Suzuki Jimny, de passe-partout

Vrijdag 17 oktober 2014 — De Jimny heeft intussen al 16 kaarsjes uitgeblazen. Voor een auto kan dat al tellen, maar voor een kind is dit amper de leeftijd van de puberteit - en de leeftijd waarop de ouders stilaan de teugels moeten laten vieren opdat hun oogappel zijn vleugels zou kunnen uitslaan.

Bij Suzuki beschouwen we de Jimny als ons kind, dat ons vanaf dag één met trots vervulde door zijn prima prestaties. Sterker nog: jaar na jaar wist hij een mooi stabiel rapport voor te leggen. Vandaar dat we hem moeilijk kunnen loslaten. We hebben dan ook beslist om hem nog tot in 2017 in de running te houden!

De Jimny weet elk jaar met de regelmatigheid van een klok zo’n 1.000 klanten te overtuigen in België en Luxemburg.

 

De Jimny-fans kunnen dus op beide oren slapen: hij verdwijnt nog niet meteen van het toneel. En waarom zou hij ook, als hij in de smaak blijft vallen bij een trouwe cliënteel…

Die blijkt nog steeds gevoelig voor zijn tijdloze look, zijn authenticiteit en zijn authentieke 4x4-capaciteiten. De rijsensaties mogen dan de nodige (en allicht terechte) kritiek oogsten, de Jimny is een ras apart en biedt iets bijzonders. Iets wat je niet kunt uitleggen, enkel maar voelen.   

Toch valt de regelmaat van de Jimny te verklaren door enkele bijzonder rationele argumenten. Om te beginnen zijn er zijn competitieve tarieven, die hem uniek maken in zijn segment – voor zover je al van een segment kunt spreken. Daarnaast maken zijn compacte afmetingen hem bijzonder handig in de stad – niet meteen een omgeving waarmee je hem spontaan zou associëren, maar het zijn paradoxaal genoeg net de stadsbewoners die bijzonder tuk zijn op SUV’s en aanverwanten…

…een speciale serie: Jimny Dakota

Om zijn vermogen om de wijde natuur te verkennen nog een keer in de verf te zetten, hebben we de beperkte reeks van dit jaar een passende naam gegeven: Dakota. De specifieke uitrusting van deze bijzondere Jimny omvat elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, mistkoplampen, donker getinte ruiten achteraan en een bescherming voor het reservewiel in koetswerkkleur. Die koetswerkkleur is standaard een metaallak en kan op vraag van de klant zelfs worden vervangen door een bicolor-afwerking. Het interieur wordt geüpgraded met een lederen stuur met grijze stiknaden en simililederen zetels, die vooraan zijn afgewerkt met een geborduurd Jimny-logo. Waarom simili in plaats van echt leder? Omdat de Jimny vaak wordt gebruikt in de vrije natuur en dat niemand zijn echt lederen interieur wil besmeuren met aarde of modder...