Suzuki : Dossier Salon 2018

Suzuki : Dossier Salon 2018

Zaterdag 9 december 2017 — U kunt hieronder een introductie van het autosalon 2018 terugvinden + een artikel en foto van ieder model ! 

Autosalon van Brussel 2018

Alles staat of valt met de SUV!

  • De nieuwe Swift Sport
  • Nieuw thema: Tokyo By Night !
  • De beste condities van hier tot in Tokio
  • Dubbele overnamepremie voor dieselwagens !!!

 

Welkom op onze jaarlijkse hoogmis van de auto. Of beter ‘tweejaarlijks’, want in 2018 beleven we opnieuw een editie van een "groot Autosalon".

Hoe dan ook zijn we hier allen terug samen voor een nieuw jaar dat weer heel wat nieuwigheden en – mogen we hopen – successen in petto heeft.

 

De eerste nieuwigheid van Suzuki voor het Autosalon 2018 zal jullie meteen opvallen. Na drie jaar trouwe dienst nemen we afscheid van onze Saloon-stand en stellen we dit jaar een gloednieuwe stand voor die beter aansluit bij onze roots. Ons nieuwe thema is immers "Tokyo By Night". Wie al het geluk heeft gehad om met ons mee naar de Japanse hoofdstad te gaan, kan beamen dat Tokio een buitengewone plek is, een drukke miljoenenstad waar je toch tot rust kan komen, ultramodern en traditioneel tegelijk, steeds vol verrassingen. We hopen dat jullie en de bezoekers van het Autosalon op onze stand iets van die bijzondere vibe kunnen ervaren.

 

Uiteraard wordt dit thema ook doorgetrokken naar onze alomgekende Saloncondities  onder de slogan "De beste condities van hier tot Japan". Zoals steeds bieden we onze klanten grote voordelen aan, maar bijzonder aan onze condities dit jaar is dat ze mee zijn met hun tijd. We hebben immers besloten om de overnamepremie voor oude dieselwagens te verdubbelen – tot maximum € 5.000. Naast het commerciële argument helpen we hiermee ook het Belgische wagenpark " te vergroenen".

 

Straks hebben we het over 2018, maar eerst kijken we graag even terug naar wat 2017 voor ons betekende. Het begon met de voorstelling van onze nieuwe ‘urban crossover’, de Suzuki Ignis. In het huidige klimaat van toenemende belangstelling van het publiek voor SUV’s en crossovers enerzijds en alsmaar strengere emissienormen anderzijds kwam de Suzuki Ignis naar voor als de ideale ‘match’ voor beide tendensen en wist daarmee heel snel een doelpubliek te vinden. Het eerste jaar van onze kleine krachtpatser was een voltreffer. Met 820 verkochte exemplaren in 2017 is hij al gauw één van de pijlers van ons gamma geworden met een groot aandeel in onze goede resultaten.

 

Over naar onze andere nieuwigheid van het voorbije jaar, de Suzuki Swift, die in mei gelanceerd werd. Die illustreert eigenlijk treffend waar het op de automarkt op dit ogenblik om draait: SUV, SUV, SUV. De commerciële opstart van onze nieuwe Swift, waarvan de vorige generaties steeds tot onze bestsellers behoorden, verloopt dus vrij traag. Maar vergis jullie niet, de lancering is nog steeds geslaagd te noemen. We ontkennen evenwel niet dat we voor de nieuwe Swift op een "drukkere" eerste jaarhelft hadden gerekend. Maar we twijfelen er niet aan dat – zoals het spreekwoord zegt – ons geduld wel beloond zal worden. We zijn er zeker van dat de nieuwe Suzuki Swift, mede dankzij jullie lovende woorden, een vast even positieve mond-tot-mondreclame en vooral zijn eerste optreden op het Brusselse Autosalon, wel zijn vertrouwde stekje op de markt zal weten in te nemen, zoals hij altijd al heeft gedaan.

 

Voor de Suzuki Baleno liggen de kaarten daarentegen veel moeilijker. Twee jaar na zijn voorstelling trekt onze compacte wagen helaas geen massa volk aan, ondanks de enorme technische kwaliteiten waar jullie meermaals nadrukkelijk op gewezen hebben.

Onze mini-stadsauto Celerio doet het dan weer wel behoorlijk. Dankzij de goede verhouding tussen binnenruimte en buitenmaten, zijn vernuftige uitrusting en de overduidelijke brandstofzuinigheid speelt hij niet zomaar een figurantenrol in zijn segment.

Maar terug naar de successtory’s nu. Want ook al zien we onszelf graag als een ietwat "aparte" constructeur, toch is Suzuki geen uitzondering op de markt. Net als bij zoveel concurrenten zijn ook bij ons SUV’s en crossovers allesbepalend.

De eerste sterkhouder van ons gamma is de S-Cross. Sinds zijn grondige make-over in de zomer van 2016, waarbij hij naast onze nieuwe turbobenzinemotoren ook een flinke kwaliteitsinjectie en de meest geavanceerde uitrusting (multimedia en veiligheid) aangemeten kreeg, is de belangstelling voor de S-Cross terecht weer aangetrokken en is hij tot onze grote tevredenheid op kruissnelheid gekomen.

Onze kampioen, onze grote winnaar, is natuurlijk de Vitara. Deze klassieker, die nog steeds in de Europese top-10 van zijn segment staat, heeft de verwachtingen van het publiek ruimschoots ingelost. En dat op een leeftijd waarbij sommigen al een facelift overwegen om hun carrière opnieuw te lanceren. Nee, de Vitara is zeker nog niet aan het einde van zijn Latijn.

Enkele cijfers nog: Suzuki sluit het jaar 2017 af met 7530 verkochte wagens in België en Luxemburg, een resultaat dat in de lijn ligt van onze prognoses en goed is voor een groei van 2%.

En daarmee ligt het verleden achter ons, tijd om samen naar de toekomst te kijken. In 2018 houden we ons gekende tempo van 2 nieuwigheden per jaar aan en iets zegt ons dat succes opnieuw om de hoek loert. Want de twee nieuwigheden passen perfect in de tijdgeest en zijn trouwens ook de jongste spruiten van families met een stevige – om niet te zeggen iconische – reputatie.

 

De eerste nieuwigheid is op onze stand "Tokyo By Night" te zien. Het gaat om de nieuwe Suzuki Swift Sport. Jullie zullen het wellicht wel met ons eens zijn dat deze uit een familie met naam en faam stamt. Jullie, vakmensen van de pers, weten dat maar al te goed, want jullie vielen destijds massaal voor de twee vorige generaties van de Swift Sport. Om te illustreren dat sport echt in zijn diepste vezels zit – en om dat ook nog eens in herinnering te brengen bij het publiek dat misschien korter van geheugen is dan jullie – wordt de nieuwe Suzuki Swift Sport op de stand omringd door een model van de eerste generatie uit 2007 en door hun krasse grootvader, de Suzuki Swift GTI uit 1991. Die laatste zal ongetwijfeld heel wat mooie herinneringen oproepen bij de vele bezoekers, en uiteraard ook bij de journalisten.

 

De tweede grote nieuwigheid van 2018 zal jammer genoeg niet op onze stand te zien zijn, maar we kunnen er niet aan voorbij. Precies hiervoor durfden we daarnet het woord ‘iconisch’ te gebruiken. We hebben het uiteraard over de gloednieuwe Suzuki Jimny. Dit jaar zal de huidige Jimny immers voor het laatst op het Brusselse Autosalon te zien zijn. Als ouderdomsdeken van het Salon – maar liefst 20 jaar was hij er aanwezig – maakt de Jimny zich klaar om de fakkel door te geven aan een opvolger die jullie misschien al op internet hebben zien verschijnen. Als dat zo is, dan weten jullie al dat Suzuki in dit specifieke geval niet gezwicht is voor de mode van de afgeborstelde, mooi afgeronde SUV. Integendeel, de nieuwe Jimny blijft trouw aan de eigen opvatting van wat een all-terreinwagen moet zijn. Dat blijkt al duidelijk uit zijn look en we vragen jullie nog wat geduld voor de technische aspecten. Zeker is wel dat de nieuwe Jimny uiteraard minder rustiek zal zijn dan zijn illustere voorvader. Onze ingenieurs hebben opnieuw het beste van zichzelf gegeven om een wagen te ontwikkelen die zich overal thuis voelt, van de bruisende stad tot de meest ruige omgeving. Om die reden voelen we ons opnieuw zeer optimistisch omtrent het succes dat de nieuwe Suzuki Jimny te wachten staat. Het verdict wordt geveld bij zijn lancering, ergens in oktober-november 2018. Kijken jullie daar net als wij ook zo naar uit?

Zoals ieder jaar rest ons nu enkel nog jullie een fijn bezoek aan het Brusselse Autosalon en een uitstekend 2018 te wensen.

 

Suzuki Ignis

Baanbrekend in een nieuw segment

Een dik jaar geleden hebben we de Ignis op de markt gebracht en zoals we jullie in de inleiding al zeiden, is het eerste volle jaar bijzonder veelbelovend. De Ignis wist snel zijn plaatsje te veroveren en uit alles blijkt dat hem een mooie toekomst te wachten staat.

Want behalve zijn technische kwaliteiten, waarover we jullie verder alles vertellen, werd het concept van de Ignis net uitgebracht op het moment dat de omstandigheden niet beter konden zitten. Alles komt immers samen: het publiek valt massaal voor SUV’s, we willen allen de minst vervuilende auto en de steden raken op het vlak van mobiliteit stilaan verzadigd, wat in de kaart speelt van zeer compacte wagens. We kunnen ons vergissen, maar volgens ons is er op dit ogenblik maar één auto op de markt die aan al die verzuchtingen voldoet: de Suzuki Ignis. We weten dat verschillende constructeurs de laatste hand aan hun mini-SUV aan het leggen zijn, maar de Ignis is wel degelijk de voorloper.

 

AllGrip

Toch zal de Suzuki Ignis volgens ons altijd een straatlengte voorsprong houden (best paradoxaal voor een auto van maar 3,70 m). Want zelfs al komen er een hoop nieuwe, ultra-compacte SUV’s als concurrenten voor de Ignis bij, wij durven wedden dat dit vooral stadsmodellen zullen zijn. Misschien zullen er wel enkele met vierwielaandrijving bij zitten, maar hoeveel zullen écht onverhard kunnen gaan?

Dat kan de Suzuki Ignis wél dankzij AllGrip Control, de nieuwe vondst van onze ingenieurs op het vlak van vierwielaandrijving. Via een verdeelbak met viscokoppeling kan er indien nodig in een fractie van een seconde koppelkracht naar de achterbrug worden gestuurd. Daarnaast kan de Ignis de aandrijfkracht ook individueel naar elk wiel sturen en zorgen eigenschappen als een vrije rijhoogte van 18 cm en een uiterst korte wielbasis ervoor dat deze auto offroad zeker zijn mannetje kan staan. En de technische gegevens van de 1.2 DualJet mogen dan bescheiden lijken voor dit soort oefening, toch kunnen we jullie verzekeren dat de 90 pk en 120 Nm echt wel meer dan voldoende zijn.

 

Technologieën

Als eerste in zijn soort zet de Suzuki Ignis ook de toon op technologisch vlak. Al wie zich in het segment wil vestigen, zal dit dus als maatstaf moeten nemen.

Volledig in de lijn van de Suzuki-filosofie om het nodige aan te bieden zonder extra franjes – dit om competitieve prijzen te kunnen blijven hanteren – is de Ignis uitgerust met alles wat nodig is om hachelijke situaties te vermijden.

Zo is er bijvoorbeeld het systeem om botsingen te voorkomen en aanrijdingsschade te beperken dat in drie stappen werkt: eerst wordt de bestuurder voor het dreigende gevaar gewaarschuwd door licht- en geluidssignalen, daarna gaat de wagen licht afremmen en tot slot wordt de rem automatisch met volle kracht geactiveerd.

Verder is er ook de functie die waarschuwt voor onbedoelde verandering van rijstrook, zonder evenwel tussen te komen in de gevolgde richting, waarmee meteen duidelijk is dat de Ignis hoog inzet op preventie maar daarom niet de meest geavanceerde wil zijn.

En omdat bestuurders van tegenwoordig allemaal wel een geeky kantje hebben, kan de Ignis uiteraard niet zonder geconnecteerd multimediasysteem.

Een snel reagerend aanraakscherm, intuïtieve 3D-navigatie met duidelijke en logische interface, handenvrij bellen en audiostreaming via Bluetooth, een achteruitrijcamera, connectiviteit met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink… Ook op dat vlak beschikt de Suzuki Ignis over al het nodige zonder het systeem of de factuur te verzwaren met functies die nooit gebruikt worden.

Naar onze bescheiden mening is de Suzuki Ignis dan ook één van de meest eigentijdse wagens op de markt. Het is dus maar normaal dat hij snel één van de best presterende auto’s van ons gamma geworden is. We zijn razend benieuwd wat 2018 voor hem in petto heeft…

 

Suzuki S-Cross

Prachtige facelift

Vorig jaar stond de grondig herwerkte versie van de S-Cross voor het eerst op het Brusselse Autosalon, nauwelijks enkele maanden na zijn lancering. En die korte periode had ons al enorm veel voldoening geschonken, want de verkoopcijfers hadden onze prognoses ruimschoots overtroffen. Is de S-Cross op die ingeslagen weg voortgegaan?

Om de spanning meteen weg te nemen: ja, hij wist echt wel te bevestigen. En meer dan dat zelfs. De S-Cross drijft namelijk mee op de grote golf van publiek enthousiasme voor crossovers en SUV’s. Zijn facelift en de vele technische verbeteringen die eind 2016 werden aangebracht, hebben de belangstelling vanwege klanten opnieuw sterk doen toenemen. In 2017 werden in België en Luxemburg maar liefst 1200 stuks van de S-Cross verkocht, goed voor een stijging van 25%. Dit succes trekt zich ook op Europese schaal door, want in de eerste helft van 2017 (cijfers beschikbaar bij het opstellen van dit artikel) was de Suzuki S-Cross de sterkst stijgende SUV binnen zijn categorie met een groei van 57% in vergelijking met dezelfde periode in 2016. En de gedeeltelijke cijfers die reeds beschikbaar zijn, lijken die trend voor de tweede helft van 2017 te bevestigen.

We stellen dus vast dat onze ingenieurs en designers raak getroffen hebben met de make-over van de S-Cross. En voor wie vorig jaar op een andere planeet zou hebben geleefd, vatten we graag nog eens die nieuwe ontwikkelingen samen.

 

Look

Eerst hebben de designteams zich aan het werk gezet en een flinke dosis karakter in de look van de S-Cross gepompt. Nieuwe koplampen, een nieuwe radiatorgrille met verchroomde verticale spaken, een gespierdere motorkap, een voorbumper die nog typischer ‘cross-over’ is… Achteraan werd subtieler ingegrepen: enkel de achterlichten werden van binnenuit aangepakt en kregen led-technologie aangemeten, wat de S-Cross direct een stuk stijlvoller maakt.

De wagen kreeg ook bredere banden en staat zo steviger op z’n poten, wat resulteert in een dynamischere houding die niet uit de lucht gegrepen is.

Weg dus met dat brave, discrete voorkomen, voortaan komt de S-Cross assertiever en agressiever uit de hoek en het is duidelijk dat de klanten deze nieuwe koers wel weten te smaken.

 

Kwaliteit

Vanbinnen heeft de S-Cross na z’n upgrade oog voor kwaliteit en dan vooral – voor de erg veeleisende Europese klanten – kwaliteit die zichtbaar is. Zo kreeg het dashboard bovenaan een nieuwe bekleding met lederstructuur, werden de sierstukken van het instrumentenpaneel in stijlvol chroomsatijn afgewerkt en zijn de verluchtingsroosters en het audiopaneel niet langer matzwart maar ‘pianozwart’ gelakt. De nieuwe zetelbekleding en de andere kleur en indeling van de tellers ronden de vele aanpassingen af.

 

Uitrusting

Bij de make-over van de S-Cross werd uiteraard ook de technologie voor de entertainment- en rijhulpsystemen verder verfijnd. Zo kreeg bijvoorbeeld de cruisecontrol een adaptieve functie om de afstand te controleren, een must voor wie geregeld in de file staat en een zoveelste aanvulling op de lange lijst van veiligheidsvoorzieningen waarmee de S-Cross al uitgerust was, zoals regen- en lichtsensoren, een waarschuwingssysteem voor botsingen en een automatische noodrem.

Iedereen hoopt natuurlijk dat die veiligheidssystemen nooit nodig zullen blijken. Maar wat iedereen wél graag wil, is een krachtig en intuïtief multimediasysteem, en dat is precies wat de S-Cross aanbiedt. Na zijn upgrade beschikt hij immers over hetzelfde systeem als de rest van ons gamma (uitgezonderd de Jimny). Een systeem dat jullie, de vakpers, omschreven hebben als één van de meest logische en gebruiksvriendelijke op de markt. Enkele van de functies zijn 3D-navigatie, spraakbegeleiding, Bluetooth-streaming en handenvrij bellen, een achteruitrijcamera, Live-services en connectiviteit via MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto. We konden nog veel verder gaan, maar we wilden geen zaken aanbieden die – volgens studies – door 90% van de bestuurders nooit gebruikt worden. Bij Suzuki houden we het graag eenvoudig en betaalbaar.

 

Turbo voor iedereen

Maar de belangrijkste aanpassingen aan de S-Cross zijn van mechanische aard, want zowat het hele motorgamma werd door elkaar gegooid. Terwijl de 1.6-dieselmotor met 112 pk dezelfde is gebleven, bestaat het benzine-aanbod alleen nog uit geavanceerde turbomotoren die door jullie allen zonder onderscheid erg gewaardeerd werden.

Als instapmotor is er onze kleine maar o zo straffe 1.0 BoosterJet 3-cilinder die uitpakt met 112 pk en 170 Nm, maar volgens jullie nog méér lijkt te geven. En de medaille heeft geen keerzijde, want zuinigheid is zijn andere troef: met zijn manuele 5-versnellingsbak en voorwieltractie is hij gehomologeerd op 5,0 l/100 km en 113 g CO2/km.

Daar juist boven zit de 1.4 Turbo 4-cilinder, een motor die ook in de Vitara Sport zit. Zijn 140 pk en 220 Nm hebben geen enkele moeite met de bescheiden 1.150 kg van de S-Cross en halen heel wat profijt uit het wendbare, dynamische en tevens grondig herwerkte onderstel. De 9,5 seconden die aangegeven zijn voor 0 tot 100 km/u komen misschien niet spectaculair over, maar wie deze auto uitgeprobeerd heeft, weet dat de S-Cross zich bijzonder goed uit de slag trekt op een bochtig parcours. In de versie met manuele 6-versnellingsbak en voorwieltractie is hij gehomologeerd op 5,4 l/100 km en 120 g CO2/km.

Al naargelang van het afwerkingsniveau zijn alle motoren ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving en met automatische 6-versnellingsbak. Bij de 1.0 en de 1.4 BoosterJet zijn zelfs beide mogelijk.

Al die ontwikkelingen hebben de Suzuki S-Cross dus een flinke boost gegeven. Zowel technisch als commercieel.

 

Suzuki Swift Sport

Pure pit met een prachtig voorkomen

Vorig jaar viel de Swift in Brussel onder geen enkele vorm te bespeuren, maar zowel jullie geduld als dat van het publiek worden nu beloond. Want op het Autosalon 2018 tekent niet alleen de "gewone" Swift present. Aan zijn zijde prijkt ook de nieuwe generatie van een speels karretje dat altijd al wist te charmeren: de Swift Sport.

En dat ‘altijd al’ mogen jullie gerust letterlijk nemen. Om dat te illustreren, hebben we op de stand ook twee "special guests" die de nieuwe Swift Sport zullen begeleiden bij zijn eerste publieke stapjes.

Eerst de Swift Sport van de eerste generatie. Die werd gelanceerd in 2007 en betekende de terugkeer van Suzuki in de wereld van de sportieve wagentjes, goed voor ronduit schitterende commentaren vanwege vakpers en grote publiek.

Onze tweede gast is nog een stuk ouder, meer bepaald de Suzuki Swift GTI uit 1991. Het is inderdaad zo dat onze GTI grotendeels in de schaduw leefde van Franse en Duitse sterren uit het genre, maar dat neemt niet weg dat hij destijds erg gewaardeerd werd. Graaf maar eens in jullie archieven, jullie zullen merken dat hij bij vergelijkende tests steeds goed uit de verf kwam.

Maar genoeg over het verleden, tijd om het over het heden te hebben.

 

Expressief

Omdat de designers sowieso al een Swift hadden ontwikkeld die uitstraling had en assertief overkwam, was het maar een kleine stap om de look van de Swift Sport nog een extra portie persoonlijkheid te geven. Voor dat extra tikkeltje karakter dienden eigenlijk maar drie onderdelen bijgewerkt te worden.

Eerst is er het meer uitgewerkte, hoekigere front – zonder aangepaste koplampen – dat de Swift Sport er stoerder doet uitzien. Dit omvat een breder radiatorrooster in honingraatmotief met een stevige carbon-dwarsbalk erdoorheen, aparte behuizingen voor de mistlampen en een slanke frontspoiler, ook in carbon-look.

Die spoiler loopt op de flanken langs gestroomlijnde zijschorten door. In zijaanzicht valt trouwens op dat de verhoudingen nog iets dynamischer zijn, want de nieuwe bumpers maken deze versie in totaal nog 5 cm langer dan de andere Swifts. De 17-duims lichtmetalen velgen springen daarbij nadrukkelijk in het oog.

Ook achteraan is de bumper herwerkt met een nieuw type diffuser en verchroomde dubbele uitlaten. De nog markantere dakspoiler vervolledigt het plaatje.

Door 4 cm extra spoorbreedte en een met 1,5 cm verlaagde rijhoogte krijgt de Swift Sport op de weg een ronduit atletische uitstraling.

 

Sfeervol

Ook het interieur van de Swift Sport kreeg een bijzondere behandeling. De voorzetels zijn vervangen door semi-kuipstoelen die een stevige zijdelingse steun bieden in een wagen die snel door bochten kan snijden, de achtergrond van de wijzerplaten kreeg een bredere rode omranding, onderaan het met rode stiksels afgewerkte lederen stuurwiel kwam een inzetstuk in pianozwart en de sierdelen van het dashboard, de middenconsole en de armsteunen in de deuren lopen van rood over in zwart.

 

Hello Turbo

De nieuwe generatie van de Suzuki Swift Sport krijgt voor de allereerste keer een turbo. Onder de kap zit immers onze 1.4-liter 4-cilinder turbomotor die ook al in de Vitara S en de S-Cross te vinden is.

Die motor levert 140 pk bij 5.500 t/min en 230 Nm koppel tussen 2.500 en 3.500 t/min, en stuurt die naar de voortrein via een manuele 6-versnellingsbak. Deze schakelt nog beter om het allerbeste uit de motor te halen en heeft een korte schakelgang die sportieve bestuurders zeker zal bevallen.

Wie toch zou vinden dat 140 pk "wat nipt" is voor een sportieve wagen uit 2018, willen we graag geruststellen: de Swift Sport is immers eerst en vooral een Suzuki, wat betekent dat het vermogen geen zwaar gestel hoeft voort te trekken. Hij is namelijk gebouwd op het ultrastijve lichtgewicht Heartect-platform – what else? – en daardoor weegt de Suzuki Swift Sport niet meer dan 970 kg, een record in het segment. De verhouding tussen koppel en gewicht bedraagt ongeveer 4,2 kg/Nm, één van de meest competitieve waarden in de "hot hatch"-categorie.

Voor het chassis van de Swift Sport werd het algemene concept behouden en dus zijn in combinatie met Monroe-schokdempers opnieuw McPherson-ophangingen vooraan en een torsieas achteraan gebruikt. Maar de ingenieurs zijn natuurlijk opnieuw aan de slag gegaan om een nog efficiëntere respons dan vroeger, een betere controle  en een meer nauwkeurige feedback te verkrijgen, zonder daarbij in te boeten op het vereiste rijcomfort van een sportieve wagen die ook veelzijdig en dus dagelijks bruikbaar wil zijn.

 

Technologie

Op het vlak van ingebedde technologie hoeft de Swift Sport uiteraard niet onder te doen voor zijn bravere broertjes, wel integendeel.

Dus is hij zoals het hele gamma uitgerust met ons – voor zijn gebruiksgemak bejubelde – infotainmentsysteem, maar ook met alle nodige veiligheidsvoorzieningen: automatische omschakeling tussen grote lichten en dimlichten, systeem voor obstakeldetectie, automatische noodrem en snelheidsregelaar met afstandscontrole. Ook het onbedoeld verlaten van de rijstrook wordt gemonitord, maar met dat verschil ten opzichte van de andere Swifts dat dit systeem in de Swift Sport actief tussenkomt. Bij snelheden tussen 60 en 160 km/u kan het systeem immers het stuur overnemen om de wagen terug naar de juiste rijstrook te begeleiden.

De Swift-familie zal in Brussel dus voor het eerst helemaal compleet zijn. We kijken ernaar uit wat het publiek van de grootste speelvogel van het nest zal vinden.

 

Suzuki Swift

Tweede start?

In onze inleiding zeiden we dat de Swift sinds zijn lancering afgelopen voorjaar een vrij trage start kende. En we gaven daar ook een aannemelijke verklaring voor: het verwoestende succes van de SUV’s. Maar er is nog een mogelijke en even waarschijnlijke oorzaak…

Het Belgische publiek kan de Swift immers pas voor het eerst zien op dit Autosalon 2018. Het model was vorig jaar de grote afwezige op onze stand en zoals jullie weten is het Salon voor een merk als het onze, dat geen grote liefhebber is van grootschalige reclamecampagnes, het belangrijkste kanaal om de naambekendheid van onze producten verder uit te bouwen.

Dit jaar zal de Swift dus echt kennismaken met de Belgen. En we zijn er zeker van dat hij daarna een tweede, welverdiende start zal beleven.

Dit debuut in Brussel is tegelijk ook voor velen onder jullie de eerste gelegenheid om onze gloednieuwe Swift te ontdekken. En meteen in "twee exemplaren", want ook de pittigere, zo mogelijk nog aantrekkelijkere versie wordt er voorgesteld: de Swift Sport. Wie er meer over wil weten, kan terecht in het aparte hoofdstuk dat we eraan hebben gewijd.

In dit artikel presenteren we jullie dus de "gewone" Swift en de enorme stap vooruit die hij heeft gezet in vergelijking met de vorige generatie.

 

Meer body

Wat meteen opvalt aan de nieuwe Swift, is uiteraard zijn design, en onze teams hebben er een erezaak van gemaakt om de meest Europees getinte Swift ooit te ontwikkelen. In vergelijking met zijn voorganger is alles ingrijpend veranderd.

De nieuwe Swift is 10 mm korter dan de vorige maar heeft een 20 mm langere wielbasis, waardoor de overhangen korter geworden zijn. Tegelijk is de wagen 40 mm breder en 15 mm minder hoog geworden. Door die aangepaste verhoudingen krijgt de nieuwe Swift ook een andere uitstraling. Hij lijkt nu steviger, stoerder op z’n poten te staan, in een houding klaar om het asfalt te lijf te gaan.

Verder kreeg de auto ook strakkere lijnen en een expressievere neus aangemeten dankzij een brede, horizontale motorkap, een grotere radiatorgrille en origineel ontworpen koplampen. De gordellijn werd opgetrokken waardoor de zijruiten kleiner zijn en het visuele zwaartepunt van de auto lager komt te liggen. Over het algemeen kunnen we dus zeggen dat de nieuwe Swift gespierder en dynamischer overkomt.

 

Meer ruimte

Ook binnenin is de Swift er een stuk op vooruitgegaan. Zo zorgen de langere wielbasis en de wonderen op het vlak van "packaging" dankzij het nieuwe platform voor een merkelijk grotere binnenruimte, vooral ter hoogte van de achterste zitplaatsen. En ook de 4 cm extra breedte laat zich uiteraard ergens voelen. De vernieuwing heeft ook de koffer deugd gedaan, want daar bedraagt de inhoud nu 265 liter in een normale opstelling, wat een uitstekend volume is voor het segment en vooral 54 liter – of 25% – méér dan de vorige generatie.

 

Meer technologie

Voorts kreeg ook de globale gevoelssfeer tijdens het rijden een make-over. De nieuwe Suzuki Swift is nu helemaal mee met zijn tijd dankzij tal van ingebedde technologieën en moderne snufjes. De grote, heldere tellers, de centrale verluchtingsroosters met sportieve, Italiaanse sixties-look, de brede knoppen voor de bediening van de airco, het deels afgeplatte stuurwiel, … Alles is erop gericht om je zin te geven om achter het stuur plaats te nemen. Qua technologie is de Swift nu eindelijk ook uitgerust met ons gekende infotainmentsysteem dat bij velen onder jullie zo in de smaak valt.

 

Meer veiligheid

De ingenieurs hebben een eenogige camera en een lasersensor in de nieuwe Swift gestopt om een reeks rijhulpsystemen te kunnen aanbieden die zowel de veiligheid als het comfort verhogen.

Het detectiesysteem regelt in eerste instantie de noodrem die zoals gebruikelijk in drie stappen werkt. Als een voetganger of voertuig wordt gedetecteerd met een risico op een aanrijding, gaan er geluids- en lichtsignalen af. Tegelijk wordt het remsysteem geactiveerd zodat de bestuurder maximale remkracht aangeleverd krijgt wanneer hij het pedaal indrukt. En als hij dan nog niet reageert, gaat de Swift uiteindelijk zelf autonoom afremmen.

De ogen van de Swift zien ook toe op het onbedoeld overschrijden van de wegmarkeringen en laten in dat geval het stuurwiel lichtjes trillen.

Het veiligheidssysteem detecteert ook vermoeidheid bij de bestuurder en schakelt automatisch over van grote lichten naar dimlichten. En omgekeerd natuurlijk.

Tot slot is er de adaptieve snelheidsregelaar die met behulp van een millimetergolfradar één van de drie vooraf ingestelde afstanden tussen de Swift en zijn voorligger aanhoudt.

 

En vooral meer plezier

Zoals jullie al weten, zijn de nieuwe Suzuki-platformen uitmuntend als het op stijfheid en lichtgewicht aankomt. Ook de nieuwe Swift kreeg zo’n platform toebedeeld, het zogenaamde Heartect, dat er mee voor zorgt dat de nieuwe generatie zoveel minder gewicht hoeft te torsen. Met slechts 870 kg op de weegschaal is de nieuwe Swift zomaar even 120 kg lichter dan zijn voorganger. Een record in zijn categorie.

Ook de chassiselementen die aan dit platform vastgemaakt zijn, zijn gloednieuw en uitvoerig getest in Europa. Dit maakt dat de Swift kan uitpakken met stabiel, scherp en toch speels rijgedrag dat erg in de smaak valt bij de bestuurders die wereldwijd beschouwd worden als dé referentie: wij, de bewoners van het Oude Continent.

 

Meer prestaties en zuinigheid

Maar het plezier dankzij het chassis verdwijnt in het niets als de motor hier niet op berekend is. Dus kreeg de nieuwe Swift twee van onze meest recente – en door de vakpers reeds uitvoerig bejubelde – motoren ingebouwd.

Enerzijds de 1.2 DualJet 4-cilinder zonder turbo, een zeldzaamheid in de huidige auto-industrie. Wél aanwezig zijn een dubbele injectie en een hoge compressieverhouding, wat hem beduidend meer karakter geeft dan de bescheiden 90 pk laten uitschijnen.

De andere motor die aangeboden wordt, is onze – binnenkort beroemde – 1.0 turbo Boosterjet 3-cilinder met directe inspuiting. Met zijn 111 pk en 170 Nm vanaf 2.000 toeren is dit de ideale motor om zoveel mogelijk profijt te halen uit het lichte chassis. En we kunnen alleen maar jullie woorden herhalen: deze pittige motor levert echt bijzonder vinnige prestaties af.

Beide motoren hebben overigens ook nog gemeen dat geluid en trillingen zeer goed gedempt worden en dat het verbruik uitstekend onder controle blijft.

De Swift is trouwens de eerste wagen in ons gamma waarbij ons ‘mild hybrid’-systeem SHVS zowel bij de 1.0 Boosterjet- als bij de 1.2 Dualjet-krachtbron verkrijgbaar is. Ter verduidelijking: dit systeem is niet bedoeld om 100% elektrisch te kunnen rijden, maar wel om de verbrandingsmotor bij het starten en versnellen te ondersteunen zodat er zuiniger en aangenamer kan worden gereden.

Wat de aandrijflijnen betreft, wordt de Swift aangeboden met een manuele 5-versnellingsbak die nog soepeler schakelt dan voorheen. De 1.2 is ook verkrijgbaar met een CVT-automaat die onze ingenieurs zorgvuldig hebben ontdaan van alle storende aspecten waar de meeste Europese chauffeurs zich aan ergeren. De 1.0 BoosterJet kan dan weer verkregen worden met een klassieke 6-trapsautomaat.

En als kers op de taart is de Swift de enige in zijn categorie die zowel in twee- als in vierwielaandrijving voorkomt.

Al dit moois heeft het publiek op het Brusselse Autosalon 2017 dus niet kunnen ontdekken en zullen onze medewerkers hen dit jaar met plezier tot in de kleinste details uitleggen. We hopen dat de aanwezigheid van de Swift op onze stand een tweede start mag inluiden en dat we jullie volgend jaar een plotse, fikse stijging van de verkoopcijfers mogen aankondigen.

 

Suzuki Vitara

Een nieuwe ‘pater familias’

We kunnen aan het begin van dit artikel niet anders dan opnieuw in herhaling vallen: op dit ogenblik is het meer dan ooit de SUV die op de Belgische automarkt de lakens uitdeelt. En bij Suzuki is dat niet anders, want de titel van bestseller van het jaar gaat naar onze Vitara.

In de inleiding zeiden we al dat er dit jaar op de Belgisch-Luxemburgse markt 2040 stuks van de Suzuki Vitara verkocht werden. En ondanks zijn titel van best verkochte wagen uit het Suzuki-gamma betekent dit toch een daling in de verkoop van 3% ten opzichte van 2016, het jaar waarin de fabriek aan maximale productiecapaciteit draaide en we dus heel wat auto’s geleverd hebben die in 2015 besteld waren.

Let wel, die achteruitgang van de Vitara betekende niet voor iedereen een verlies. We hebben namelijk bij onze verdelers gemerkt dat nogal wat klanten die voor de Vitara langskwamen meteen ook de S-Cross leerden kennen… en uiteindelijk ook voor dat model kozen. Valt daarover te klagen?

En ook al hoefde dat voor ons niet te veranderen, toch kunnen we jullie bevestigen dat klanten volgens de laatste trend steeds liever voor een hoger afwerkingsniveau kiezen. Meer nog, eens ze voor zo’n afwerking hebben gekozen, geven klanten graag nog wat extra uit om hun auto te personaliseren. De Suzuki Vitara is dus niet alleen een succes louter op basis van het aantal verkochte exemplaren, maar ook omwille van de uitgebreide ‘content packages’ van het model. Zo viel de speciale reeks Jn-Joy die we ter gelegenheid van het Brusselse Autosalon 2017 lanceerden, bij het publiek heel erg in de smaak.

Een andere algemene markttendens die door de Vitara bevestigd wordt, is de terugval van de dieselversie. Qua motorisering biedt de Vitara uiteraard nog altijd de gekende 1.6 DDiS met 120 pk aan in combinatie met 4x4-aandrijving of voorwieltractie. Die dieselmotor kent nog altijd vrij veel succes, maar het zijn toch onze benzinemotoren – de 1.6 met 120 pk en de 1.4 Turbo met 140 pk (Vitara Sport) – die het leeuwendeel opeisen. In 2017 bedroeg de mix tussen benzine/diesel in de verkoop van Vitara’s 1890/150 en van beide benzinemotoren is de 1.6L nog even de meest succesvolle, maar dit wijzigt snel ten name van de 1.4L.

Dat alles om maar te zeggen dat de Suzuki Vitara duidelijk mee is met zijn tijd en alle verwachtingen van de bestuurders van nu inlost.

We kunnen vandaag alleen maar hopen – en we zijn optimistisch – dat de Suzuki Vitara die positieve lijn zal aanhouden en, wie weet, zijn positie nog zal versterken door in de top-10 van zijn categorie enkele plaatsjes te klimmen.

 

Met welke argumenten?

Eerst en vooral met een goed uitgekiend gamma van afwerkingen zodat er voor ieders behoefte, naar ieders smaak en volgens ieders budget iets aangeboden kan worden.

Verder ook met motoren die niet aan opbod doen, maar waar zoals gezegd elkeen zijn gading in vindt.

Ben je een kilometervreter? Dan is de 1.6 dieselmotor met 120 pk geknipt voor jou. Hij is gehomologeerd op 4,0 l/100 km en 106 g CO2/km. Dit weliswaar theoretische gemiddelde kan de Vitara dankzij zijn pluimgewicht van 1.230 kilo ook in werkelijkheid benaderen als er enigszins vooruitziend gereden wordt.

Rij je niet zo intensief en ben je eerder op zoek naar een budgetvriendelijke oplossing, zowel in aankoop als in verbruik? Kies dan voor de 1.6 VVT met eveneens 120 pk, te koop vanaf € 19.299 exclusief kortingen – en het gulle beleid van Suzuki op dit vlak is welbekend. Dit is de laatste atmosferische Vitara-motor, maar dat doet niets af van de beleving aan het stuur, want zoals jullie weten zijn onze motoren krachtig genoeg en kunnen de 120 pk’s dankzij het lichtgewicht van de wagen (nauwelijks meer dan een ton in deze configuratie, wie doet beter?) volop tot hun recht komen.

En dan is er nog de motor voor de échte liefhebbers: de 1.4 Turbo Boosterjet met 140 pk. Deze motor, die ook onder de kap van de S-Cross en binnenkort van de Swift Sport (zie het specifieke hoofdstuk hierover) te vinden is, wordt enkel in de Vitara Sport aangeboden en is ontegensprekelijk het type dat het best inspeelt op het ultralichte – sorry dat we in herhaling vallen – en dynamische chassis. De Suzuki Vitara Sport haalt een topsnelheid van 200 km/u en legt 0-100 km/u af in 9,8 seconden, maar meer nog dan cijfers tellen vooral gevoel en beleving. En te oordelen naar wat we in diverse media mogen lezen, blijkt ons merk een specialist in het aanbieden van rijervaringen die verder gaan dan wat cijfers laten uitschijnen.

 

Nog een troef van de Vitara is de zowat grootste keuzemogelijkheid op de markt als het op motor/aandrijving-configuratie aankomt. Met de Vitara is immers haast alles mogelijk. Elke motor wordt aangeboden met manuele of automatische versnellingsbak en kan ook gecombineerd worden met voorwieltractie of 4x4-aandrijving. En de klant kan automaat en vierwielaandrijving ook samen nemen op gelijk welke motor. Er is eigenlijk maar één optie die niet beschikbaar is: de combinatie van dieselmotor met automaat en voorwieltractie. Voor de rest kan alles.

Wat er ook van zij, we prijzen ons erg gelukkig met de huidige markttendensen. Ook al mogen we – zonder valse bescheidenheid – gerust stellen dat Suzuki dat geluk zelf heeft afgedwongen door producten te ontwikkelen die afgestemd zijn op de verwachtingen van het publiek, en omdat we al lang een onbetwistbare specialist van de SUV zijn. Onze klanten weten dat beter dan wie ook. Met uitzondering van jullie, misschien…

 

Suzuki Jimny

Titel zelf te kiezen…

Bij het schrijven van dit artikel over de Jimny kwamen heel wat bekende liedjes in ons op. The End van The Doors, Comment Te Dire Adieu van Françoise Hardy (gecoverd door Jimmy Sommerville), Baby Please Don't Go van Van Morrison (onder andere), Ne Me Quitte Pas van Jacques Brel… Kies gerust zelf het nummer dat volgens jullie het best als titel past.

De Suzuki Jimny voert dus nog eenmaal zijn kunstje op. Hij is dit jaar voor de laatste keer op onze stand te zien, tenzij er misschien ooit nog een hulde wordt gebracht, wie weet.

Met 20 jaar op de teller – een respectabele leeftijd volgens de huidige normen van de auto-industrie – kan de nestor van het Brusselse Autosalon eindelijk met welverdiend pensioen. In het laatste kwartaal van 2018 geeft hij de fakkel over aan zijn opvolger, die reeds op internet te zien was en die gegarandeerd even authentiek maar tegelijk ultramodern zal zijn, geloof ons.

 

Voor zijn laatste optreden op het Autosalon willen we hem graag wat lof toewerpen, hem de (kleine) heldenstatus toeschrijven die hij verdient. De Jimny mag dan wel niet de recordleeftijd gehaald hebben van legendarische auto’s zoals de VW Kever, de Citroën 2CV, de Renault 4 of de Land Rover Defender, maar vergeten we niet dat de Jimny – anders dan de net genoemde modellen – dateert uit 1998, een tijd waarin het al uitzonderlijk was dat een wagen langer dan 7 jaar meeging. Twintig jaar! Zonder grote technische aanpassingen, behalve enkele ontwikkelingen in de motorisatie en de vervanging van de hendel voor de selectie van de aandrijfmodus door drukknoppen. Maar globaal gezien is de Jimny z’n hele loopbaan lang zichzelf gebleven, en dat is wellicht ook de reden voor zijn succes.

 

Want ja, succes is wel het juiste woord, toch zeker voor een nichewagen als deze. En voor een auto van die ouderdom die rustig zijn eigen weg blijft gaan zonder andere reclame dan zijn goede naam en de tevredenheid van zijn gebruikers. Eerlijk, we zijn zelf verrast dat hij de laatste jaren nog zo’n 1.000 Belgische klanten per jaar wist te overtuigen. Op Europese schaal begon de Jimny vanaf 2013 zelfs opnieuw te groeien met in totaal 10.700 verkochte stuks, dan nog iets meer in 2014, 12.271 in 2015, 13.184 in 2016 en zelfs met op dit ogenblik onvolledige cijfers wijst alles erop dat 2017 ook opnieuw een jaar van groei zal zijn.

Het grijpt ons echt naar de keel om de Jimny voor het laatst op onze stand te zien. Maar Suzuki leeft niet in het verleden en dus kijken we al reikhalzend uit naar zijn opvolger.

 

Suzuki Baleno

De Splash achterna?

Je kan niet alles hebben… In onze inleiding hebben we de "rapporten" van onze modellen overlopen en jullie zagen dat we bij de Baleno een tikkeltje teleurgesteld achterbleven. Want na een veelbelovende start blijft het eerste volle jaar van de Baleno toch wat onder de verwachtingen.

We willen de Baleno echter niet meteen afvallen en bestempelen als het zwakke broertje van ons gamma. We weten immers nog welke les wijlen de Splash ons recent nog heeft geleerd.

Ook dat model legde minder goede verkoopcijfers voor dan verwacht. En jaren na elkaar hebben we daarover "geklaagd" in ons Salondossier. En toen de tijd kwam om afscheid te nemen en een eindbalans op te maken, stelden we vast dat de Splash zijn hele loopbaan lang de regelmaat van een Zwitserse koekoeksklok had gevolgd. De verkoop ging jaar na jaar weliswaar nooit door het dak, maar is ook nooit ingestort. De cijfers bleken perfect stabiel.

Dus in plaats van te jammeren over minder goede cijfers dan verhoopt, trachten we te relativeren en schrijven we dat toe aan een markt die enkel zweert bij SUV’s (zoals ook blijkt uit het succes van onze modellen). En we houden ons voor dat de Baleno, net als de Splash, de rol opneemt van het rustige, vertrouwen inboezemende familielid dat zich gewetensvol en feilloos kwijt van zijn taak.

Maar is het eigenlijk niet wat onterecht dat een wagen met zoveel troeven – waar jullie haast unaniem op hebben gewezen – geen grotere populariteit geniet?

Want dat is grosso modo wat jullie hebben gezegd. De Baleno is een verbazend ruime auto als je zijn buitenmaten ziet. De 1.0 BoosterJet 3-cilinder en 1.2 DualJet 4-cilinder benzinemotoren leveren net als de versie met ‘mild hybrid’ SHVS-motor bijzonder fijne prestaties af en houden het desondanks zeer brandstofzuinig. De Baleno weegt nog geen ton en is daarmee de lichtste van zijn categorie. De wagen is ook verrassend leuk om mee te rijden. Het multimediasysteem van de Baleno is één van de meest intuïtieve van de markt en ook de veiligheidsuitrusting is bovengemiddeld… We vinden dat niet zelf uit, het zijn jullie woorden uit de proefritverslagen van de Baleno. Het is dus maar normaal dat we, met zo’n technisch en technologisch pareltje in handen, toch wat met een wrang gevoel blijven zitten.

 

Maar we laten ons niet ontmoedigen! In het verleden zijn er wel al meer modellen geweest die een aarzelende start kenden en toch in schoonheid wisten te eindigen. We hebben vertrouwen in de mond-tot-mondreclame die alleen maar lovend kan zijn en sowieso wordt de Baleno zoals gezegd op z’n minst een nieuwe Splash: een garantie op stabiliteit, een hoeksteen van ons gamma. Op naar een volgende balans… binnen een jaar.

 

Suzuki Celerio

In alle bescheidenheid

Zoals we in de inleiding al zeiden, doet onze mini-stadsauto het intussen best goed. Sinds de lancering eind 2014 blijven de verkoopcijfers jaar na jaar stijgen en in 2017 zetten 520 bestuurders hun handtekening op de bestelbon.

 

De Celerio mikt inderdaad veel meer op rationele kopers dan op mensen die zich willen laten verleiden. Wie dus voor dit autootje kiest, doet dat meer met het verstand dan met het hart. We kunnen ons daar perfect mee verzoenen, want vinden jullie ook niet dat al te weinig constructeurs echt aanbieden wat mensen nodig hebben?

Voor wie de Suzuki Celerio nog niet kent, leggen we graag nog eens uit hoe nuttig dit wagentje op alle vlakken wel is, misschien wel méér dan eender wie in zijn segment.

 

Ruimte in overvloed

De Celerio is één van de hoogste en langste modellen in zijn segment, zonder dat hij de normen van de categorie echt overschrijdt of dat dit problemen oplevert bij het zoeken van een parkeerplaats in de stad. Die afmetingen maken echter wel het verschil uit als het over de binnenruimte gaat. De vakpers heeft de Celerio immers unaniem uitgeroepen als de ruimste van zijn segment: er past gemakkelijk een gezinnetje in en zelfs vier grote volwassenen vormen geen probleem. De vrije been- of hoofdruimte achteraan is royaal!

Ook qua kofferruimte hoeft de Celerio niemand te vrezen. Terwijl het volume in dit segment gemiddeld rond de 180 liter draait, kan deze maxi-mini-Suzuki maar liefst 254 liter bagage meenemen en dit loopt zelfs op tot 1.053 liter eens de achterbank neergeklapt is. Niet slecht voor een stadsautootje…

De Celerio valt ook buitengewoon in de smaak bij prijsbewuste klanten. Eerst en vooral door de scherpe prijs van € 8.299, waarmee dit één van de meest betaalbare wagens in zijn categorie is. En vanaf het tweede afwerkingsniveau voldoet de uitrusting aan zo goed als alle verwachtingen met een manuele airco, een meer dan degelijk audiosysteem, handenvrije Bluetooth-telefonie, elektrische ruiten, enz.

De scherpe aankoopprijs gaat ook gepaard met een zuinig verbruik. Met nauwelijks 805 kg op de weegschaal is de Celerio de lichtste van zijn segment zodat de vernuftige kleine 1.0 3-cilinder benzinemotor met z’n 68 pk nooit hoeft te zwoegen. Wie van z’n vinnige karakter wil genieten, hoeft daar aan de pomp niet voor op te draaien. De Celerio is gehomologeerd op 4,3 l/100 km en 99 g CO2/km en we weten dat velen van jullie tijdens de perstests in reële omstandigheden heel dicht bij dit cijfer uitgekomen zijn.

Feit is dat het pluimgewicht van dit autootje, het pittige kantje van zijn motor en het knap uitgewerkte chassis – bedankt aan onze ingenieurs! – samen zorgen voor een verrassende eigenschap van de Celerio, waar klanten niet noodzakelijk naar op zoek zijn, maar die door de vakpers ook geroemd werd: een onverwacht rijplezier.

En al is de Suzuki Celerio misschien niet de meest zinnenprikkelende in zijn categorie, toch is hem een mooie carrière beschoren waar we alleen maar tevreden over kunnen zijn. Rationeel leven en rijden moet kunnen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ignis
Ignis
Swift Sport
Swift Sport
Swift Sport
Swift Sport
Vitara
Vitara
S-Cross
S-Cross
S-Cross
S-Cross
Vitara J-Joy
Vitara S
Vitara S
Vitara S
Jimny
Jimny
Swift
Swift
Swift
Swift
Baleno
Baleno
Celerio