Suzuki : Dossier Salon 2017
11 december 2016
Salon van Brussel 2017
Het ritme aanhouden
Welkom op het salon van Brussel 2017, dat enkel in zijn niet-officiële naam “klein” is. Voor Suzuki is in elk geval geen enkele afspraak in de Heizelpaleizen klein, want sinds 2014 houden we ons aan onze belofte om elk jaar minstens één nieuw model te lanceren. Elk salon is voor ons dus bijzonder belangrijk. En dat is ook deze keer zo, want we starten hier de carrière van alweer een nieuw model.
Maar laat ons eerst nog even op 2016 terugblikken. Het afgelopen jaar is alweer heel mooi geweest voor Suzuki. Onze verkoopcijfers zijn er met 2% op vooruitgegaan. We hadden dit resultaat weliswaar gedeeltelijk verwacht, maar toch kwam het voor ons nog enigszins als een verrassing.
Allereerst zijn we uiteraard erg tevreden met de carrièrestart van onze nieuwe Baleno, die pas in september jongstleden op de markt kwam, maar blijkbaar al stevig in de smaak valt bij het publiek. En dat hebben we waarschijnlijk te danken aan alle lof die u hem hebt gegeven in uw media.
Daarnaast kwam ook het eerste volledige verkoopjaar van de nieuwe Vitara al zijn beloftes na. De kleine nieuwkomer heeft zijn legendarische voorganger duidelijk doen vergeten door zijn dynamische kwaliteiten, zijn erg bescheiden verbruik en zijn levendige karakter naar voren te schuiven. Allemaal eigenschappen die hij te danken heeft aan een nieuwe specialiteit van onze ingenieurs: een ultralichte constructie.
Tot zover de successen die we verwacht hadden. Maar laat het ons nu even hebben over de grote verrassing van het voorbije jaar. We hadden u minstens één nieuwigheid per jaar beloofd en 2016 bracht er twee. Want naast de lancering van de Baleno was er in september ook de gefacelifte versie van onze S-Cross. Die kreeg een nieuw gezicht en een kwalitatief hoogwaardiger interieur, maar vooral ook onze gloednieuwe benzinemotoren 1.0 BoosterJet en 1.4 Turbo én een nieuwe zestrapsautomaat ter vervanging van de CVT-versnellingsbak…
Natuurlijk weten we dat een vernieuwd model altijd gepaard gaat met een heropleving van de publieke interesse. Maar het succes van de S-Cross facelift heeft eerlijk waar al onze verwachtingen overtroffen. Kortom, onze dealers hebben het laatste trimester van 2016 echt wel een versnelling hoger geschakeld… En we denken dat ze in 2017 dat ritme zullen aanhouden, want we gaan een langverwachte nieuwigheid introduceren, die actief zal zijn in het suv segment van de stadscross-overs, dat volop in ontwikkeling is en waarvan het commerciële potentieel enorm is.
U hebt de nieuwe Ignis herkend, een stadsauto van nauwelijks 3,69 meter lang die Suzuki’s expertise op het vlak van SUV’s/cross-overs en ministadsauto’s samenbalt. Bovendien kondigt hij een vernieuwing aan in het design van ons merk, waar we bijzonder tevreden mee zijn. Door het segment waarin hij gaat strijden, en door zijn verleidingspotentieel dat al werd aangehaald in de pers, is de Ignis voor ons merk misschien wel het belangrijkste nieuws van de jongste jaren. We zetten dan ook sterk op hem in. Maar hij moet de ontwikkeling van Suzuki niet in zijn eentje gaan dragen…
Spraken we van één nieuwigheid in 2017? Welnu, het zullen er twee zijn. De Swift is dit jaar niet te zien op onze stand, maar in de komende maanden zal ook hij van zich laten spreken. In mei van dit jaar komt er namelijk een bijgewerkte versie van onze bestseller uit het B-segment. We hebben het er te gepasten tijde nog over, maar als hij ons even sterk weet te verrassen als de gefacelifte S-Cross, dan wordt 2017 een erg interessant jaar voor ons…
En er zijn nog meer redenen om optimistisch te zijn. Vorig jaar lanceerden we getrouw aan onze traditie een Speciale Reeks van de Swift, in samenwerking met een Belgisch kledingmerk met een ‘casual & luxury’-stijl: Jn-Joy. Deze Speciale Reeks oogstte behoorlijk wat succes, en dus hebben we beslist om onze samenwerking met het modemerk voort te zetten, deze keer voor een Speciale Reeks van de Vitara. U komt er meer over te weten in de bladzijden die we eraan hebben gewijd.
En om af te sluiten is er nog het salon zelf. Tegendraads als we zijn, behielden wij in 2016 onze stand van 2015, terwijl zovele van onze concurrenten massa’s energie en financiële middelen spenderen om elk jaar weer alles te vernieuwen. En we hebben mogen vaststellen dat onze Saloon-stand een soort ontmoetingsplaats werd, zowel dankzij de speelse sfeer van onze animatie als door onze condities, die het publiek maar blijven aantrekken. Voor 2017 hebben we daarom beslist om nogmaals onze Saloon te openen in de Heizel, in de overtuiging dat de bezoekers er zich ook deze keer weer zullen amuseren. De exacte aard van onze condities wordt nog gefinaliseerd, maar u weet nu al dat u met open armen zal worden ontvangen in een erg familiale en ontspannen sfeer.
Kortom, Suzuki sluit een mooi jaar af en we hebben de indruk dat het nieuwe jaar nog veel succesvoller wordt. Afspraak in 2018 om te zien of we gelijk hadden?
Suzuki Celerio
Onderhuidse schoonheid
De Celerio sloeg twee jaar geleden twee vliegen in één klap door tegelijk de Alto en de Splash te vervangen. Al die tijd leidde hij een vredig bestaan, maar hij biedt zijn klanten wel een aantal kwaliteiten aan die nog steeds onovertroffen zijn in het segment.
We weten dat uw kritische geest onmiddellijk oordeelde dat verleiden niet een van die onovertroffen kwaliteiten was. Het zij zo… Het is waar dat het design van de Celerio wat afsteekt tegen sommige van onze rivalen die uitpakken met esthetische hoogvliegers. Maar misschien, of op zijn minst toch in sommige gevallen, dient al die mooie opsmuk maar om een paar lacunes te maskeren waar de Celerio niet mee te kampen heeft. Lacunes op vlakken die naar onze mening nochtans cruciaal zijn in het segment van de ministadsauto’s. Een paar voorbeelden?
Laat ons beginnen met de afmetingen. De Celerio is een van de langste en hoogste modellen van het A-segment. Maar terwijl die eigenschap geen handicap vormt op het moment dat je een parkeerplek zoekt, maakt ze wel alle verschil op het vlak van binnenruimte en functionaliteit. Zo wordt de Celerio – door uzelf – erkend als de ruimste auto van zijn categorie, vooral dan achterin. De knieruimte is er namelijk erg ruim voor een zo compacte auto en de hoofdruimte is gewoonweg buiten categorie. Natuurlijk zal de Celerio niet vaak basketbalteams vervoeren (maar wel veel grote pubers op de terugweg van de school), maar wie achterin plaatsneemt, zal nooit een benepen gevoel hebben door een te laag dak.
En dan is er de koffer, die bijzonder belangrijk is in dit segment. Een stadsauto is namelijk vaak de tweede auto voor het gezin en dus belast met de taak van het boodschappenvervoer. De gemiddelde kofferinhoud binnen het A-segment bedraagt 180 liter. In de normale opstelling en onder de hoedenplank biedt die van de Celerio 254 liter. Dat zijn wel héél veel pakken mineraalwater.
Laat het ons ten slotte over het gewicht van de Celerio hebben, die met nauwelijks 805 kilo de lichtste is van zijn segment. En dat is bijzonder belangrijk in het geval van een auto die hoofdzakelijk in de stad rondrijdt, want het staat garant voor een erg beperkt verbruik: 4,3 l/100 km gemiddeld, voor 99 g CO2/km. Tegelijk maakt het gewicht van de Celerio het voor de kleine driecilinder van 998 cc mogelijk om het beste te halen uit zijn 68 pk. Al wie hem heeft getest, omschrijft hem trouwens als “bruisend” of “vol levenslust”. Dat lage gewicht in combinatie met een uitstekend chassis dat is afgesteld door onze ingenieurs, ligt ook aan de basis van wat meer dan één testrijder heeft verrast: het degelijke rijgedrag van de Celerio, ja zelfs zijn capaciteit om een vleugje rijplezier te verschaffen.
Kortom, los van een uiterlijk dat misschien niet overeenstemt met wat we in Europa gewend zijn, is de Celerio toch een mooie auto door zijn enorme vrijgevigheid.
Suzuki Baleno
Succesvolle lancering
Het is zover: onze nieuwe Baleno, die we op het autosalon van Brussel 2016 hadden onthuld, staat sinds september van dit jaar in de showrooms. Zijn prille carrière voldoet aan alle verwachtingen en zal het marktaandeel van Suzuki op de Belgisch-Luxemburgse markt beslist laten stijgen.
Die mooie start dankt de Baleno uiteraard in de eerste plaats aan zichzelf. Maar er is meer... Om klanten naar de showrooms te kunnen lokken moeten natuurlijk eerst zijn kwaliteiten wereldkundig gemaakt worden. En daarin speelt u, leden van de pers, naar goede gewoonte een belangrijke rol. We willen u dan ook bedanken voor het enthousiasme waarmee u zijn troeven hebt besproken.
Wordt u zich bij het lezen van deze inleiding bewust van het feit dat u nog geen proefrit hebt aangevraagd, dan vatten we hieronder graag samen wat u hebt gemist, niet om u te jennen, maar wel om u de kans te geven deze lacune goed te maken.
Zijn eerste troef – lichtheid – hebt u eerder al ervaren (tenminste, dat hopen we) bij proefritten met onze recente modellen, de S-Cross, Celerio en Vitara. Die lichtheid behoort tot de alom geprezen kwaliteiten van ons merk, en ook de Baleno is geen uitzondering op die regel. Dankzij zijn nieuwe, erg lichte platform blijft zelfs de zwaarste Baleno ver onder de grens van de 1.000 kilogram. In de basisversie – niet te verwarren met een 'uitgeklede' variant – bereikt zijn gewicht zelfs een recordniveau voor dit segment, ondanks zijn royale buitenafmetingen en interieurruimte: de weegschaal geeft nauwelijks 865 kilogram aan. Daarmee is de Baleno dus lichter dan de Swift, die nochtans kleiner is. Dat belooft voor onze volgende vertegenwoordiger in het B-segment…
Doordat u de Baleno nog niet getest hebt, kunt u ook niet meespreken over de verhouding buitenafmetingen/binnenruimte, die bij uw collega's veel bijval genoot. Ondanks zijn lengte van net geen vier meter toont de Baleno zich verbazingwekkend ruim en verrast hij door het plaatsaanbod voor de achterpassagiers. Ook de koffer werd niet over het hoofd gezien, want met een volume van 355 liter vestigt de Baleno ook hier een record.
Wanneer u eindelijk hebt beslist om de Baleno te gaan proefrijden, zal hij u zeker ook verbazen door zijn rijkelijke uitrusting. Hij maakt niet alleen de achterstand goed die we ontegensprekelijk hadden opgelopen in vergelijking met onze concurrenten, maar kan ook schermen met het optionele geïntegreerde multimediasysteem dat u reeds kent van de Vitara en gefacelifte S-Cross en dat door uw collega's werd bestempeld als een van de best leesbare en meest intuïtieve systemen op de markt. Ook kan de Baleno worden uitgerust met een adaptieve snelheidsregelaar, gekoppeld aan een noodremhulp, voorzieningen die allesbehalve courant zijn in dit segment.
Maar het belangrijkste dat u gemist hebt, zijn ongetwijfeld de drie nieuwe motoren die de Baleno heeft ingewijd en die momenteel nog door geen enkel ander model uit onze catalogus worden gebruikt. Misschien hebben uw collega's u al ingelicht over hun talloze troeven.
Als basismotor is er de 1.2 DualJet-viercilinder-benzinemotor met twee injectoren per cilinder. Hij ontwikkelt 90 pk bij 6.000 t/min en een koppel van 120 Nm bij 4.400 t/min. Hij wordt standaard gekoppeld aan een al even nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak of een... (het spijt ons als we in herhaling vallen) nieuwe continu variabele automaat.
Deze motor wordt ook aangeboden in een zogeheten SHVS-versie, wat staat voor 'Smart Hybrid Vehicle by Suzuki'. Het betreft een lichte hybriderisering, en met 'licht' verwijzen we niet alleen naar zijn relatief beperkte actieradius, maar ook naar zijn erg lage gewicht (zes kilogram voor het volledige systeem, inclusief batterijen) en zijn beperkte impact op de prijs van de wagen. Het systeem werkt als volgt: de 1.2-motor kan in bepaalde gevallen worden ondersteund door de alternator-startmotor, die tot 2,3 kW en 50 Nm extra levert tot 3.800 t/min. Deze vorm van hybridisering is niet ontwikkeld om een emissievrije stand aan te bieden, zelfs niet op korte afstanden. Ze heeft eerder als doel de verbrandingsmotor te ondersteunen bij zware belasting (zoals bij het vertrekken en accelereren) en tegelijk het verbruik terug te dringen. De bijdrage van deze kleine elektromotor met (erg) laag toerental, komt het rijplezier sterk ten goede, zeker in de stad.
De Baleno 1.2 SHVS kan schermen met een verbruik van 4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 93 g/km. Een hele troef nu steeds meer leasingmaatschappijen zich openstellen voor benzinemotoren.
Tot slot nog de (kleine) kers op de taart en speerpunt van het Baleno-gamma: de gloednieuwe 1.0 BoosterJet. Deze driecilinder-turbobenzinemotor herinnert al wie het vergeten was, aan het feit dat Suzuki een lange traditie heeft op het gebied van kleine driecilindermotoren en als een van de grootste specialisten ter zake geldt.
De cijfers van de nieuwe motor spreken voor zich: hij ontwikkelt 112 pk en 170 Nm tussen 2.000 en 3.500 t/min en laat geen twijfel bestaan over het talent – zeg gerust de superioriteit – van onze ingenieurs op dit vlak. U weet dat Suzuki zich nooit gratuite superlatieven toe-eigent. Als we ons zoveel zelfvertrouwen permitteren, is dat omdat we reeds een massa enthousiaste en verwonderde reacties hebben gekregen van journalisten die aangenaam verrast waren door de levendigheid en mussendorst van deze motor.
Dat gezegd zijnde, hoeft u ons niet op ons woord te geloven. Maar als u meent dat deze opsomming van voordelen te mooi is om waar te zijn, moedigen we u zeker aan om een proefrit met de nieuwe Suzuki Baleno aan te vragen. We durven er namelijk voor te wedden dat ook u deze lofbetuigingen zult bijtreden.
Suzuki Ignis
De twee specialiteiten van Suzuki in één auto
We zijn maar wat trots dat we in België eindelijk onze nieuwigheid van het jaar kunnen voorstellen en misschien zelfs de belangrijkste nieuwigheid van de voorbije jaren: de nieuwe Suzuki Ignis.
We hopen dat u deze kleine uiting van trots door de vingers ziet, maar wij beschouwen deze Ignis echt wel als een klein meesterwerk van ons merk, een auto die de mooiste pagina's uit ons verleden verenigt met onze belangrijkste troeven uit het heden en grootse plannen voor de toekomst.
De Ignis brengt hulde aan ons verleden met zijn design dat verwijst naar enkele van onze meest emblematische modellen. De C-stijl met drie karakterlijnen vormt een knipoog naar de Forte Coupé uit 1971, de eerste kleine sportieveling van het Japanse merk. De koplampen, die werden geïntegreerd in een zwart radiatorrooster dat licht doorloopt op de flanken, verwijzen dan weer naar de First Cervo uit 1977, een andere minicoupé die heeft bijgedragen tot de bekendheid van Suzuki buiten Japan. Op de zijkanten van de motorkap herkennen we de kleine imitatiegrille van de verschillende Vitara-generaties. En tot slot is er de zwarte A-stijl, een element dat we reeds kennen van de Swift, die het gebruikt om het concept van een motorhelm op te roepen en zijn dynamische karakter te onderstrepen. Die verwijzingen zijn bovendien geen louter stilistische details: ze bewijzen ook hun nut en benadrukken dat de Ignis alle hierboven vermelde kwaliteiten van Suzuki verenigt.
Van de Forte Coupé en First Cervo neemt hij de uiterst compacte buitenafmetingen over, in combinatie met een onverwachte interieurruimte. Vergelijken is moeilijk, want op dit ogenblik is de Ignis de eerste en enige ultracompacte stadscross-over op de markt. Maar als we hem vergelijken met de allewegenversies van kleine stadswagens, of die nu Cross, Rocks of nog anders heten, behoort de Ignis tot de absolute top in termen van knieruimte en schouderbreedte achterin, alsook qua koffervolume. De cijfers spreken boekdelen.
Bovendien toont de Ignis zich net als de illustere miniauto's bijzonder zuinig. Hij zal worden aangeboden met de nieuwe 1.2 DualJet-viercilinder-benzinemotor met 90 pk, die zich tevredenstelt met een officieel gemiddeld verbruik van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 104 g/km. We komen later nog terug op de motoreigenschappen.
Van de Vitara erft de Ignis zijn reële terreincapaciteiten. Toegegeven, echte terreinwagens zijn de laatste jaren minder in trek, maar we hebben toch besloten de nieuwe Ignis aan te bieden met voor- én vierwielaandrijving, een keuzemogelijkheid die slechts verkrijgbaar is bij één van de bovenvermelde onrechtstreekse concurrenten (een kleine Italiaan met de naam van een Chinese beer). Die intelligente vierwielaandrijving wordt elektronisch gestuurd door het Grip Control-systeem. Daarnaast biedt de Ignis ook een eerlijke bodemvrijheid van 180 millimeter en een wielbasis van minder dan 2,5 meter, waardoor hij zich zelfs op relatief moeilijke terreinen probleemloos uit de slag trekt.
Tot slot mag de Ignis ook verwijzen naar de Swift, want op de weg zal hij zich net als onze recentste modellen (Swift, S-Cross, Vitara, Baleno) opmerkelijk dynamisch tonen. De voorbije jaren hebben onze ingenieurs namelijk echte huzarenstukjes gerealiseerd. De nieuwe platformen combineren een uiterst laag gewicht met een voorbeeldige stijfheid. De nieuwe ophangingen verzekeren een doorgedreven controle zonder te raken aan het comfort. En ondanks hun bescheiden cilinderinhoud wisten onze nieuwe motoren al verschillende journalisten te verbazen door hun kracht. 90 pk is dan ook niet veel om een wagen het dynamische rijgedrag te geven dat wij beloven. Maar de Ignis zet dan ook – naargelang van de versie – slechts 810 tot 870 kilogram op de weegschaal. Bovendien onderscheiden onze motoren zich door het feit dat ze hun vermogen op zijn zachtst gezegd 'enthousiast' vrijgeven. Wie de motoren van de Baleno kon testen, zal dit enkel beamen. Akkoord, een tijd van ongeveer 12 seconden voor de sprint van nul naar 100 km/u klinkt misschien niet indrukwekkend, maar het gevoel dat hij opwekt, doet heel andere cijfers vermoeden.
Motor
We zeiden het al: de Ignis wordt enkel verkrijgbaar met de 1.2 DualJet. Deze viercilinder-benzinemotor dankt zijn pittige prestaties en mussendorst aan de DualJet-voeding met twee injectoren per cilinder. Dat principe vertaalt zich in een fijnere verneveling van de brandstof en dus een optimale verbranding in de verbrandingskamers. De 1.2 DualJet levert 90 pk bij 6.000 t/min en 120 Nm bij 4.400 t/min en geeft blijk van een uitzonderlijke soepelheid bij lage toerentallen.
Transmissies
De Suzuki Ignis zal een compleet gamma van transmissies aanbieden. Behalve de klassieke handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving zal de catalogus ook een nieuwe automaat en vierwielaandrijving omvatten.
AGS
Onze nieuwe automaat kreeg de naam AGS (Auto Gear Shift) en werd afgeleid van onze handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het gaat dus om een gerobotiseerde transmissie, eerder dan een klassieke automaat. Die is niet van het type met dubbele koppeling, maar geen nood, want onze ingenieurs hebben een manier gevonden om de klassieke nadelen van gerobotiseerde transmissies met enkele koppeling te elimineren.
Allgrip Auto
De vierwielaandrijving van de Suzuki Ignis werd 'Allgrip Auto' gedoopt. Ze steunt op een transferbak met viscokoppeling, die de aandrijfkracht enkel naar de achterwielen stuurt wanneer dat nodig is. Het bijkomende Grip Control-systeem kan bovendien manueel worden ingeschakeld en blijft actief bij snelheden tot 30 km/u. Dat systeem vult de vierwielaandrijving aan met het vermogen om het koppel individueel te verdelen over de vier wielen en zo een optimale aandrijving te verzekeren.
Veiligheid
De nieuwe Suzuki Ignis wordt ook gelanceerd met een volledig arsenaal aan veiligheidssystemen. De meest geavanceerde daarvan doen een beroep op één enkele technologie: de stereocamera in de voet van de binnenspiegel.
Deze camera beheert de volgende functies:
- Botswaarschuwing en automatische noodremhulp
De camera volgt voortdurend wat er zich voor de auto afspeelt. Wanneer een botsing dreigt, activeert de auto een geluidssignaal en verklikker om de bestuurder aan te manen om te reageren. Bij een nog groter risico remt de auto ook licht af en om achterliggers te waarschuwen worden de remlichten automatisch geactiveerd. Als de bestuurder op dat ogenblik nog steeds niet reageert, remt de auto geheel autonoom af om de impact te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Als de bestuurder wel reageert en remt, levert het systeem extra remdruk. Deze functies zijn actief tussen 5 en 120 km/u.
- Spoorassistent
Diezelfde camera volgt ook de wegmarkeringen en waarschuwt de bestuurder met een verklikker en trillingen in het stuur wanneer hij van zijn rijstrook afwijkt.
- Vermoeidheidsdetectie
Nog steeds op basis van de wegmarkeringen merkt de stereocamera wanneer de auto overdreven slalomt als gevolg van vermoeidheid of verstrooidheid. In dat geval wordt de bestuurder tot de orde geroepen met geluidssignalen en verklikkers.
Infotainment
Ons jongste multimediasysteem met een touchscreen van 7 duim, dat reeds beschikbaar was op de Vitara, S-Cross en Baleno, zal ook worden aangeboden in de nieuwe Suzuki Ignis en biedt de ‘Homo Elektronicus’ alles wat hij nodig heeft. Dat gaat van een erg gebruiksvriendelijk 3D-navigatiesysteem over de spraakherkenning voor diverse functies tot een Bluetooth-verbinding om handsfree te bellen en audio te streamen. Ook omvat het systeem een parkeerhulp met achteruitrijcamera en een optimale connectiviteit voor smartphones. Alle verbindingsprotocollen zijn aanwezig: Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink.
We hopen dat u intussen beter begrijpt waarom we zo trots zijn op de nieuwe Suzuki Ignis. Hij vormt de symbiose van de grote specialiteiten van het merk: kleine stadswagens en SUV's. Hij brengt bovendien hulde aan ons verleden, is perfect geïntegreerd in het heden en zal Suzuki vertegenwoordigen in dit nog prille segment dat zich zonder twijfel verder zal ontwikkelen. En dat is een understatement. We zijn er dan ook van overtuigd dat we terugkeren naar een tijdperk waar Suzuki's op elke straathoek te zien waren.
Suzuki Jimny
"Comment te dire Adieu?" zong Françoise Hardy ooit...
Ook wij kunnen maar moeilijk afscheid nemen van de Jimny. Zelfs na een carrière van achttien jaar is onze legendarische kleine terreinwagen nog niet klaar om met pensioen te gaan. Of misschien ligt het gewoon aan ons en zijn we te erg aan hem gehecht om hem uit productie te nemen. Maar ook het publiek weigert afscheid te nemen. En dat is wellicht nog de meest plausibele verklaring voor zijn hoge leeftijd, want zonder de minste publiciteitscampagne blijft hij, louter op basis van zijn reputatie en sympathieke uitstraling, elk jaar honderden kopers in België en Luxemburg verleiden.
Daarmee bewijst de Jimny dat er in de huidige autosector, waarin merken zich uitsloven om de meest technologisch verfijnde, de zuinigste, de snelste en de meest… elektrische auto te bouwen, in de harten van sommige bestuurders nog plaats is voor authenticiteit, een aspect dat langzaam maar zeker verdwijnt.
En laten we eerlijk zijn: wanneer je over een auto als de Jimny praat, is er van superlatieven geen sprake meer. We hebben het liever niet over zijn verbruik of CO2-emissies, noch over zijn limousinecomfort of zijn uitrusting uit een hoger segment. Anderzijds zijn we niet te beroerd om te erkennen dat hij uit een ander tijdperk stamt. Maar daarin schuilt precies zijn aantrekkingskracht: in zijn eenvoud, in zijn relatief rustieke karakter. Rijden met een Jimny betekent tijdens elke rit even stilstaan bij de wedloop die het leven is geworden. Dat is naar onze mening de reden waarom kopers een auto uit een ander tijdperk aanschaffen. Nog zo’n model – dat een jaar geleden met pensioen ging – was de Land Rover Defender, een auto die bij alle constructeurs respect afdwingt, zeker bij terreinwagenspecialisten zoals Suzuki.
We willen de Jimny uiteraard niet vergelijken met deze iconische auto, met fans in alle uithoeken van de wereld. Een auto die heel wat ontdekkingstochten heeft geleid en hulp naar afgelegen gebieden heeft gebracht. Maar toch geloven we dat de Jimny en de Defender tot hetzelfde ras behoren. Onverschrokken en onaantastbare wagens, die loyaal het werk uitvoeren dat hen is toevertrouwd en waarop eigenaars steeds kunnen rekenen.
Natuurlijk kan de Jimny niet tippen aan het bijna goddelijke statuut van de Defender, noch aan zijn trendy, chique en vintage karakter. Maar wie weet, als u hem op onze stand van het Salon van Brussel 2030 nog steeds terugvindt…
Het afscheid is nog niet voor direct.
Suzuki S-Cross
Nieuw vanbuiten, nieuw vanbinnen
We zeiden het u al in onze introductietekst: Suzuki had in 2016 een kleine verrassing in petto voor u, want de facelift van de S-Cross was de tweede nieuwigheid van het jaar. En u zult het met ons eens zijn dat deze opfrisbeurt tegen alle heersende trends in verre van minimalistisch was.
Alles is namelijk veranderd, van het uiterlijk, over de zin voor gastvrijheid en service tot het hart van de auto zelf. Alleen het belangrijkste is gebleven: de S-Cross is nog steeds een lichte en aangenaam rijdende auto.
Assertiever
Op esthetisch vlak hebben de designers de S-Cross een nieuw gezicht gegeven, dat veel assertiever en zelfs agressiever is. Alles is veranderd: de nieuwe xenonlampen die hem een blik vol zelfvertrouwen geven, het indrukwekkende radiatorrooster met verticale lamellen dat voortaan verchroomd is, de meer gewelfde motorkap en het meer uitgewerkte onderste deel van de voorbumper die het ‘cross-over’-karakter van de auto nog versterkt. De S-Cross lijkt ons te willen zeggen dat hij geen zin meer heeft om discreet te zijn. Hij wil opvallen, en wij hebben het gevoel dat hij daarin slaagt.
Achteraan is het nieuws subtieler. Geen enkele vorm veranderde, enkel het binnenwerk van de lichtblokken werd hertekend en is voortaan uitgerust met ledtechnologie.
De meest oplettende observatoren zullen ook merken dat de S-Cross nu standaard grotere banden krijgt, want de rubbers van het formaat 205/60R16 en 205/50R17 zijn vervangen door 215/60R16 en 215/55R17. Naast hun esthetische troeven passen deze nieuwe maten beter bij de dynamische eigenschappen van de S-Cross.
Tot slot werd de catalogus nog verrijkt met vier nieuwe koetswerkkleuren, zodat de klant nu keuze heeft uit in totaal negen tinten.
Kwaliteitsvoller
Binnenin verzorgt de bijgewerkte S-Cross de kwaliteit en, wat minstens even belangrijk is voor het veeleisende Europese publiek, het kwaliteitsgevoel. Eerst en vooral krijgt het bovenste deel van het dashboard een nieuwe bekleding in imitatieleer. Verder vertonen de decoratie-elementen in het dashboard nu een afwerking in moderner ‘mat chroom’, terwijl de ventilatieroosters en ook het paneel van het audiosysteem niet langer matzwart zijn, maar glanzend zwart of – als u dat liever hoort – ‘Piano Black’. Deze aanpassingen worden ten slotte vervolledigd met een nieuwe stoelbekleding en een herwerkt design voor de wijzerplaten.
Rijkelijker
De S-Cross moderniseert ook zijn uitrusting. Op de GLX bijvoorbeeld is de cruisecontrol veel meer dan een gewone snelheidsregelaar. Hier wordt hij namelijk gekoppeld aan een radar
die het mogelijk maakt om zowel de snelheid als de afstand tot de voorligger in te stellen. Hoewel natuurlijk niet alle klanten daarvan wakker zullen liggen…
Wij denken dat moderne bestuurders vandaag vooral geïnteresseerd zullen zijn in het nieuwe infotainmentsysteem. De S-Cross heeft namelijk op zijn beurt ook recht op het multimediasysteem dat al in de Vitara, de Baleno en binnenkort ook in de Ignis te vinden is. Niets ontbreekt: navigatie met 3D-weergave, stembediening voor diverse functies, Bluetooth-verbinding voor handsfree bellen of audiostreaming, parkeerhulp dankzij een achteruitrijcamera en, vooral, een optimale connectiviteit met bijna elke smartphone, want ons systeem is uitgerust met de connectieprotocollen voor Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink.
Sneller, plezieriger, zuiniger
De grootste vernieuwing van de S-Cross moeten we evenwel vooral onder de motorkap gaan zoeken. De gefacelifte S-Cross is het eerste model uit ons gamma met enkel drukgevoede motoren, krachtbronnen waar we al veel lof voor hebben gekregen.
De eerste is de gloednieuwe turbodriecilinder op benzine, de 1.0 BoosterJet, die werd ingewijd door de nieuwe Baleno. Die ontwikkelt 112 pk bij 5.500 o/m en 170 Nm bij 2.000 o/m en werd al geprezen voor zijn gewilligheid over een breed toerenbereik, voor de vinnigheid die hij tentoonspreidt wanneer hij op een meer ‘viriele’ manier wordt aangesproken, en voor zijn verbruik, dat altijd erg bescheiden blijft, zelfs bij intensief gebruik. In combinatie met voorwielaandrijving en de manuele vijfversnellingsbak noteert de S-Cross 1.0 BoosterJet een normverbruik van 5,0 l/100 km en 113 g CO2/km.
De andere motor die we voor het eerst aanbieden in de S-Cross, is onze nauwelijks minder nieuwe turboviercilinder op benzine 1.4 Turbo, die eveneens sterk werd gesmaakt door de mensen die hem in de Vitara Sport mochten ontdekken. Met zijn 140 pk bij 5.500 o/m en 220 Nm bij 1.500 o/m drijft deze viercilinder de 1.150 kilo van de nieuwe S-Cross met het grootste gemak aan en is hij naar onze mening de motor die de kwaliteiten van zijn chassis het beste tot hun recht laten komen. Hij laat de S-Cross van 0 naar 100 km/h sprinten in 9,5 seconden en geeft hem een topsnelheid van 200 km/h, ondanks een gehomologeerd normverbruik – voor de S-Cross 2WD met manuele zesversnellingsbak – van 5,4 l/100 km en 120 g CO2/km.
Deze twee nieuwe motoren zijn uiteraard verkrijgbaar met vierwielaandrijving, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Ze kunnen ook worden besteld met een nieuwe zestrapsautomaat die de CVT-automaat vervangt. De 1.0 BoosterJet ten slotte kan vierwielaandrijving combineren met een automatische overbrenging.
De dieselmotor 1.6 DDiS met 112 pk blijft ongewijzigd in de catalogus staan, net zoals de atmosferische 1.6-benzinemotor met 112 pk, die enkel verkrijgbaar is als 4x4.
Kortom, de S-Cross is echt veranderd. Na een kleine test met een van de twee nieuwe motoren zult u ongetwijfeld dezelfde mening delen.
Suzuki Vitara
Geslaagde fakkeloverdracht
Vorig jaar rond deze tijd legden we u uit dat de Vitara het slachtoffer was van zijn succes, wat zich vertaalde in relatief lange levertijden. Vandaag bevestigen we graag dat de Vitara nog steeds succes heeft, maar dat hij daar niet langer onder te lijden heeft.
Onze Magyar-fabriek heeft namelijk aan het prille begin van 2016 zijn maximale productiecapaciteit bereikt en sindsdien zijn de levertermijnen verminderd tot een normale duur. U hebt trouwens misschien zelf vastgesteld dat het aantal Vitara’s in het Belgisch-Luxemburgse autolandschap gevoelig is vermeerderd.
Dat succes is des te prettiger voor Suzuki, omdat het niet enkel ons marktaandeel vergroot, maar ook de omzet ten goede komt. Immers, de tendens waar we het een jaar geleden over hadden, zet zich door: kopers laten steeds makkelijker hun oog vallen op de topversies en aarzelen niet om wat meer uit te geven om gebruik te kunnen maken van de geboden personaliseringsmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het tweekleurige koetswerk.
Om dezelfde reden hebben de klanten een warm welkom geboden aan de Vitara Sport, de krachtigste en aangenaamst rijdende Vitara. De commentaren die we van het publiek krijgen op zijn 1.4-turbo, zijn even lovend als die van de autopers bij zijn lancering.
Kortom, de nieuwe Vitara heeft de opvolging van zijn eerbare voorganger perfect verzorgd.
Speciale reeks
Omdat we gemerkt hebben dat Vitara-kopers altijd op zoek zijn naar de meest ‘rijkelijk uitgeruste’ versies, hebben we beslist om een nieuwe speciale reeks te creëren die aan die vraag tegemoetkomt. Daarvoor vallen we terug op een samenwerking die we vorig jaar hebben opgestart voor een speciale reeks van de Swift. We gaan namelijk opnieuw in zee met het Belgische prêt-à-portermerk jn-joy, waarvan de stijl wordt omschreven als “Casual & Luxury”. Of anders gezegd: chic maar ontspannen. En alle specifieke eigenschappen van de Vitara Jn-Joy zijn er om ook hem een luxueuze maar pretentieloze look te geven.
Die specifieke eigenschappen zijn de dakkleur Galactic Grey, het radiatorrooster met vijf openingen van de Vitara S, 17-duimvelgen in gepolijst aluminium met accenten in koperkleur, een kleur die we ook terugvinden op de inserts van de koplampen, de randen van de ventilatieroosters, de middenconsole, het dashboard, de decoratiestrips op de deuren en op de bekleding, en de stiksels van de stoelen. Die stoelen hebben net zoals de deurpanelen een exclusieve gecapitonneerde bekleding. Een middenarmsteun ten slotte maakt het plaatje compleet. Dat alles komt boven op de uitrusting van de versie GLX, waarop de speciale reeks Vitara Jn-Joy is gebaseerd.
Het enige wat we hopen, is dat de verleidingskracht van deze Vitara Jn-Joy de productiecapaciteit van de fabriek weer niet overtreft.