De S-Cross, de functionele wagen

Donderdag 20 november 2014 — Onze cross-over SX4 S-Cross heeft net het eerste volledige jaar van zijn carrière achter de rug. En wat voor een jaar!… Apetrots zijn we. Vorig jaar hadden we ons al op de borst geklopt voor de zeer bevredigende resultaten tijdens de eerste maanden, maar nu kunnen we u aankondigen dat de S-Cross zijn opmars bestendigt, want op amper een jaar tijd is hij uitgegroeid tot bestseller van ons gamma in België. Hij doet dus beter dan de Swift, en dat is een hele prestatie. Onze commerciële groei in 2014, met bijna 20% ten opzichte van 2013, hebben wij trouwens grotendeels te danken aan de S-Cross.

De SX4 S-Cross is dus goed voor ons moreel en voor ons zelfvertrouwen naar de toekomst toe. Hij heeft namelijk de aftrap gegeven voor de opleving van onze merk, en zijn succes stemt ons optimistisch voor het vervolg van die opleving, die dit jaar wordt belichaamd door de Celerio en de nieuwe Vitara. Want die twee nieuwkomers zullen dezelfde waarden verdedigen en dezelfde kwaliteiten vertonen als de S-Cross. Sta ons toe om ons betoog uiteen te zetten.

Nog nooit maakte een Suzuki gebruik van zo veel staal met zeer hoge weerstand als de S-Cross. Ongeveer 50% van zijn totale massa bestaat uit dit soort warm gewalst staal, waarmee dunnere koetswerkpanelen gemaakt kunnen worden zonder in te boeten aan stijfheid of schokweerstand. De inspanningen om het gewicht te verlagen situeerden zich evenwel ook op andere vlakken, zoals de motoren, de uitlaatspruitstukken, de ophangingselementen, enzovoort.

Uiteindelijk bedraagt het leeggewicht van de SX4 S-Cross in ‘basisconfiguratie’ (1.6-benzinemotor en handgeschakelde 5-versnellingsbak) 1.080 kg, wat meer dan behoorlijk is voor een voertuig van 4,30 meter lang. Bij wijze van vergelijking: de klassieke SX4 weegt, met dezelfde aandrijving, ongeveer 60 kg meer, ondanks zijn gevoelig kleinere afmetingen. We zullen het maar gewoon zeggen: de SX4 S-Cross is de lichtste cross-over van zijn categorie. Die lichtheid en het weggedrag dat daaruit voortvloeit, zijn trouwens twee van de kwaliteiten die werden onderschreven door diegenen onder u die hem al getest hebben.

 

Weloverwogen vormen

Op esthetisch vlak hebben de designers veeleer geopteerd voor een discrete vormentaal dan voor een agressieve en/of avontuurlijke stijl die valse beloften zou kunnen suggereren op het vlak van terreincapaciteiten. De look van de SX4 S-Cross beantwoordt aan de realiteiten van het dagelijkse leven van mensen die kiezen voor een cross-over: het gezinsleven, rijden in zomer en winter, vrije tijd. Zo is het feit dat de S-Cross niet de bodemvrijheid van een terreinwagen lijkt te hebben, een bewuste keuze, die ook al werd gemaakt voor de klassieke SX4. Nochtans scoort hij met zijn bodemvrijheid van 17 cm in de (goede) middenmoot van het segment. Het zit hem eigenlijk allemaal in de perceptie van de proporties. Maar die proporties zijn de vrucht van intensief onderzoekswerk met betrekking tot de stroomlijn. Koetswerk, buitenspiegels, bodemplaten, enzovoort. Alles werd in het werk gesteld om de lucht vlot langs de S-Cross te laten stromen, en u kunt verder lezen welke positieve effecten dit werk heeft gehad op het verbruik en de uitstoot.

 

Bewegingsvrijheid

Een van de belangrijkste troeven van de SX4 S-Cross is zijn binnenruimte – met name achterin – die onbetwistbaar een van de grootste is in zijn categorie. Hetzelfde geldt trouwens voor de kofferruimte, met een inhoud van 430 tot 1.269 liter.

Het design van het dashboard, de instrumenten en de middenconsole trekt de kaart van de eenvoud en de elegantie. Alle uitrusting waarover de bestuurder beschikt, is harmonieus geïntegreerd en ook de ergonomie is zeer verzorgd.

Ten slotte pakt de SX4 S-Cross uit met een optionele voorziening die niets minder is dan een wereldprimeur: het dubbele panoramische schuifdak. Dit volledig transparante dak, dat zich uitstrekt over een lengte van 1 meter, bestaat namelijk uit twee glazen panelen die allebei naar achteren kunnen schuiven om een recordopening van 56 cm vrij te maken. In de winter staat dit dak altijd garant voor een optimale lichtinval in het interieur en in de zomer kunt u uw haren laten wapperen in de wind. Een beeld dat ons doet terugdenken aan mooie tijden waarin we rustig rond flaneerden in een eenvoudige Franse auto, die intussen legendarisch is geworden. 

 

Motoren

Op mechanisch vlak biedt Suzuki voor zijn SX4 S-Cross keuze uit slechts twee motoren en twee versnellingsbakken.

De atmosferische benzinemotor 1.6 VVTi (Euro6) claimt een vermogen van 120 pk bij 6.000 t/min en 156 Nm bij 4.400 t/min. U hebt het dus al begrepen: het is een eerbiedwaardige motor ‘op zijn Japans’, waarvan het echte karakter pas komt bovendrijven vanaf de tweede helft van het toerentalbereik. Of moeten we zeggen: het ‘slechte’ karakter? Want bij lage en middelhoge toerentallen vertoont hij een totaal andere persoonlijkheid: beschaafd, soepel en zuinig. Dat heeft hij voornamelijk te danken aan de verlichting van talloze onderdelen, zoals de zuigers, de drijfstangen, de krukas, de radiator, de ventilator, het spruitstuk en de uitlaatlijn. De ingenieurs hebben ook bewust het stationaire toerental verlaagd, terwijl het toerental waarbij de injectie wordt onderbroken, werd verhoogd. En dan zijn er nog de ingrepen die het verbruik ten goede komen, zoals zuigerveren met lage spanning, een tweefasige oliepomp met overdrukklep, een beperkte belasting van de klepveren en een opvoerpomp met hoog rendement. In combinatie met de manuele versnellingsbak, waarvan de vijf verhoudingen eveneens werden geoptimaliseerd (en waarvan het verstevigde carter bijdraagt tot een perfecte beheersing van de trillingen), stelt deze motor zich op de officiële cyclus tevreden met gemiddeld 5,5 l/100 km voor de tweewielaangedreven versie, en met 5,9 l/100 km voor de 4WD-versie. De CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 125 en 135 g/km.

De 1.6 VVTi is ook verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak. Het gaat hier om een CVT, een oplossing die de Japanse constructeurs na aan het hart ligt, maar vaak niet goed ontvangen wordt door Europese automobilisten. Daarom hebben de ingenieurs hem voorzien van een manuele schakelmodus met zeven ‘artificieel’ gecreëerde verhoudingen, die bediend kan worden met paddles aan het stuur

De dieselmotor 1.6 DDiS (van Fiat-origine) ontwikkelt eveneens 120 pk, maar ditmaal bij 3.750 t/min, terwijl zijn koppel van 320 Nm beschikbaar is vanaf 1.750 t/min. Deze krachtbron staat al bekend voor zijn aangename werking en voor zijn heel bescheiden dorst. Maar om het comfortgevoel te versterken heeft Suzuki extra veel zorg besteed aan zijn ‘inkapseling’: de geluidsisolatie van de motorkap, de akoestische voorruit en de bovenzijde van het schutbord zijn stuk voor stuk maatregelen die een optimale filtering van het geluid en de trillingen garanderen.

Deze dieselmotor is standaard gekoppeld aan een manuele 6-versnellingsbak. In tweewielaangedreven versie is deze SX4 S-Cross tevreden met 4,4 l/100 km, tegenover 4,6 l/100 km voor de 4WD-versie. De respectievelijke CO2-uitstoot bedraagt 115 en 120 g/km.

Zoals gebruikelijk in dit segment is de SX4 S-Cross verkrijgbaar met zowel twee als vier aangedreven wielen. In het laatste geval mag de SX4 S-Cross gebruikmaken van Suzuki’s ALLGRIP, de ultieme evolutie van de permanente vierwielaandrijvingen van het merk. Het systeem is gebaseerd op een centraal differentieel met elektronisch gestuurde koppeling en biedt vier mogelijke werkingsmodi die niet alleen ingrijpen op de overbrenging, maar ook op de motorsturing, het ESP, enzovoort.

De AUTO-modus geeft voorrang aan een zuinig verbruik in normale omstandigheden. Hij stuurt het vermogen naar de vooras, terwijl de achteras alleen maar wordt ingeschakeld wanneer gripverlies wordt vastgesteld.

De SPORT-modus is het ideale wapen om de dynamische strijd aan te gaan met bochtige trajecten. Het systeem is altijd klaar om de vierwielaandrijving in te schakelen met het oog op optimale prestaties, terwijl deze modus ook de motorrespons optimaliseert door de vermogens- en koppelkenmerken aan te passen.

De SNOW-modus is – zoals de naam aangeeft – bedoeld voor gladde omstandigheden: sneeuw, onverharde wegen, regen, enzovoort. Normaal functioneert het systeem in vierwielaangedreven modus. Het systeem houdt rekening met parameters zoals stuurbewegingen en druk op het gaspedaal om de trekkracht en de stabiliteit te optimaliseren op een ondergrond met weinig grip

De LOCK-modus vergrendelt de spreiding van de motorkracht over de voor- en achteras, waarbij iets meer koppel naar achteren wordt gestuurd. Deze modus is bedoeld om te vertrekken in echt moeilijke omstandigheden, zoals sneeuw, modder of los zand.

U begrijpt dus dat de SX4 S-Cross een pionier is van alle technische pistes die gevolgd zullen worden door de toekomstige modellen van ons merk. Die zullen elkaar trouwens in een hoger tempo opvolgen dan wat we de voorbije jaren gewend waren. En als we u een goede raad mogen geven, contacteer ons dan snel om een test te reserveren met de SX4 S-Cross. U zult niet ontgoocheld zijn. Wie hem eerder al getest heeft, zal dat volmondig beamen.