Suzuki Across
Een eerste plug-in hybrid voor Suzuki
12 maart 2021
- Plug-in technologie zorgt voor uitzonderlijk laag normverbruik
- 100% fiscaal aftrekbaar dankzij CO2-emissie van 22 gr CO2/km
- Ruim interieur, grote kofferruimte en hedendaags infotainment
- State of the art veiligheidstechnologie
- E-four vierwielaandrijving maakt de Across breed inzetbaar
- De Across is binnenkort bestelbaar
Suzuki lanceert voor het eerst een plug-in hybride model dat een onwaarschijnlijk laag verbruik combineert met de sportieve prestaties die we kennen van de Swift Sport. Ondanks het stoere en ruime SUV-koetswerk is deze Across zelfs gebruiksvriendelijker dan de Vitara.
Design
De nieuwe Suzuki Across is het eerste SUV-model dat in samenwerking met de Toyota Motor Corporation werd ontwikkeld, maar kan rekenen op een eigen Suzuki-design dat meteen herkenbaar is door de sportieve snuit. De veelhoekige vormen zorgen voor een robuuste look en het grote, open radiatorrooster ademt sportiviteit in combinatie met de zilverkleurige elementen onderaan de voorpartij. De strakke ledkoplampen zijn opgebouwd uit twee projectoren en zorgen onder alle rijomstandigheden voor perfecte lichtopbrengst. Op de flanken wordt het hoekige design verdergezet met zeshoekige vormen langs de brede wielkasten die worden gevuld met verfijnde 19-duimsvelgen. In de zijspiegels zitten ook lichtunits geïntegreerd die de ruimte rond de wagen ’s nachts verlichten bij het ontgrendelen. Achteraan zorgen trapeziumvormige elementen voor een gedurfde look die perfect aansluit bij de achterlichtblokken.
Interieur & uitrusting
Binnenin genieten de inzittenden van een hoogwaardig interieur met een horizontale opbouw en voor de contactoppervlakken wordt bewust gekozen voor een aangename en zachte bekledingsmaterialen. De voornaamste bedieningselementen worden overzichtelijk opgesteld op de brede centrale console. Centraal op het dashboard zit een 9 inch groot aanraakscherm waarop de bestuurder niet alleen de DAB-radio bedient, maar ook de nodige connectiviteit geniet dankzij de compatibiliteit met Apple CarPlay, AndroidAuto en MirrorLink. Centraal voor de bestuurder bevindt zich eveneens een 7 inch kleurenscherm waarop de snelheidsmeter analoog of digitaal kan worden geprojecteerd en de bestuurder krijgt via het hybride monitoring systeem eveneens informatie over de hybride aandrijving en de laadstatus van de batterij. Zowel de bestuurder als de passagiers (ook achterin) kunnen genieten van stoelverwarming en zelfs het stuur is verwarmd. De koffer is voorzien van een gemotoriseerde achterklep die eenvoudig opent door de voet onder de achterbumper te bewegen. Het bagagevolume van de koffer bedraagt 490 liter (volgens VDA-meetmethode) en in de rechter zijwand wordt een 12V stopcontact voorzien. Het interieur biedt overigens tal van opbergvakken en bekerhouders.
Motorisatie
De plug-in hybride motorisatie is opgebouwd rond een 2.5 liter grote viercilinder benzinemotor (A25A-FXS) die wordt gevoed door een directe (DI) én een indirecte (PFI) brandstofinjectie zodat de uitstoot wordt geoptimaliseerd al naargelang gebruiksomstandigheden. Dankzij de architectuur met een lange slag en een hoge compressieverhouding is deze motor - die 133 kW en 226 Nm levert - bijzonder zuinig. Deze verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een elektromotor op de vooras met een vermogen van 134 kW en 270 Nm aan trekkracht en de overbrenging gebeurt via een continu variabele transmissie (CVT). Op de achteras zit een tweede elektromotor (40 kW / 121 Nm) zodat de Across over de (inschakelbare) E-Four vierwielaandrijving beschikt. De elektromotoren worden gevoed door een batterij met een capaciteit van 18,1 kWh die via een geïntegreerde lader met een laadvermogen van 3,3 kW kan worden bijgeladen aan het stopcontact (7,5-9 uur) of via een wallbox (5 uur).
Rijmodi
De bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi. In de Auto EV/HV-modus zullen elektromotor en benzinemotor elkaar aanvullen afhankelijk van de rijsituatie. Er is eveneens een EV-modus waar de auto 100% elektrisch zal rijden (wanneer de batterijlading dat toelaat). Deze rijstand blijft ook bij forse acceleraties ingeschakeld. De Across haalt met een volledig opgeladen batterij een zuiver elektrische autonomie tot 65 km. Verder biedt de wagen een ‘oplaadmodus’ waarmee men de batterij via de benzinemotor ‘geforceerd’ gaat opladen. Dit is bijvoorbeeld nuttig om na een lange snelwegrit een stadskern emissievrij te kunnen binnenrijden. De bestuurder heeft tot slot de keuze tussen uit Eco, Normal of Sport via een draaiknop. Deze setting beïnvloedt het schakelgedrag van de transmissie, de gaspedaalrespons en de 4x4-prestaties.
E-Four vierwielaadrijving op maat
Dankzij de twee elektromotoren (op de voor- en de achteras) biedt de wagen een bijzonder efficiënte vierwielaandrijving wat de voordelen van een vierwielaangedreven SUV verzoent met een erg laag verbruik. Immers, de achteras wordt enkel aangedreven wanneer nodig. In normale rijomstandigheden gaat 100% van het aandrijfkoppel naar de vooras en in bepaalde situaties kan tot 80% van de aandrijfkracht naar de achteras gaan. Dankzij de inschakelbare ‘Trail Mode’ biedt de wagen zelfs een elektronische sperfunctie door de doorslippende wielen afzonderlijk af te remmen. Deze modus past tevens de gasrespons en het schakelpatroon aan om de tractie ook bij moeilijke rijomstandigheden zoals een besneeuwde ondergrond te garanderen.
Veiligheidstechnologie
De ACROSS is uitgerust met een breed gamma intelligente rijhulpmiddelen die de bestuurder in alle omstandigheden bijstaan. De voornaamste systemen zijn onder meer het Pre-Collision System (PCS) dat de bestuurder waarschuwt voor een nakende kopstaart aanrijding en ook autonoom gaat remmen. Verder is er de Lane Tracing Assist (LTA) die de bestuurder aangeeft wanneer hij de rijstrook dreigt te verlaten en vervolgens de wagen actief bijstuurt om binnen de rijstrook te blijven. Suzuki voorziet ook een Blind Spot Monitor die waarschuwt bij objecten in de dodehoek. Tot slot voorkomt het Rear Crossing Traffic Alert (RCTA) dat men bij het achterwaarts uit een parking rijden, kruisend verkeer zou hinderen (of aanrijden).
Technische Specificaties
- Lengte 4.635 mm
- Breedte 1.855 mm
- Hoogte 1.690 mm
- Kofferinhoud 490 l
- Rijklaar gewicht 1.940 kg
- Verbrandingsmotor benzine, 2.487 cc, 133 kW, 226 Nm
- Trasmissie E-CVT
- Elektromotor achter 40 kW, 121 Nm
- Elektromotor voor 134 kW, 270 Nm
- Tankinhoud 55 l
- Batterijcapaciteit 18,1 kWh
- Topsnelheid 180 km/u
- 0 tot 100 km/u 6,0 s
- CO2-emissie WLTP 22gr/km