De nieuwe Suzuki Ignis

De nieuwe Suzuki Ignis

Donderdag 8 december 2016 —  

Suzuki IGNIS, de nieuwe ultracompacte SUV

  • De nieuwe Ignis is een ultracompacte SUV die elegantie en veelzijdigheid combineert voor een comfortabele, gebruiksvriendelijke wagen.
  • Zijn nieuw design heeft een stoere uitstraling en verenigt conceptuele nieuwigheden met Suzuki-traditie.
  • Het platform van de nieuwste generatie is sterk en licht en kreeg een nieuw ophangsysteem voor een optimale wendbaarheid.
  • De 1.2 DUALJET-motor staat met het SHVS-systeem (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) garant voor sterke prestaties en verbruikt daarbij aanzienlijk minder brandstof.

Suzuki Motor Corporation onthulde de Ignis ter gelegenheid van het Autosalon van Parijs. De nieuwe ultracompacte SUV verenigt comfort met gebruiksgemak en elegantie. De Ignis is duidelijk een product van de Suzuki-stal, maar heeft ook een volledig nieuw design en een eigen persoonlijkheid. Naast zijn iconische vormgeving levert de SUV uitstekende rijprestaties met een groot gebruiksgemak. Een betrouwbare metgezel in alle omstandigheden. De Europese verkoop start in januari 2017.

Concept

Design en functionaliteit

Naast zijn natuurlijke elegantie biedt de Ignis zijn bestuurder een uitstekend zicht op het verkeer, een comfortabele zitpositie, veel ruimte vooraan en een grote kofferruimte. In een Ignis rijd je met een gerust hart, zelfs op moeilijk terrein. Suzuki wou een iconische SUV creëren, die de conceptuele filosofie van het merk belichaamde.     

Een echte Suzuki met een eenvoudig en iconisch design

Bepaalde designelementen zijn overgenomen van de eerste generatie Cervo’s, de Vitara en de Swift. Maar met zijn rechte lijnen en rondingen kan de Ignis ook bogen op een stevige dosis charme en een onmiskenbare sterke persoonlijkheid.

Uitstekende prestaties en een laag verbruik

Door voor een groot deel sterke, maar lichte en hoogwaardige staalplaat te gebruiken, werd een lichtere, maar even stevige carrosserie verkregen. Het hybride SHVS-systeem bespaart daarnaast energie en brandstof.

Geavanceerde veiligheidsuitrusting

Twee stereocamera’s controleren de afstand tussen de wagen en de omgeving en onderzoeken de vorm van de geïdentificeerde voorwerpen. Die technologie vormt de basis voor drie veiligheidsvoorzieningen: Dual Camera Brake Support (DCBS) (automatische remhulp via camera’s), een waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook en een waarschuwing bij het slingeren van het voertuig.

Navigatie en audiosysteem (SLDA)

De bestuurder kan zijn smartphone aansluiten via verschillende systemen en zijn apps bedienen op het touchscreen. De navigatie wordt gestart door een SD-kaart met kaartgegevens in te voeren.

Design

  • Ondanks zijn compacte afmetingen heeft de Ignis een stoere uitstraling.
  • De mooi afgewerkte cabine beklemtoont de unieke persoonlijkheid van de wagen.
  • Klanten kunnen kiezen uit verschillende kleuren voor de carrosserie en het interieur.*

* De twee basiskleuren voor het interieur worden aangeboden in functie van de kleur van de carrosserie.

Design buitenzijde

Het aantrekkelijke design van de Ignis valt vooraan op door de led-koplampen en de sterke lijnen van het radiatorrooster. De robuuste bumpers suggereren kracht, terwijl de rest van de carrosserie expressiviteit uitstraalt. Het design is eenvoudig en rustgevend. De wagen heeft C-stijlen zoals de Cervo (in de vorm van luchtspleten) en zwarte A- en B-stijlen zoals de Swift. Ook andere elementen van de Suzuki-SUV’s komen terug, zoals de spatborden vooraan of de schelpvormige motorkap. Het resultaat leidt Suzuki een nieuw tijdperk binnen op het vlak van SUV’s.

Design binnenzijde

Ook binnen wordt het exclusieve design van de Ignis doorgetrokken. Het cirkelvormige airco-bedieningspaneel en de USB/AUX-aansluitingen geven de cabine een futuristische look. Het instrumentenbord bestaat uit verschillende materialen en texturen die zorgen voor een aangename sfeer. Het contrast tussen de oranje en titanium toetsen versterkt het dynamische karakter van de Ignis.

Kleurengamma

De nieuwe Ignis bestaat in 14 verschillende kleuren, waarvan drie nieuwe carrosseriekleuren en een tweekleurige variant. Voor het interieur kan je kiezen tussen twee bijpassende basiskleuren.

■Carrosseriekleuren (14 kleuren in totaal)

Drie nieuwe kleuren:

Flame Orange Pearl Metallic: De dynamische kracht van roodgloeiend metaal.

Neon Blue Metallic: Stralend blauw als een modern neonlicht.

Helios Gold Pearl Metallic: De energie van een stralende zon.

Zes andere kleuren

Vijf tweekleurige opties (met zwart dak).

Interieurkleuren

Twee basiskleuren passen perfect bij het strakke zwart-wit-contrast binnenin:

Oranje op de centrale console en de handgrepen van de deuren

Titanium op de centrale console en de handgrepen van de deuren

* De basiskleur is afgestemd op de carrossiekleur.

Functionaliteit

  • Een grote kofferruimte en een ruime cabine die een gevoel van vrijheid geven.
  • Een hoge zitpositie voor een uitstekend zicht op de weg.
  • Audiodisplay met navigatie

 

Capaciteit

Het platform van de nieuwste Suzuki-generatie resulteert in een minimaal volume van het motorcompartiment en een maximale ruimte voor passagiers en bagage. Ondanks zijn compacte formaat beschikt de Ignis binnenin over een ruim en comfortabel interieur, met een behoorlijke hoogte en veel beenruimte en ruimte tussen de passagiers onderling. De Ignis is daarnaast uitgerust met een grote laadruimte van 267 liter (227 liter op model ALLGRIP). De achterstoelen kunnen verschoven en neergeklapt worden om nog meer ruimte te creëren.

* Gemeten volgens de VDA-methode (Vereniging van de Duitse autofabrikanten), met de rugleuning van de achterstoelen rechtop.

Opbergmogelijkheden

De cabine heeft tal van handige opbergruimten. Naast het handschoenenkastje zijn er ook flessenhouders in middenconsole, de achterste console en de voor- en achterdeuren. Alles werd gedaan voor een optimaal gebruiksgemak.

Zichtbaarheid

Met wel 180 mm vrije hoogte boven het wegdek kan de Ignis ook hobbelige wegen aan. Daarnaast stap je als bestuurder makkelijk in en uit en heb je een optimaal zicht op het verkeer dankzij de hoge zitpositie.

Smartphoneverbinding en audiodisplay

Het audiosysteem is uitgerust met een intuïtief touchscreen zoals dat van een smartphone. De bestuurder kan zijn smartphone aansluiten via Bluetooth® of USB-kabel en via het scherm de apps bedienen, net als de radio, de achteruitrijcamera en de navigatiefuncties. 

  • Met Android Auto kan Android ook in de wagen gebruikt worden. De app helpt bestuurders geconcentreerd te blijven op de weg en gebruikt diensten van Google™ zoals Google Maps™ en Google Search™.
  • Apple CarPlay helpt iPhone-bezitters de beste route te vinden. Je kan bellen, berichtjes sturen en ontvangen en muziek beluisteren zonder verstrooid te raken dankzij Siri en het touchscreen.
  • MirrorLink laat de apps op je smartphone verschijnen op het touchscreen van je wagen, zodat je ze makkelijker kan gebruiken.

Dynamisch en veilig

  • Dynamische wagen met een opvallend laag brandstofverbruik
  • Een nieuw ophangsysteem en een platform van de nieuwste generatie maken de Ignis extra wendbaar, creëren meer ruimte in de cabine en zorgen voor een laag brandstofverbruik.
  • Vernieuwende veiligheidstechnologie voor een optimale bescherming bij een aanrijding

Motor

De Ignis heeft een krachtige, maar zuinige benzinemotor 1.2 DUALJET (K12C). Dankzij het SHVS-systeem verbruikt de wagen nog minder.

SHVS

Het SHVS-systeem maakt gebruik van lichte en compacte hybride technologie op basis van een ISG-startmotor (Integrated Starter Generator) en een lithium-ion-batterij. Dit systeem is ideaal voor compacte voertuigen en haalt het verbruik sterk omlaag. De ISG ondersteunt de motor tijdens het rijden en ondertussen laadt de batterij op.  

Versnellingsbak

Manuele versnellingsbak met vijf versnellingen: voor comfortabel en vlot schakelen. De automatische versnellingsbak AGF werd ontwikkeld op basis van een manuele versnellingsbak met vijf posities. De versnellingspook en het ontkoppelingspedaal worden automatisch bediend.  

ALLGRIP AUTO

De Ignis is uitgerust met vierwielaandrijving ALLGRIP AUTO met viscokoppeling. Zodra het systeem merkt dat de voorwielen grip verliezen, schakelt het automatisch de aandrijving op de achterwielen in. Het resultaat is een comfortabele wegligging en een lager brandstofverbruik. Met ALLGRIP AUTO rijd je altijd zonder zorgen, ook op gladde of besneeuwde wegen.

Ophangsysteem

Het ophangsysteem werd vernieuwd en aangepast aan het platform van de nieuwste generatie. Het is nu lichter en sterker, met betere rijprestaties als gevolg.

Veiligheidsuitrusting

De Ignis maakt gebruik van het TECT-systeem (Total Effective Control Technology), om bij een aanrijding zoveel mogelijk de veiligheid te garanderen. Zo wordt de impactenergie bij een aanrijden efficiënt geabsorbeerd en verspreid en is de structuur van de cabine extra stevig.

Het ESP-systeem  (Electronic Stability Program) biedt de bestuurder maximale controle in elke situatie en maalt ook deel uit van de uitrusting. Daarnaast zijn er airbags vooraan, aan de zijkant en gordijnairbags voor een optimale bescherming bij een aanrijding.

De stereocamera’s op het voertuig detecteren menselijk wegmarkeringen en voorwerpen vóór de auto. Ze schatten de vorm en de grootte van het voorwerp en bepalen of het een voetganger of een ander voertuig is. Op die manier bieden ze drie geavanceerde veiligheidsfuncties:

  •  DCBS-systeem (Dual Camera Brake Support – remhulp via camera’s) : Wanneer de wagen 5 km/u of meer rijdt, detecteren de camera's de voertuigen en andere voorwerpen. Zo helpen ze aanrijdingen te voorkomen of te verzachten met behulp van waarschuwingen en een automatisch remsysteem.
  • Rijstrookdetectie: Wanneer het voertuig 60 km/u of meer rijdt en van rijstrook verandert zonder dat de richtingaanwijzer werkt, begint het stuur te trillen en gaat er een lampje aan op het instrumentenbord om de aandacht van de bestuurder te trekken.
  • Slingerwaarschuwing: Wanneer het voertuig 60 km/u of meer rijdt en begint te slingeren, gaat er een optisch en akoestisch alarm af op het instrumentenbord om de aandacht van de conducteur te trekken.