Suzuki op het 87e Internationale Autosalon van Genève

Suzuki op het 87e Internationale Autosalon van Genève

Dinsdag 7 maart 2017 — Op het 87e Internationale Autosalon van Genève stelde Suzuki vandaag de volledig nieuwe Swift voor de Europese markt voor. 

 

Voorstelling van de volledig nieuwe Swift

De nieuwe Swift werpt zich op als een baanbrekende nieuwe auto die de bestuurder meer waarde wil bieden door opvolging, evolutie en innovatie. Hij tilt het Swift-DNA naar nieuwe hoogten en meet zich tegelijk een totaal nieuwe stijl aan. Hij kan bovendien schermen met geavanceerde veiligheidstechnologieën en een uiterst licht koetswerk dat de prestaties bevordert. Dat resulteert in een uitgesproken Europese koetswerkstijl, aangevuld met een sportief en functioneel interieur, een lichtvoetig en wendbaar rijgedrag en meer gemoedsrust. Om het met de woorden van Swift Chief Engineer Masao Kobori te zeggen: “We hebben alles in het werk gesteld om een auto te bouwen die een ‘wow’-gevoel oproept zodra je hem ziet, zodra je plaatsneemt aan het stuur en zodra je het gaspedaal intrapt.” De verkoop gaat in april 2017 van start. 

Hoogtepunten van de Nieuwe Swift 

  1. Innovatieve stijl: De Swift, die in de loop der jaren al meer dan 5,3 miljoen volgers achter zich wist te scharen, onderging een ingrijpende transformatie in het kader van een ‘gedurfde evolutie van het Swift-DNA’. Op die manier wilden de ontwerpers de zintuigen van klanten prikkelen zonder daarbij te raken aan het karakter van de Swift. Dat resulteerde in een nieuwe Swift met een overweldigende uitstraling. 
  2. Meeslepende rijervaring:  De nieuwe Swift garandeert een meeslepende rijervaring dankzij een koetswerk dat nauwelijks 840 kilogram*1 op de weegschaal zet. De stuurinrichting draagt bij tot het rijplezier op bochtige wegen evenals de baanvastheid en stabiliteit in rechte lijn. Pittigere motoren zorgen van hun kant voor levendige prestaties en een uitzonderlijk laag verbruik. 
  3. Geavanceerde veiligheid: De nieuwe Swift maakt als eerste Suzuki gebruik van een geavanceerd voorwaarts detectiesysteem*2 dat een enkele camera en een lasersensor combineert om geavanceerde veiligheidsfuncties aan te bieden, waaronder een autonome noodremhulp, een rijstrookwaarschuwing en een grootlichtassistent. Hij beschikt ook over een millimetergolfradar om de adaptieve snelheidsregelaar mogelijk te maken. 
  4. Intelligentere lay-out : De nieuwe Swift is 10 millimeter korter dan het huidige model maar heeft een 20 millimeter langere wielbasis, waardoor hij meer bewegingsvrijheid biedt in het interieur. Het koffervolume steeg tot 254 liter, 54 liter meer dan in de huidige Swift. De nieuwkomer werd ook 15 millimeter minder hoog en 40 millimeter breder om zijn lage en brede vormgeving te benadrukken. 

*1Het koetswerkgewicht varieert naargelang van de algemene specificaties.

*2 Beschikbaar naargelang van de configuratie.

Achter de nieuwe Swift: de cijfers 

De nieuwe Swift onderging diverse evoluties ten opzichte van zijn voorganger. We zetten er enkele op een rijtje: 

  • 120 kilogram lager totaalgewicht*
  • 5 procent zuinigere DUALJET-motor
  • 3 procent stiller
  • 8 procent aerodynamischer
  • 0,4 meter kleinere draaistraal
  • 23 millimeter meer verticale en laterale hoofdruimte achterin
  • 20 millimeter grotere afstand tussen de middelpunten van de voorzetels
  • 25+ procent grotere bagageruimte 

*Het koetswerkgewicht varieert naargelang van de algemene specificaties.

 

Innovatieve stijl 

Exterieur 

Onderdelen die werden overgenomen en verbeterd, zijn onder meer de krachtige schouders, de zwarte A-stijlen en de verticale lichten voor- en achteraan. Om meer emotie uit te stralen en zich een gespierde en sportieve look aan te meten, werd het koetswerk korter, lager en breder. Het brede en assertieve radiatorrooster, het aanvullende bumperrooster en de gespierde karakterlijnen op de flanken laten geen twijfel bestaan over zijn kracht.

Het lage visuele zwaartepunt wordt nog naar beneden getrokken door de zwarte ruitstijlen die de illusie van een zwevend dak creëren. De in de deurstijlen geïntegreerde deurgrepen achteraan voegen stijl en sportieve flair toe terwijl de ledsignatuur in de koplampen en achterlichtblokken bijdraagt tot zijn hoogtechnologische look.

Andere exterieurkenmerken: 

  • Ledkoplampen*1 omrand door stijlvolle extensieringen en bijgestaan door ledstandlichten*1 die de technologische vooruitgang extra in de verf zetten
  • Achterlichten die een lichtrail en binnenlens gebruiken, met ledremlichten*
  • ‘Guide-me-home’-koplampen*1 die ook de weg naar de auto verlichten.
  • Zeven koetswerkkleuren, inclusief de levendige en diepe tint ‘Burning Red Pearl Metallic’ en ‘Speedy Blue Metallic’, aangevuld met vier tweekleurige combinaties.
  • Gepolijste of gelakte 16” lichtmetalen velgen* of 15” stalen velgen*1 met volle wieldeksels.

Interieur

Het sterk dimensionale instrumentenbord benadrukt een gevoel van wendbare snelheid terwijl uitgesproken sportieve en geraffineerde witte accenten en details in gesatineerd chroom doorheen de cockpit zwart als basiskleur gebruiken om een sterk contrasterende interieurruimte te creëren. Het instrumentenbord heeft een lcd-scherm (monochroom of kleur) in het midden, aangevuld met een kleine watertemperatuurmeter in een van de twee hoofdmeters en een kleine brandstofmeter of deelscherm in de andere.

Andere interieurkenmerken: 

  • Een middenconsole die 5 graden naar de bestuurder werd gedraaid
  • Een afgeplat stuurwiel onderaan
  • Voorzetels met een geoptimaliseerde vorm en veerpositie, alsook verhoogde zijsteunen
  • Een multifunctioneel 4,2” groot TFT LCD-informatiescherm*1 om de status en prestaties weer te geven
  • Een Bluetooth®-compatibele weergave voor de smartphoneverbinding en het audiosysteem*2 met een 7”-aanraakscherm en een MP3/WMA/ACC-compatibele USB-poort en een SD-kaartslot*1
  • Een automatische airconditioning*1 met een contrastrijk led-scherm 

1Beschikbaar naargelang van de configuratie.

*2Maakt de bediening van smartphone-apps mogelijk via Apple CarPlay, Android Auto™ of MirrorLink™*.

 

Achter de nieuwe Swift: Aspecten van stijlinnovaties 

Een gedurfde evolutie van het Swift-DNA 

Het koetswerkdesign van de nieuwe Swift steunt op het concept van ‘een gedurfde evolutie van het Swift-DNA’. Hoewel alles in het werk werd gesteld opdat de nieuwe Swift de typische stijl van het model zou erven, ondergingen op te frissen elementen een gedurfde transformatie om het Swift-DNA een innovatieve nieuwe richting te geven. Een korte, lage vorm, een neus boordevol uitstraling en emotionele karakterlijnen gaan hand in hand met andere elementen om te komen tot een geraffineerde stijl die overloopt van het typische Swift-dynamisme. 

Vier interieurevoluties 

Om de ‘gedurfde evolutie van het Swift-DNA’ te implementeren in het interieur stonden vier kernthema’s centraal in de ontwikkeling: 1) ‘Sportiviteit’, 2) ‘Topkwaliteit’, 3) ‘Moderniteit’ en 4) ‘Gebruiksgemak’. Geheel in lijn met het koetswerk biedt het interieur een opvallende, geëvolueerde emotie-opwekkende ruimte. 

Dynamisme in kleur en kwaliteit 

Er werd een nieuwe rode en blauwe tint ontwikkeld met ‘dynamisme’ als hoofdthema en met de nodige helderheid en diepte om de gespierde vorm van de nieuwe Swift kracht bij te zetten. Het interieur moest een uiterst kwalitatieve ruimte worden dankzij de sierinleg met een metalen motief en zetelstoffen met een dimensionaal en gelaagd textuurgevoel.

 

Meeslepende rijervaring 

Nieuwe generatie van het HEARTECT-platform 

De nieuwe Swift rust op een nieuwe generatie van het ‘HEARTECT’-platform, dat een cruciale bijlage levert tot de prestaties dankzij zijn lage gewicht en uitzonderlijke stijfheid. Een complete make-over van de bodemstructuur en onderdelenlay-out resulteert in het gebruik van een uiterst stijf frame dat de botsveiligheid verhoogt en heeft een doorlopende, vloeiende en gewelfde vormgeving die energie beter helpt af te voeren. Dat heeft geleid tot een afname van het aantal verstevigingen, waardoor het koetswerk slechts 840 kilogram* op de weegschaal zet, 120 kilogram minder dan dat van de huidige Swift. Zo draagt het sterk bij tot het lagere brandstofverbruik en de sterk verbeterde basisfuncties (rijden, draaien, stoppen). Ook de optimalisering van de bodem in combinatie met de onderdelen die eraan bevestigd zijn (eerder dan zich te concentreren op de gedeeltelijke optimalisering van de individuele onderdelen) gaat lawaai en trillingen tegen en verbetert het comfort. 

*Het koetswerkgewicht varieert naargelang van de algemene specificaties. 

 

Nieuwe ophanging voor onberispelijke stabiliteit en uitmuntend comfortpeil 

De nieuw ontworpen, lichte en uiterst stijve ophanging behoudt het typische, direct reagerende stuurwiel van de Swift en garandeert tegelijk een soepel en comfortabel rijgedrag. De herwerkte ophangingssteunen komen de rijprestaties ten goede en helpen het verbruik te drukken. In vergelijking met de huidige Swift, scoort hij beter qua weggedrag en respons bij het insturen, alsook qua soepelheid wanneer het stuurwiel ver wordt gedraaid. 

 

Rechtstreeks ingespoten 1.0 BOOSTERJET-turbomotor 

De 1.0 BOOSTERJET-benzinemotor combineert uitstekende verbruikswaarden met een hoog vermogen. Zijn kleine cilinderinhoud en directe brandstofinjectie drukken het verbruik terwijl de turbo zoveel koppel uit de kleine eenliter puurt dat hij niet moet onderdoen voor de meeste atmosferische 1.7- en 1.8-motoren. Ondanks zijn hoge vermogen kan hij ook uitstekende NVH-waarden (lawaai, trillingen en schokken) voorleggen dankzij de succesvolle inspanningen om de stijfheid doorheen de wagen op te drijven en maatregelen te nemen die het lawaai en de trillingen van de driecilindermotoren terugdringen. De motor presteert uitstekend in alle omstandigheden, van de stad tot sportieve situaties. 

 

1.2 DUALJET-motor 

De nieuwe Swift is ook leverbaar met de 1.2 DUALJET-benzinemotor met compacte cilinders voor een hogere compressieverhouding en een uitlaatgasrecirculatie (EGR) en dubbele injectie om de pingelneiging terug te dringen. Deze voorzieningen worden nog aangevuld met andere eigenschappen die het verbruik met gemiddeld 5 procent drukken in vergelijking met de 1.2 DUALJET van de huidige Swift. 

 

Handgeschakelde vijfversnellingsbak, CVT en zestrapsautomaat* 

Een handgeschakelde vijfversnellingsbak biedt een optimale transmissieverhouding voor elk aandrijfgeheel om de best mogelijke verbruiks- en prestatiecijfers neer te zetten. De versie gebruikt in combinatie met de 1,0-litermotor kreeg een iets steviger gevoel voor een sportievere schakelervaring. Eveneens verkrijgbaar zijn een soepele en schokvrije CVT (Continu Variabele Transmissie) en een zestrapsautomaat met een bredere transmissieverhouding. 

 

Licht en compact ‘SHVS mild hybrid’-systeem* 

SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) is een optimaal ‘mild hybridesysteem’ voor compacte wagens. Het omvat een geïntegreerde startgenerator (ISG), die niet alleen als generator maar ook als elektromotor fungeert, alsook een lithium-ionbatterij van 12 volt. In situaties die veel brandstof vereisen, zoals vertrekken vanuit stilstand en accelereren, helpt SHVS het meerverbruik te drukken door een elektrische ondersteuning te bieden met elektriciteit gegenereerd door een regeneratief remsysteem. Omdat de ISG een riemaandrijving gebruikt in plaats van een klassieke startmotor om de motor weer op te starten nadat hij automatisch werd stilgelegd, draagt het systeem bij tot een stillere en vloeiendere start. SHVS is verkrijgbaar voor de 1.0 BOOSTERJET en de 1.2 DUALJET.

Bovendien heeft de lichte en duurzame lithium-ionbatterij een uitstekend regeneratief vermogen, waardoor het systeem de verbrandingsmotor frequenter bijspringt. De batterij levert ook stroom aan de elektrische onderdelen, zoals de elektronische motoronderdelen, de meters en het audiosysteem. 

 

Andere prestatieverbeteringen 

  • De NVH-prestaties werden verbeterd door de toegenomen stijfheid en de optimalisering van geluidsabsorberende en -dempende maatregelen die de bedrijfsstilte met drie procent verbeteren in vergelijking met de huidige Swift
  • Verbeterde aerodynamische prestaties dringen het windgeruis met 8 procent terug in vergelijking met de huidige Swift
  • De draaistraal van 4,8 meter is 0,4 meter kleiner dan die van de huidige Swift.

*Beschikbaar naargelang van de configuratie.

 

Geavanceerde veiligheid 

Dual Sensor Brake Support (DSBS) 

Het geavanceerde voorwaartse detectiesysteem ondersteunt tal van veiligheidstechnologieën, waarvan het antibotssysteem DSBS (Dual Sensor Brake Support*) zonder twijfel het belangrijkste is. Indien het systeem een dreigende aanrijding met een voorwerp voor de wagen detecteert, activeert het een geluidssignaal en een verklikker op het dashboard. Als er een hoog risico op een aanrijding met een obstakel is en de bestuurder in paniek remt, activeert het systeem de remassistent om de remdruk te maximaliseren. Als het risico op een botsing nog toeneemt, remt het systeem automatisch krachtig af om de aanrijding te voorkomen of de schade te beperken. 

*Elke functie werkt bij verschillende rijsnelheden. 

 

Lane Departure Warning 

Bij snelheden vanaf 60 km/u is Lane Departure Warning ontworpen om het traject van de wagen te voorspellen en de bestuurder te waarschuwen (bijvoorbeeld met trillingen in het stuurwiel). 

 

Alarm bij slingeren 

Bij snelheden vanaf 60 km/u berekent dit ‘slingeralarm’ het rijpatroon en geeft het verklikkers en audiosignalen weer wanneer de wagen over de weg slingert door vermoeidheid bij de bestuurder, enz. 

 

Grootlichtassistent 

Bij snelheden vanaf 40 km/u schakelt de grootlichtassistent automatisch over tussen de grootlichten en dimlichten naargelang van de aanwezigheid van andere voertuigen en de lichtomgeving. 

 

Adaptieve snelheidsregelaar 

Wanneer er een voorligger voor de Swift rijdt, gebruikt de adaptieve snelheidsregelaar een millimetergolfradar om de afstand te meten en deze automatisch aan te passen aan de ingestelde veiligheidsafstand (drie mogelijke standen). Wanneer er geen voorligger is, houdt het systeem de door de bestuurder ingestelde snelheid (40 tot 160 km/u) aan. 

*Beschikbaar naargelang van de configuratie. 

 

Andere veiligheidstechnologieën 

  • Radar Brake Support*1
  • Hill hold control*1
  • Noodstopsignaal
  • Electronic Stability Program®*2
  • Bandenspanningscontrole
  • TECT*3 impactabsorberend koetswerk
  • 6 SRS-airbags
  • Koetswerk dat letsels bij voetgangers tegengaat
 
   

*1 Beschikbaar naargelang van de configuratie.

*2 Geregistreerd handelsmerk van Daimler AG.

*3Total Effective Control Technology

 

Intelligentere lay-out 

Ruimer plaatsaanbod 

Door de zetels te verlagen is er voldoende hoofdruimte: identiek als in de huidige Swift voor de voorste inzittenden en 23 millimeter meer verticale en laterale ruimte achterin. De voorzetels werden 10 millimeter naar buiten verplaatst, waardoor de afstand tussen de middelpunten van beide zetels met 20 mm toenam. 

 

Grotere bagageruimte 

De nieuwe Swift heeft 265 liter* aan bagageruimte, een stijging met 54 liter of meer dan 25 procent in vergelijking met de huidige Swift. De bagageruimte werd 75 millimeter langer en de in alle richtingen geoptimaliseerde vorm maakte het mogelijk om het volume te verhogen zonder de koetswerkstijl op te offeren. 

* Gemeten volgens de VDA-methode van de Duitse Vereniging van de Autosector

 

Voornaamste afmetingen 

Lengte: 3.840 mm, Breedte: 1.735 mm, Hoogte: 1.495 mm, (2WD) 1.520 mm (4WD)

Wielbasis: 2.450 mm, Spoor voor/achter: 1.520 – 1.530 mm/1.520 – 1.535 mm

 

De technische fiche vindt u in de bijlage

all new Swift