Suzuki Celerio

“A+” die de normen van A-segment overstijgt

Dinsdag 8 december 2015 — SUZUKI CELERIO

- CELERIO in 2014 gelanceerd op Europese markt

- “A+” die de normen van A-segment overstijgt

- Toonaangevende interieurruimte

SUZUKI CELERIO

- CELERIO in 2014 gelanceerd op Europese markt

- “A+” die de normen van A-segment overstijgt

- Toonaangevende*1 interieurruimte

 

 

CELERIO eind 2014 gelanceerd op Europese markt

De CELERIO, Suzuki’s nieuwe compacte wereldauto, beleefde in maart 2014 zijn Europese première op het autosalon van Genève.

 

Daar presenteerde dé Japanse expert op het gebied van kleine wagens een nieuw type van auto voor het A-segment: de 'A+ compact' is ontworpen om de verwachtingen van klanten te overtreffen.

 

Hij behoudt het typische rijgemak van de compacte wagens van het merk en biedt tegelijk een interieur- en kofferruimte die groter is dan wat gangbaar is in het A-segment*1. Zo kan hij overweg met maar liefst 254 liter*2 aan bagage, wat ongezien is voor een stadswagen. Al die elementen werden verpakt in een dynamisch totaalpakket met een uniek kleurenpalet.

 

Het Europese model staat in december 2014 in de Europese showrooms.

 

 

  • Voornaamste kenmerken

    Superieure lay-out

    Ondanks zijn compacte koetswerk met een handige totale lengte van 3.600 mm biedt de CELERIO een uitgelezen evenwicht tussen een ongeëvenaarde*1 interieurruimte en een koffervolume van 254 liter*2.

    .

     

     

     

     

  • < >

    Het design van de nieuwe CELERIO verenigt drie kernthema’s: 'Dynamisch koetswerk', 'Ruim interieur' en 'Verfijnde kwaliteit'.

  • De scherper gelijnde neus, de vloeiende lijnen en de koetswerksilhouet combineren stijl met ruimte.

  • Een eenvoudig en fris interieur dat getuigt van superieur vakmanschap en een bevrijdend gevoel van ruimte.

     

    Exterieurdesign

     ormれている以上の事は決してenceow.  retachd  your feedback.Een scherp gezicht met een radiatorrooster dat de koplampen met elkaar verbindt, een golvende karakterlijn van de voorkant naar de achterkant om de hoge kwaliteit te accentueren, een koetswerksilhouet die de indruk van een comfortabel interieur versterkt en een gestroomlijnde achterkant, die wordt benadrukt door de afwerking van de hoeken. Al deze designelementen dragen bij tot zijn schitterende, dynamische look.

     

    Interieurdesign

    Het feit dat het om een 'basiswagen' gaat, maakt het nog belangrijker om aandacht te besteden aan de kwaliteit en het vakmanschap van het interieur. Het ontwikkelingsteam voor de CELERIO opteerde voor een eenvoudig, altijd fris en gebruiksvriendelijk interieur aan de hand van een symmetrisch design dat is opgebouwd rond de middenconsole. Door het gebruik van naar buiten gerichte contouren en een dashboard met vlakke bovenkant is het team er ook in geslaagd om een uitzonderlijk gevoel van ruimte te creëren, zodat het interieur ruimer aanvoelt dan het is.

     

    Zwart is de hoofdkleur voor het interieur terwijl de zetels voor het grootste deel zijn afgewerkt in het blauw. Het stippenpatroon lijkt voortdurend te veranderen tussen blauw en grijs en geeft het interieur een extra frivole toets. De zijkanten van de zetels zijn afgewerkt met een effen zwarte stof.

     

    Kleurdesign

    De aantrekkelijke uitstraling van de compacte wagen wordt nog versterkt door een gamma van negen koetswerkkleuren, waaronder twee nieuwe tinten.

    Cerulean Blue parelmoerkleur

    . Super Black metaalkleur

    Superior White

     

    Star Silver metaalkleur

    Mineral Grey metaalkleur

     

    Ablaze Red parelmoerkleur

     

     

  • Uitgekiende inrichting die voorrang geeft aan de bestuurder en passagiers

  • Ruime en comfortabele interieurruimte

  • < >

    Eenvoudig te besturen en uitmuntende wendbaarheid

     

    Ruime en comfortabele binnenruimte

    Suzuki heeft er in de eerste plaats naar gestreefd om de op het eerste gezicht tegenstrijdige vereisten van een zo ruim mogelijk interieur en zo compact mogelijk exterieur met elkaar te verzoenen. Door terug te keren naar de essentie en de koetswerkstructuur te herzien, is de expert in kleine auto's erin geslaagd om een ruim en comfortabel interieur te creëren binnen het compacte koetswerk (3.600 mm lang, 1.600 mm breed). De hoogte van 1.530 mm en de niet-aflopende daklijn zorgen voor een bevrijdend interieur dat de inzittenden meer hoofdruimte geeft. De 2.425 mm lange wielbasis vertaalt zich in een riante interieurlengte en dus zitruimte voor de inzittenden. De hogere basisvereisten voor alle onderdelen en de geoptimaliseerde isolatiematerialen voor het interieur hebben eveneens bijgedragen tot de stilte en het comfort aan boord.

     

    Best-in-class*1 koffervolume

    Het gebruik van een vlakke torsieas voor de achterwielophanging vertaalde zich in een sterkere onderkant en een lagere koffervloer die een onovertroffen koffervolume van 254 liter*2 mogelijk maakte.

    Een belangrijke troef is het gebruiksgemak bij het in- en uitladen: de grote kofferopening heeft een maximumbreedte van 1.020 mm, de maximale laadlengte bedraagt 751 mm en de hoogte van de laaddrempel werd beperkt tot 682 mm.

     

    Eenvoudig te besturen en uitmuntende wendbaarheid

    Behalve zijn wendbare, compacte koetswerk blinkt de nieuwe CELERIO ook uit door zijn hoog gemonteerde en erg gebruiksvriendelijke versnellingspook en zijn hoge zithouding, die het zicht rondom ten goede komt en het rijgemak bevordert. Voeg daarbij de grote deuropening en je krijgt een auto waarin het makkelijk in- en uitstappen is.

     

     

    Motor

     

  • K10B-motor

    Ook de uiterst betrouwbare K10B-motor van Suzuki werd onderworpen aan talrijke verbeteringen met het oog op de aandrijving van de nieuwe CELERIO. De ingenieurs hebben voornamelijk gesleuteld aan het gewicht en de interne wrijving van het blok.

     

  • < >

    Motortype

    Transmissie

    EASS*

    CO2-emissies

    - gecombineerd (g/km)

    Brandstofverbruik

    - gecombineerd (l/100km)

    K10B

    5 Man.

    zonder

    99

    NTB

    AGS**

    zonder

    99

    NTB

    *Automatisch stop-startsysteem

    **Auto Gear Shift

     

     

     

     

     

    • Belangrijkste technische kenmerken

     

    K10B

    Cilinders

    3

    Cilinderinhoud (cm³)

    998

    Boring (mm)

    73

    Slag (mm)

    79,5

    Nokkenaslay-out

    DOHC

    Variabele kleppentiming

    zonder

    Kleppen per cilinder

    4

    Nokkenasaandrijving

    stille ketting

    Compressieverhouding

    11,0

    Max. vermogen (kW@t/min)

    50/6.000

    Max. koppel (Nm/t/min)

    90/3.500

     

     

    Transmissie

    Er werden twee nieuwe transmissietypes ontwikkeld voor de CELERIO.

    • Nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak

      De handgeschakelde vijfversnellingsbak komt zowel de zuinigheid als het schakelcomfort ten goede. Om de efficiëntie te verhogen werden de koppelverliezen met 40% verminderd door het olievolume te verkleinen en lagers met beperkte verliezen te monteren.

      Het hogere synchronisatievermogen en de verbeterde verhoudingen dragen bij tot de nauwkeurigere en vloeiendere schakelovergangen.

    • Nieuwe 'Auto Gear Shift'-transmissie

      Behalve de handgeschakelde vijfversnellingsbak kunnen klanten opteren voor de 'Auto Gear Shift', de nieuw ontwikkelde gerobotiseerde transmissie van Suzuki met 'Intelligent Shift Control Actuator', een elektronisch hydraulisch bedieningsorgaan dat de versnellingsbak en koppeling automatisch bedient.

      Door de actuator en de controller samen te voegen in een enkele eenheid en ze rechtstreeks op de transmissie te bevestigen, vormt het aandrijfsysteem één geïntegreerd geheel, met snellere schakelovergangen als resultaat.

      Zo geniet de bestuurder zowel het rijgemak van een automaat als de zuinigheid van een handgeschakelde transmissie. De 'Auto Gear Shift' heeft bovendien het directe rijgevoel van een handgeschakelde transmissie.

       

    • < >

      Manuele modus

      De manuele modus verhoogt het rijplezier door de bestuurder zelf te laten schakelen wanneer hij dat wilt.

       

       

      Veiligheidsvoorzieningen

      Suzuki heeft voor de CELERIO tevens zijn TECT-technologie (Total Effective Control Technology) toegepast. Het model maakt ook doeltreffend gebruik van hoogwaardig staal in combinatie met voorzieningen zoals kreukelzones die de impactenergie bij een aanrijding absorberen, een framestructuur die de impactkrachten op doeltreffende wijze verspreidt en een hoogwaardige kooistructuur die de inzittenden beschermt. Samen vertalen ze zich in een licht koetswerk met uitmuntende absorptie-eigenschappen.

      Andere voorzieningen die bijdragen tot het hoge veiligheidsniveau zijn:

    • 6 airbags als bescherming bij frontale en laterale aanrijdingen

    • < >

      Vertrekhulp voor hellingen om te voorkomen dat de auto tijdens het vertrekken achteruitrolt. 

    • Bandenspanningscontrole (TPMS) helpt de gebruiker om de banden op het correcte peil te houden.

       

      Kernafmetingen

    Totale lengte

    3.600 mm

    Totale breedte

    1.600 mm

    Totale hoogte

    1.540 mm

    Wielbasis

    2.425 mm

    Spoorbreedte vooraan

    1.420 mm

    Spoorbreedte achteraan

    1.410 mm

    Kofferinhoud (VDA)

    254 liter*2

    De technische specificaties in dit document zijn mogelijk nog niet definitief en kunnen zonder voorafgaand bericht worden gewijzigd.

    *1 Gebaseerd op intern onderzoek van Suzuki sinds maart 2014

    *2 Gemeten volgens de VDA-methode van de Duitse Vereniging van de Autosector.

    *3 ESP is een geregistreerd handelsmerk van Daimler AG.