiviteit en navigatiesysteem, een automatische airco, een radar ondersteund actief noodstopsysteem (RBS) en een adaptieve cruise control (ACC). De nieuwe Baleno GLX is met DUALJET-Motor al verkrijgbaar voor een interessante vanafprijs van 19.599 euro, terwijl de prijzen voor de versies met BOOSTERJET-motor beginnen bij 21.299 euro met de handgeschakelde 5-versnellingsbak.

De Baleno is leverbaar met negen aantrekkelijke koetswerkkleuren, waaronder zeven metaalglanslakken. De meerprijs voor een metaalglanslak bedraagt 420 euro.

 

 

 

Prijzen in euro

GL

GL+

GLX

1.2-DUALJET (90 pk)

15.899 euro

16.999 euro

19.599 euro

1.2-DUALJET (90 pk) CVT

/

19.299 euro

21.799 euro

1.2-DUALJET (90 pk) SHVS

/

/

20.699 euro

1.0-BOOSTERJET (112 pk) MT

/

17.599 euro

21.299 euro

1.0-BOOSTERJET (112 pk) AT

/

/

23.599 euro

 

1Bluetooth® is een geregistreerd handelsmerk van Bluetooth SIG, Inc.

Bart Hendrickx

PR Manager, Suzuki

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Suzuki Belux

Suzuki Belux is verdeler van Suzuki wagens voor Belgie en Luxemburg en maakt deel uit van de astara-groep, Meer info over de modellen en het verdelernet vindt u op www.suzuki.be 

SUZUKI MOTOR CORPORATION (SMC) is gevestigd in het Japanse Hamamatsu. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen: Automobiel, Motorfiets en Marine. Naast kleine en compacte auto's, terreinwagens, SUV's en transportvoertuigen omvat het productgamma ook motorfietsen, scooters, quads, bromfietsen, buitenboordmotoren, polyvalente generatoren en motorwaterpompen.

Suzuki stelt wereldwijd 51.503 medewerkers tewerk in zijn afdelingen Automobiel, Motorfiets en Marine en heeft handelsactiviteiten in 196 landen en regio's en productievestigingen in 24 landen.

Neem contact op met