Dossier Salon 2016

Het werk wordt voortgezet

Vrijdag 11 december 2015 — Met veel plezier ontvangen wij u opnieuw op onze stand van het grote nationale ‘autofeest’ dat Salon van Brussel heet en in 2016 weer een ‘groot’ salon is.

Een groot salon dat volgt op een ‘groot’ jaar. In 2015 hebben wij namelijk iets gedaan wat u van ons nog niet gewend was: vorig jaar hebben wij immers niet één maar wel twee nieuwigheden op de markt gebracht – de Celerio en de nieuwe Vitara. En daarmee hebben we meteen ook bewezen dat onze belofte van 2014 om tot in 2018 minstens één nieuwigheid per jaar te lanceren, geen loos voornemen was.

Dankzij deze twee nieuwigheden en de gevestigde waarden van ons gamma, met name de S-Cross en de Swift, hebben wij het genoegen u te mogen meedelen dat 2015 op commercieel vlak een prima jaar was. Wij hebben namelijk 7200 auto’s verkocht, wat neerkomt op een groei van 11% op een opnieuw stabiele markt.

Deze cijfers zullen u misschien enigszins verbazen, aangezien ze nog niet bevestigd zijn door de inschrijvingsstatistieken van Febiac. Maar de verklaring is eenvoudig: de nieuwe Vitara is zo’n enorm verkoopsucces, zowel op de Belgisch-Luxemburgse markt als elders, dat de leveringstermijnen er zwaar onder te lijden hebben. Een groot aantal van de bestelde Vitara’s zijn nog altijd niet geleverd en dus ook niet ingeschreven.

In januari moet dit leveringsprobleem opgelost zijn, zodat onze inschrijvingsstatistieken in de loop van de eerste maanden van 2016 dan ook heel wat enthousiasme zouden moeten losweken. En dat enthousiasme zou nog in de loop van het jaar nog aangewakkerd moeten worden door de komst van niet minder dan drie nieuwigheden: twee nieuwe varianten en één volledig nieuw model.

Vooreerst is er de speciale serie Swift Jn-Joy, die werd gecreëerd in samenwerking met het 100% Belgische kledingmerk J&Joy. Deze speciale serie wordt gepresenteerd op onze Salon-stand en is nu al te koop.

Later volgt een nieuwe motorversie voor de Vitara, die het succes van dit model nog zou moeten versterken, aangezien deze krachtbron perfect beantwoordt aan de tijdsgeest. Het gaat om de 1.4 Turbo, een viercilinder op benzine waarover u alle details terugvindt op de pagina’s die in dit dossier gewijd zijn aan de Vitara.

En tot slot is er dé grote nieuwigheid van het jaar: de terugkeer van de Baleno. Het grote publiek kan hem nu al ontdekken op onze Salon-stand, maar de officiële lancering is pas gepland voor maart 2016. Ook in dit geval vindt u alle details in het deel van dit dossier dat aan de Baleno is gewijd.

Een laatste succesfactor die dit jaar – naar wij hopen – ook nog zal bijdragen tot onze groei, betreft onze traditionele Salon-condities. Of beter: Saloon-condities, want qua thema grijpen we terug naar de formule van het Salon van vorig jaar, die heel goed in de smaak was gevallen bij het publiek. Voor die condities wachten wij trouwens niet totdat de poorten van de Heizelpaleizen opengaan. Bij Suzuki beginnen de Salon-condities namelijk al op 1december!

Afhankelijk van de periode waarin u dit dossier zult lezen, wensen wij u prettige eindejaarsfeesten of een gelukkig nieuwjaar voor 2016. In ieder geval wensen we u ook een heel aangenaam Salon-bezoek.

Suzuki Baleno

Bereid u voor op een verrassing…

De grootste trekpleister op de Suzuki-stand tijdens het Salon van Brussel wordt ongetwijfeld de Baleno. En hoewel zijn naam teruggrijpt naar vervlogen tijden, kunnen we onze nieuwe vertegenwoordiger in het B-segment bezwaarlijk gedateerd noemen. Wel integendeel.

We hoeven er geen doekjes om te winden, zoals bleek uit de ‘prepresentatie’ van enkele weken geleden, waaraan sommigen onder u hebben deelgenomen: de Baleno is een auto die een aantal schitterende verrassingen in petto heeft.

De eerste verrassing zal niet echt wereldschokkend zijn voor de mensen die al bekend zijn met onze jongste producten, met name de S-Cross, Celerio en Vitara: de lichtheid. Voornamelijk dankzij zijn nieuwe lichtgewichtplatform blijft de Baleno, zelfs in zijn meest volledige uitrustingsversie, ruimschoots onder de 1.000 kg. De basisversie pakt zelfs uit met een recordgewicht voor zijn klasse: 865 kg. Nog veelzeggender is dat de Baleno lichter is dan de kleinere Swift.

Een tweede verrassing is de verhouding omvang/binnenruimte. Ondanks zijn koetswerklengte van minder dan 4 meter – 3.995 mm om precies te zijn – biedt de Baleno verrassend veel zitruimte, zowel voor- als achterin. En dan heeft hij ook nog eens een koffer van 355 liter: alweer een record voor zijn categorie.

Derde verrassing: de uitrusting. Toegegeven: op dit vlak heeft Suzuki lange tijd achteropgehinkt ten opzichte van de concurrentie. Maar sinds de lancering van de S-Cross hebben we die achterstand ingehaald, terwijl de Baleno nu nog een tandje bijsteekt. Zo is zijn optionele onboard multimediasysteem – naar uw eigen oordeel – een van de best leesbare en gebruiksvriendelijke op de markt. Verder kan de Baleno uitgerust worden met een adaptieve snelheidsregelaar in combinatie met een automatisch noodstopsysteem, wat nog zeer uitzonderlijk is in dit segment.

De laatste – en grootste – verrassingen zijn ten slotte de motoren, want de Baleno wijdt drie spiksplinternieuwe benzinemotoren in. Het motorgamma omvat geen diesels en is dus volledig nieuw.

Om te beginnen is er de basismotor: de 1.2 DualJet met dubbele injectie, die 90 pk ontwikkelt bij 6.000 tr/min en 120 Nm bij 4.400 tr/min. Deze motor is standaard gekoppeld aan een manuele 5-versnellingsbak of een automaat van het CVT-type, die allebei – u raadt het al – eveneens volledig nieuw zijn.

Vervolgens is er de SHVS-versie (wat staat voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) van deze motor. Deze configuratie wordt omschreven als een ‘light hybrid’, wat niet alleen slaat op zijn relatief beperkte rijbereik, maar ook op zijn zeer lage gewicht van amper 6 kg (voor het hele systeem, batterijen inbegrepen). Hiermee kan de 1.2-motor in bepaalde omstandigheden bijgestaan worden door de starter-alternator, die tot 50 Nm extra kan leveren onder de grens van 3.800 tr/min. Dit systeem is dus niet bedoeld om – al was het maar heel even – zuiver elektrisch te rijden, maar wel om het rijplezier een aanzienlijke boost te geven en tegelijk het verbruik en de uitstoot te beperken. Zo claimt de Baleno 1.2 SHVS gemiddelde waarden van 4 l/100 km en 93 g CO2/km. Denkt u ook niet dat voor deze versie een mooie fleetcarrière in het verschiet ligt?

De topper van het Baleno-gamma is ten slotte de volledig nieuwe 1.0 BoosterJet, een drukgevoede driecilinder op benzine. Sommigen waren misschien vergeten dat Suzuki al heel lang een van de grootste specialisten is op het vlak van compacte driepitters… Welnu, dan zal dit nieuwe 112 pk sterke blokje, dat een koppel van 170 Nm ontwikkelt tussen 2.000 en 3.500 tr/min, hun geheugen zeker kunnen opfrissen. In absolute zin niet echt spectaculaire waarden, zult u denken, maar in een auto van amper 900 kg staan ze garant voor levendige prestaties. Ook hier verwijzen we weer naar de reacties van de eerste journalisten die met deze motorversie konden kennismaken en zowel zijn grote souplesse als zijn vermakelijke levendigheid loofden. Kwaliteiten die deze driecilinder niet laat betalen door buitensporige dorst.

De zeer zelfverzekerde toon die wij met betrekking tot de Baleno aanslaan, is misschien vrij ver verwijderd van de meer bescheiden houding die wij gewoonlijk aannemen. Maar moeten wij dan valse bescheidenheid aan de dag leggen als een deel van de vakpers al heeft bevestigd dat ons nieuwe model overloopt van de kwaliteiten?

De Suzuki Baleno zal te zien zijn op onze stand. Hij komt in maart 2016 op de markt.

Suzuki Vitara S

Voor de meest veeleisenden

Zoals we al hebben gezegd in onze inleiding, is het succes van onze Vitara misschien nog niet echt zichtbaar. Maar geloof ons: het is reëel.

Het feit dat de Vitara zelf nog niet genoeg te zien is in ons straatbeeld, is trouwens het gevolg van zijn succes en het feit dat de productie tot voor kort niet in staat was om gelijke tred te houden met de bestellingen. Dit probleem is intussen opgelost, zodat u binnenkort heel veel Vitara’s zult zien verschijnen op onze wegen.

Sinds zijn lancering stellen we overigens een grote vraag vast naar de best uitgeruste Vitara’s. In die mate zelfs dat heel wat klanten nog meer wilden dan wij te bieden hadden, zowel qua uitrusting als op prestatievlak. Die klanten zullen voortaan volop hun gading vinden in de Vitara S.

Diegenen onder u die op het jongste Salon van Frankfurt waren, hebben misschien al kennisgemaakt met de Vitara S. Voor de anderen zetten we de specifieke kenmerken van deze versie nog eens op een rijtje.

Om te beginnen is er zijn look. De designers van Suzuki hebben alles in het werk gesteld om de Vitara S een exclusievere uitstraling, meer luxe en een sterkere persoonlijkheid mee te geven. Zo hebben ze een nieuw radiatorrooster met vijf sleuven ontworpen, dat sterk geïnspireerd is op dat van de conceptcar iV-4, die in 2014 een voorbode was van de nieuwe Vitara. Dit radiatorrooster wordt geflankeerd door full LED-koplampen die niet alleen een optimaal nachtzicht garanderen, maar de Vitara S ook een prestigieuzer cachet geven.

Ook de interieurafwerking is specifiek, met een zetelbekleding van kunstleder en imitatiesuède, een materiaal waarmee ook de deurpanelen bekleed zijn. De zetels, het stuur en de balg van de versnellingspook zijn geaccentueerd met rode contrasterende stiksels. Ook de ringen rond de wijzerplaten en de ventilatiemonden zijn rood. Een kleine sportieve toets die hier helemaal op zijn plaats is, zoals u verder zult lezen.

Bovendien zal de Vitara S ook rijkelijker uitgerust zijn dan de rest van het gamma. Zo krijgt hij standaard een adaptieve snelheidsregelaar en een automatisch noodstopsysteem boven op – vanzelfsprekend – alle uitrusting die standaard aanwezig is op het Grand Luxe XTra-niveau.

De sportieve accenten in het interieur verwijzen naar de belangrijkste nieuwigheid, die zich onder de motorkap bevindt. Met de Vitara S wijdt Suzuki namelijk een volledig nieuwe benzinekrachtbron in: de 1.4 Turbo, die 140 pk en 220 Nm ontwikkelt. En wie hem al getest heeft, weet het intussen reeds: dankzij zijn lichte constructie rijdt de Vitara ook al uiterst aangenaam met de 120 paardjes van de atmosferische 1.6-motor. We durven er dus alles op te verwedden dat de Vitara S zelfs de meest veeleisende bestuurders zal kunnen bekoren.

De 1.4 Turbo-motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak en de AllGrip-vierwielaandrijving. In deze configuratie is de Vitara S gehomologeerd met 5,4 l/100 km en 127 g CO2/km.

Conclusie: met versies die gaan van de eenvoudige maar gulle GL tot de S, beantwoordt het Vitara-gamma meer dan ooit aan de behoeften van een breed publiek. Zowat iedereen zal dus kunnen rijden met een karaktervolle en tegelijk iconische SUV. Want de Vitara is niet meer of niet minder dan dat… 

Suzuki Swift J&Joy

Fashion victim

De Swift hoeven we u in dit dossier niet meer in detail voor te stellen. Maar in het kader van het Salon van Brussel kunnen we niet voorbijgaan aan de lange traditie van Suzuki op het vlak van speciale reeksen.

Dit jaar zetten we een Swift in de schijnwerpers, met een speciale reeks die werd ontworpen in samenwerking met het Belgische kledingmerk J&Joy.

De stijl van J&Joy wordt omschreven als "Casual & Luxury". Vertaling: premium maar tegelijk cool. En dat zijn dan ook de kenmerken die wij wilden integreren in de Suzuki Swift J&Joy.

Wat het premiumaspect betreft, hebben we de Swift J&Joy standaard meer dan navenant uitgerust: zetelverwarming voorin*, achterste ruiten met privacyglas, mistlichten met geïntegreerde leddagrijlichten*, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, een snelheidsregelaar*, een met leer bekleed stuurwiel* en metaalglanslak. De asteriskjes (‘*’) geven trouwens aan welke uitrusting specifiek is voor de Swift J&Joy.

Uiterlijk onderscheidt de Swift Jn-Joy zich door zijn verchroomde radiatorrooster* en zijn gepolierde lichtmetalen 16-duimsvelgen met zwart-zilverkleurige afwerking*. Wanneer u de deur opent, ontdekt u een drempel met het J&Joy-logo*. En de ontdekkingstocht is nog niet gedaan, want ook het interieur heeft een specifieke afwerking: zetelbekleding met purperen accenten en stiksels, idem voor het stuurwiel en de versnellingspookknop, en bovendien een tapijtenset die eveneens specifiek is voor deze speciale reeks. Misschien hadden we een asterisk moeten zetten voor elke komma, maar u hebt de boodschap vast wel begrepen.

Tot slot ontvangt elke klant die dit speciale model koopt, een J&Joy-cadeaucheque ter waarde van 150 euro.

De Suzuki Swift J&Joy is uitsluitend verkrijgbaar als 5-deursversie met de 1.2-benzinemotor van 94 pk en een handgeschakelde versnellingsbak. Zijn catalogusprijs bedraagt 16.499 euro.

De dossiers en foto’s per model : 

Swift NL

Jimny NL

S-Cross NL

Vitara NL

Celerio NL

Prijslijst