Suzuki op 85ste Autosalon van Genève

Suzuki op 85ste Autosalon van Genève

Suzuki Motor Corporation heeft op het 85e salon van Genève in wereldpremière twee conceptauto’s onthuld: de iK-2 en de iM-4. De twee modellen beschikken over Suzuki’s modernste technologieën om verbruik en uitstoot te verminderen. Het gaat daarbij om het nieuwegeneratieplatform, het SHVS mild hybrid-systeem en de BOOSTERJET, een nieuwe kleine benzinemotor met rechtstreekse inspuiting en turbo.

Suzuki staat bekend als expert in compacte wagens. Sinds de Suzulight in 1955 bouwde het merk een hele reeks compacte auto’s voor allerlei doeleinden. Het levert daarbij een kwaliteit die de afmetingen van de auto’s ver overstijgt en vernieuwt continu door gebruik te maken van zijn expertise bij het ontwerpen van compacte auto’s, terwijl het ook telkens de verwachtingen van de klanten overtreft. Volgens Suzuki is dat de meerwaarde die toekomstige compacte auto’s moeten bieden. De iK-2 en de iM-4 zijn twee verschillende interpretaties van wat die meerwaarde in onze huidige maatschappij moet zijn, met focus op diversiteit en aandacht voor het milieu.

  1. De iK-2 is de slimste compacte auto en werd ontworpen om de ideale compacte hatchback te zijn. Het motto bij zijn ontwerp was “Harmonised Force”. Alle elementen die typisch zijn voor een wagen uit deze categorie (design, gebruiksgemak, comfort, wendbaarheid, rijprestaties en zuinigheid) werden gecombineerd op topniveau om de lat bij de compacte auto’s opnieuw hoger te leggen.
  2. De iconische mini-4x4 iM-4 breidt de mogelijkheden en het rijplezier van een compacte auto nog uit. Onder het motto “Shape the Inspiration” draagt deze mini-4x4 Suzuki’s DNA als ontwerper van compacte 4x4’s met de nieuwste technologie in zich, verpakt in een opmerkelijk design, om de bestuurder echt te inspireren.

Innovatieve groene technologieën

Bij de productontwikkeling van nieuwe Suzuki’s is een van de absolute doelen altijd om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn. De kern van deze aanpak heet Suzuki Green Technology, een reeks technologieën die door Suzuki worden ontwikkeld en gecommercialiseerd met het oog op een zo laag mogelijk verbruik, gewichtsvermindering en andere ecologische aspecten. Suzuki werkt vandaag al aan de milieutechnologieën van de toekomst om voor een nog efficiënter koetswerkontwerp, efficiëntere aandrijvingen en een beter energiemanagement te zorgen. Die factoren zijn stuk voor stuk van vitaal belang om auto’s milieuvriendelijker te maken maar ook om ze beter te doen rijden. Sleutelelementen die deze objectieven helpen realiseren zijn een lichter platform, een thermodynamisch efficiëntere motor en hybridetechnologie. Die elementen zijn terug te vinden in de iK-2 en iM-4 conceptauto’s, die tonen welke weg Suzuki heeft ingeslagen voor zijn compacte auto’s.

•Een lichtgewicht platform van de nieuwste generatie zorgt voor betere prestaties.

•De nieuwe BOOSTERJET, een kleinere, rechtstreeks ingespoten turbomotor, is niet alleen zuiniger maar zorgt ook voor meer rijplezier.

•Innovatief SHVS mild hybrid-systeem met geïntegreerde ISG

 

Nieuw platform

Suzuki’s platform van de nieuwe generatie werd ontworpen voor meer stijfheid in combinatie met een lager gewicht door een fundamenteel anders getekende bodemstructuur en verbetert het hele auto-ontwerp inclusief de op het onderstel gemonteerde onderdelen.

De brandstofefficiëntie, de veiligheid, het rijgedrag, de stabiliteit en de prestaties op het vlak van geluid en trillingen (NVH) gaan erop vooruit. Bovendien gaat Suzuki de verdere ontwikkeling van zijn producten stroomlijnen door van vier bestaande platformen naar drie over te schakelen en functionele componenten moduleerbaar te maken. Daardoor kan het merk nieuwe auto’s ontwerpen op een efficiëntere manier die ook kan inspelen op de snel wijzigende wensen van de markt. Het nieuwegeneratieplatform wordt gebruikt voor de iM-4 en iK-2.

 

Nieuwe BOOSTERJET 1,0-litermotor met rechtstreekse inspuiting en turbo

De door Suzuki nieuw ontworpen rechtstreeks ingespoten Boosterjet 1,0-litermotor met turbo is zuiniger en levert tegelijk heel wat rijplezier. Door het verkleinen van de cilinderinhoud werd hij zuiniger, en een turbolader zorgt voor meer vermogen en koppel. De motor voldoet niet alleen aan de verwachtingen op het vlak van verbruik en dynamische prestaties, maar kreeg ook een geoptimaliseerd ontwerp en verschillende technologieën om zijn gewicht te beperken en zo tegemoet te komen aan de strenge eisen die op het vlak van afmetingen en gewicht worden gesteld aan compacte auto’s. De iK-2 heeft de BOOSTERJET-motor onder de motorkap.

 

Innovatief SHVS mild hybrid-systeem Het SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), Suzuki’s nieuwe mild hybrid-systeem dat voorzien is van een ISG (Integrated starter generator), zorgt voor extra motorvermogen en een efficiënte energieterugwinning. Het in de iM-4 gemonteerde SHVS-systeem beschikt ook over lithium-ionbatterijen. In combinatie met een nieuw ontwikkelde en extreem efficiënte ISG is dit regeneratieve remsysteem de perfecte hybrideoplossing voor een compacte auto. Het verbetert niet alleen de brandstofefficiëntie, maar beperkt ook de afmetingen, het gewicht en de kostprijs van een dergelijke oplossing.

 

Wereldwijde verkopen

Suzuki verkocht tussen januari en december wereldwijd 2.877.000 auto’s, wat 7% meer is dan het jaar ervoor. In Europa stegen de verkopen tot 199.571 stuks. In de toekomst wil Suzuki zijn grote marktaandeel in Azië verder uitbreiden, de markten in opkomende landen blijven bewerken en tegelijk de verkopen in Europa verder opdrijven. Het zal dit doen door het ontwikkelen en lanceren van nieuwe modellen die voldoen aan de eisen en verwachtingen van de erg concurrentiële automobielmarkt in Europa op het vlak van design, rijprestaties, milieuvriendelijkheid en veiligheid.

 

Europese verkopen

De S-CROSS werd in 2013 gelanceerd, en vorig jaar volgde de Celerio. Vanaf dit jaar staat de Vitara in de showroom. De Vitara-familie heeft sinds zijn debuut in 1988 een benijdenswaardige reputatie opgebouwd als een auto met een stijlvol design dat er in de stad prachtig uitziet. Zijn afmetingen maken hem makkelijk manoeuvreerbaar en op de weg rijdt hij comfortabel, terwijl hij ook echte offroadprestaties biedt. Zijn urban look en prestaties op en naast de weg maakten hem erg populair in Europa, met 1.124.000 verkochte exemplaren tot op heden. In zijn nieuwe gedaante die vorig jaar werd onthuld op het autosalon van Parijs, is de Vitara een nieuw soort SUV: hij is personaliseerbaar om bij de individuele smaak van elke bestuurder te passen en tegemoet te komen aan de noden van vandaag en biedt tegelijk schitterende 4x4-prestaties en een grote mate van vertrouwen dankzij Suzuki’s ALLGRIP 4WD-systeem, in combinatie met vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen. Het nieuwe model zal vanaf deze lente te koop zijn en Suzuki verwacht er jaarlijks 70.000 klanten voor te vinden. Het merk zal elk jaar nieuwe modellen blijven introduceren op de Europese markt en daarbij nieuwe normen vestigen op de markt van compacte auto’s.

Contacteer ons
Anne-Eline Blockx Press & event coordinator, Suzuki
Anne-Eline Blockx Press & event coordinator, Suzuki
Over Suzuki Belux

Suzuki Belux is verdeler van Suzuki wagens voor Belgie en Luxemburg en maakt deel uit van de astara-groep, Meer info over de modellen en het verdelernet vindt u op www.suzuki.be 

SUZUKI MOTOR CORPORATION (SMC) is gevestigd in het Japanse Hamamatsu. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen: Automobiel, Motorfiets en Marine. Naast kleine en compacte auto's, terreinwagens, SUV's en transportvoertuigen omvat het productgamma ook motorfietsen, scooters, quads, bromfietsen, buitenboordmotoren, polyvalente generatoren en motorwaterpompen.

Suzuki stelt wereldwijd 51.503 medewerkers tewerk in zijn afdelingen Automobiel, Motorfiets en Marine en heeft handelsactiviteiten in 196 landen en regio's en productievestigingen in 24 landen.

Suzuki Belux
Pierstraat 229
2550 Kontich