Suzuki Across

Suzuki Across

Een eerste plug-in hybrid voor Suzuki

  • Plug-in technologie zorgt voor uitzonderlijk laag normverbruik
  • 100% fiscaal aftrekbaar dankzij CO2-emissie van 22 ​ gr CO2/km
  • Ruim interieur, grote kofferruimte en hedendaags infotainment
  • State of the art veiligheidstechnologie
  • E-four vierwielaandrijving maakt de Across breed inzetbaar
  • De Across is binnenkort bestelbaar

Suzuki lanceert voor het eerst een plug-in hybride model dat een onwaarschijnlijk laag verbruik combineert met de sportieve prestaties die we kennen van de Swift Sport. Ondanks het stoere en ruime SUV-koetswerk is deze Across zelfs ​ gebruiksvriendelijker dan de Vitara.

Design

De nieuwe Suzuki Across is het eerste SUV-model dat in samenwerking met de Toyota Motor Corporation werd ontwikkeld, maar kan rekenen op een eigen Suzuki-design dat meteen herkenbaar is door de sportieve snuit. De veelhoekige vormen zorgen voor een robuuste look en het grote, open radiatorrooster ademt sportiviteit in combinatie met de zilverkleurige elementen onderaan de voorpartij. De strakke ledkoplampen zijn opgebouwd uit twee projectoren en zorgen onder alle rijomstandigheden voor perfecte lichtopbrengst. Op de flanken wordt het hoekige design verdergezet met zeshoekige vormen langs de brede wielkasten die worden gevuld met verfijnde 19-duimsvelgen. In de zijspiegels zitten ook lichtunits geïntegreerd die de ruimte rond de wagen ’s nachts verlichten bij het ontgrendelen. ​ Achteraan zorgen trapeziumvormige elementen voor een gedurfde look die perfect aansluit bij de achterlichtblokken.

Interieur & uitrusting

Binnenin genieten de inzittenden van een hoogwaardig interieur met een horizontale opbouw en voor de contactoppervlakken wordt bewust gekozen voor een aangename en zachte bekledingsmaterialen. De voornaamste bedieningselementen worden overzichtelijk opgesteld op de brede centrale console. Centraal op het dashboard zit een 9 inch groot aanraakscherm waarop de bestuurder niet alleen de DAB-radio bedient, maar ook de nodige connectiviteit geniet dankzij de compatibiliteit met Apple CarPlay, AndroidAuto en MirrorLink. Centraal voor de bestuurder bevindt zich eveneens een 7 inch kleurenscherm waarop de snelheidsmeter analoog of digitaal kan worden geprojecteerd en de bestuurder krijgt via het ​ hybride monitoring systeem eveneens informatie over de hybride aandrijving en de laadstatus van de batterij. Zowel de bestuurder als de passagiers (ook achterin) kunnen genieten van stoelverwarming en zelfs het stuur is verwarmd. De koffer is voorzien van een gemotoriseerde achterklep die eenvoudig opent door de voet onder de achterbumper te bewegen. Het bagagevolume van de koffer bedraagt 490 liter (volgens VDA-meetmethode) en in de rechter zijwand wordt een 12V stopcontact voorzien. Het interieur biedt overigens tal van opbergvakken en bekerhouders.

Motorisatie

De plug-in hybride motorisatie is opgebouwd rond een 2.5 liter grote viercilinder benzinemotor (A25A-FXS) die wordt gevoed door een directe (DI) én een indirecte (PFI) brandstofinjectie zodat de uitstoot wordt geoptimaliseerd al naargelang gebruiksomstandigheden. Dankzij de architectuur met een lange slag en een hoge compressieverhouding is deze motor - die 133 kW en 226 Nm levert - bijzonder zuinig. Deze verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een elektromotor op de vooras met een vermogen van 134 kW en 270 Nm aan trekkracht en de overbrenging gebeurt via een continu variabele transmissie (CVT). ​ Op de achteras zit een tweede elektromotor (40 kW / 121 Nm) zodat de Across over de (inschakelbare) E-Four vierwielaandrijving beschikt. De elektromotoren worden gevoed door een batterij met een capaciteit van 18,1 kWh die via een geïntegreerde lader met een laadvermogen van 3,3 kW kan worden bijgeladen aan het stopcontact (7,5-9 uur) of via een wallbox (5 uur).

Rijmodi

De bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi. In de Auto EV/HV-modus zullen elektromotor en benzinemotor elkaar aanvullen afhankelijk van de rijsituatie. Er is eveneens een EV-modus waar de auto 100% elektrisch zal rijden (wanneer de batterijlading dat toelaat). Deze rijstand blijft ook bij forse acceleraties ingeschakeld. De Across haalt met een volledig opgeladen batterij een zuiver elektrische autonomie tot 65 km. Verder biedt de wagen een ‘oplaadmodus’ waarmee men de batterij via de benzinemotor ‘geforceerd’ gaat opladen. Dit is bijvoorbeeld nuttig om na een lange snelwegrit een stadskern emissievrij te kunnen binnenrijden. De bestuurder heeft tot slot de keuze tussen uit Eco, Normal of Sport via een draaiknop. Deze setting beïnvloedt het schakelgedrag van de transmissie, de gaspedaalrespons en de 4x4-prestaties.

E-Four vierwielaadrijving op maat

Dankzij de twee elektromotoren (op de voor- en de achteras) biedt de wagen een bijzonder efficiënte vierwielaandrijving wat de voordelen van een vierwielaangedreven SUV verzoent met een erg laag verbruik. Immers, de achteras wordt enkel aangedreven wanneer nodig. In normale rijomstandigheden gaat 100% van het aandrijfkoppel naar de vooras en in bepaalde situaties kan tot 80% van de aandrijfkracht naar de achteras gaan. Dankzij de inschakelbare ‘Trail Mode’ biedt de wagen zelfs een elektronische sperfunctie door de doorslippende wielen afzonderlijk af te remmen. Deze modus past tevens de gasrespons en het schakelpatroon aan om de tractie ook bij moeilijke rijomstandigheden zoals een besneeuwde ondergrond te garanderen.

Veiligheidstechnologie

De ACROSS is uitgerust met een breed gamma intelligente rijhulpmiddelen die de bestuurder in alle omstandigheden bijstaan. De voornaamste systemen zijn onder meer het Pre-Collision System (PCS) dat de bestuurder waarschuwt voor een nakende kopstaart aanrijding en ook autonoom gaat remmen. Verder is er de Lane Tracing Assist (LTA) die de bestuurder aangeeft wanneer hij de rijstrook dreigt te verlaten en vervolgens de wagen actief bijstuurt om binnen de rijstrook te blijven. Suzuki voorziet ook een Blind Spot Monitor die waarschuwt bij objecten in de dodehoek. Tot slot voorkomt het Rear Crossing Traffic Alert (RCTA) dat men bij het achterwaarts uit een parking rijden, kruisend verkeer zou hinderen (of aanrijden).


Technische Specificaties

  • Lengte ​ ​ ​ ​ ​ ​ 4.635 mm
  • Breedte ​ ​ ​ ​ ​ 1.855 mm
  • Hoogte ​ ​ ​ ​ ​ 1.690 mm
  • Kofferinhoud ​ ​ ​ ​ ​ ​ 490 l
  • Rijklaar gewicht ​ ​ ​ ​ 1.940 kg
  • Verbrandingsmotor ​ ​ ​ ​ benzine, 2.487 cc, 133 kW, 226 Nm
  • Trasmissie ​ ​ ​ ​ ​ ​ E-CVT
  • Elektromotor achter ​ ​ ​ ​ 40 kW, 121 Nm
  • Elektromotor voor ​ ​ ​ ​ 134 kW, 270 Nm
  • Tankinhoud ​ ​ ​ ​ ​ 55 l
  • Batterijcapaciteit ​ ​ ​ ​ 18,1 kWh
  • Topsnelheid ​ ​ ​ ​ ​ 180 km/u
  • 0 tot 100 km/u ​ ​ ​ ​ 6,0 s
  • CO2-emissie WLTP ​ ​ ​ ​ 22gr/km

 

 

 

 

 

Over Suzuki Belux

Suzuki Belux is verdeler van Suzuki wagens voor Belgie en Luxemburg en maakt deel uit van de astara-groep, Meer info over de modellen en het verdelernet vindt u op www.suzuki.be 

SUZUKI MOTOR CORPORATION (SMC) is gevestigd in het Japanse Hamamatsu. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen: Automobiel, Motorfiets en Marine. Naast kleine en compacte auto's, terreinwagens, SUV's en transportvoertuigen omvat het productgamma ook motorfietsen, scooters, quads, bromfietsen, buitenboordmotoren, polyvalente generatoren en motorwaterpompen.

Suzuki stelt wereldwijd 51.503 medewerkers tewerk in zijn afdelingen Automobiel, Motorfiets en Marine en heeft handelsactiviteiten in 196 landen en regio's en productievestigingen in 24 landen.

Suzuki Belux
Pierstraat 229
2550 Kontich