Hongaarse Suzuki-fabriek produceert 2,5-miljoenste voertuig

Dinsdag 7 oktober 2014 — Magyar Suzuki Corporation, de enige productiesite van de Japanse constructeur in Europa, bouwt al 23 jaar lang Suzuki-modellen en heeft dan ook talrijke generaties de revue zien passeren.

In 2010 werd een dubbele verjaardag gevierd: toen rondde de productie de kaap van 2 miljoen voertuigen en blies de fabriek 20 kaarsjes uit.

Magyar Suzuki Corporation, de enige productiesite van de Japanse constructeur in Europa, bouwt al 23 
jaar lang Suzuki-modellen en heeft dan ook talrijke generaties de revue zien passeren.
In 2010 werd een dubbele verjaardag gevierd: toen rondde de productie de kaap van 2 miljoen voertuigen 
en blies de fabriek 20 kaarsjes uit.
Intussen zijn er weer enkele jaren verstreken en vestigde Magyar Suzuki een nieuwe mijlpaal: dankzij 
de gezamenlijke inzet van alle Suzuki-werknemers staat de productieteller sinds vorige week op 2,5 
miljoen. Het ?feestvarken? is een witte Swift GL vijfdeurs van de derde generatie met 1,2-
benzinemotor, manuele versnellingsbak en airconditioning. 
Over Magyar Suzuki Corporation
Het bedrijf werd in 1991 opgericht door Suzuki Motor Corporation, de hoofdaandeelhouder, en enkele
zakenpartners. Het eerste model ? de eerste generatie van de Swift in Hongarije ? rolde van de band in 1992,
gevolgd door de Wagon R+ in 2000, de Ignis in 2003, de tweede generatie Swift in 2005, de SX4 in 2006, de 
Splash in 2008, de Swift van de derde generatie in 2010, de Swift Sport in 2011 en tot slot het recentste model, 
de SX4 S-CROSS in het najaar van 2013. Alle modellen die vandaag gebouwd worden in Esztergom hebben
motoren die voldoen aan de Euro 5-norm. Gedurende de voorbije twee decennia kende MSC een gestage groei
zodat het niet enkel een hoofdrol speelt op de Hongaarse automarkt, maar zelfs in heel Europa, aangezien de
Hongaarse fabriek de enige productie-eenheid van Suzuki Motor Corporation is op het continent en de hele
Europese markt bedient. Er zijn vandaag vijf productie-units (persen, lassen, lakken, assemblage en bumpers).
Een hele reeks investeringen volgde elkaar op in die 20 jaar, met inbegrip van de piekperiode van de fabriek
tussen 2003 en 2008 met het European Renaissance Program van Suzuki. Dit had tot doel het netwerk van
Europese distributeurs gevoelig uit te breiden en het bedrijf voor te bereiden op de productie van 300.000
eenheden. Dat laatste doel werd in 2008 bijna bereikt, toen de kaap van 280.000 auto?s gerond werd. Via zijn
exportkanalen levert MSC auto's aan de Europese landen, maar ook aan Japan, Rusland, Oekraïne en het
Midden-Oosten en sommige Noord-Afrikaanse landen zoals Israël en Marokko.
Naast de 3.100 jobs in de Suzuki-fabriek creëert het bedrijf ook werk voor duizenden Hongaren bij toeleveranciers
en dealers. Behalve productie voor de Hongaarse en de Europese markt voert MSC nog andere commerciële
activiteiten uit, zoals de verkoop van ingevoerde auto's, motorfietsen en buitenboordmotoren. De ingevoerde
modellen van de hoogtechnologische motorfietsen van het moederbedrijf SMC Japan worden ondersteund door
een van de grootste dealernetwerken in Hongarije, dat instaat voor de noden van de klanten en hun
verwachtingen helemaal wil vervullen dankzij het uitgebreide gamma motorfietsen. Magyar Suzuki Corporation
speelt dan ook een sleutelrol in de motorbusiness van de regio en levert motorfietsen aan acht landen (Slowakije,
Slovenië, Kroatië, Servië, Roemenië, Bosnië, Kosovo en Montenegro).