Suzuki op het Autosalon van Brussel

Suzuki op het Autosalon van Brussel

Suzuki is meer dan ooit het anti-crisis merk

  • Een moeilijk jaar
  • Motivatie onaangetast
  • Nieuwe stappen in de elektrificatie
  • Updates in maart
  • Nieuwe anti-crisistroeven

Moeilijk jaar

Het Salon van Brussel is traditioneel gezien de gelegenheid om de balans op te maken van het afgelopen jaar en vooruit te blikken naar het jaar dat start. Dat we het bij Suzuki belangrijk vinden om transparant te zijn, is geen geheim. En feit is dat de afgelopen jaren eerder ingewikkeld waren. In 2021 konden we ons gelukkig prijzen met een daling van 4% in een markt die er met meer dan 40% op achteruit ging. In 2022 tonen de voorlopige cijfers bij het schrijven van dit dossier (lookback september 2022, bron FEBIAC) dat Suzuki er met bijna 30% op achteruitgaat, in een markt die ook een daling vertoont, maar minder sterk. Suzuki is duidelijk één van de merken die de prijs betaalt voor een periode met heel wat onzekerheden.

Motivatie onaangetast

Wie Suzuki al langer kent dan vandaag, weet echter dat wij niet het soort mensen zijn die bij de pakken blijven zitten. We gaan dus ook in 2023 door met onze vertrouwde motivatie. Ten eerste omdat de aangehaald cijfers niet te wijten zijn aan een gebrek aan interesse van het publiek in ons merk, integendeel. De situatie is grotendeels te wijten aan de gekende problemen met de levering en de logistiek. Het einde van de tunnel is echter in zicht. Het tempo van de leveringen gaat weer de goede kant op, dus we zullen opnieuw de vruchten kunnen plukken van wat we altijd al gepresteerd hebben, vooral dan de afgelopen twee jaar.

Nieuwe stappen in de elektrificatie

Zoals bekend, was 2021 het jaar van de 'veralgemeende elektrificatie' bij Suzuki. Swift, Swift Sport, Ignis, S-Cross en Vitara werden stuk voor stuk uitgerust met 12V of 48V micro-hybride systemen. In dat jaar werd ook de Swace gelanceerd, een strakke Full Hybrid break die onze herintrede in de compacte klasse inluidde. We beloofden destijds dat er meer zou komen, en we hebben woord gehouden.

Enkele maanden na het Virtuele Salon van 2021 lanceerden we de Suzuki Across, een grote familie-SUV die een nieuwe technologie introduceerde in ons gamma: de plug-in hybride. Met zijn batterij met een capaciteit van 18 kWh kan de Suzuki Across een gemiddeld elektrisch rijbereik bieden van 75 km. Dat bezorgt hem een WLTP-gecertificeerd verbruik van 1,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 22 g/km. Die cijfers openden de deur naar een zeer belangrijke markt in België: de fleetmarkt.

We wisten echter dat voor een groot deel van de particuliere kopers de plug-in hybride een nog iets te dure technologie is. En we wisten ook dat er tussen deze technologie en de lichte hybride techniek nog iets ontbrak in ons aanbod. We hebben deze lacune enkele maanden geleden weggewerkt.

In het voorjaar van 2022 lanceerden we immers een geheel nieuw hybride systeem dat duidelijk de stempel draagt van de Suzuki-ingenieurs: vindingrijkheid, maximale efficiëntie en minimale kosten. Het is ons 'Strong Hybrid'-systeem. Het omvat een geheel nieuwe 1,5 liter grote Atkinson benzinemotor, een 24 kW sterke elektromotor en een batterij met een capaciteit van 840 Wh. Onze Strong Hybrid-aandrijving, met een gecombineerd vermogen van 115 pk, is leverbaar op de Vitara (5,3 l/100 km, 121 g/km CO2) en de S-Cross (5,2 l/100 km, 118 g/km CO2).

Updates in maart

Hoewel we er nog geen gedetailleerde informatie over kunnen geven, kunnen we wel al vertellen dat er in de lente nog nieuws zal zijn bij Suzuki. De compacte break Swace krijgt een update, inclusief een hybride systeem met meer vermogen en koppel. Daarnaast komt er een geüpdatete versie van de plug-in hybride SUV Across. Meer informatie daarover volgt op een later tijdstip.

Onze anti-crisistroeven

De Vitara en S-Cross Strong Hybrid zijn slechts twee van de troeven die Suzuki in handen heeft om de crisis te lijf te gaan. Met onze zeer competitieve prijzen, onze herhaaldelijk geprezen prijs-kwaliteitverhouding, het beperkte gewicht van onze modellen en de zuinigheid van onze motoren, beantwoordt het Suzuki-gamma meer dan ooit aan de reële behoeften van de overgrote meerderheid van het cliënteel.

Kortom: het feit dat we begin 2023 nog steeds barsten van de motivatie is geen kwestie van zelfingenomen optimisme, het is gewoonweg realisme.

Meer info nodig over het Suzuki-gamma? Breng ons een bezoek in Paleis 6 tijdens het Salon van Brussel, of surf naar news.suzuki.be

 

Over Suzuki Belux

Suzuki Belux is verdeler van Suzuki wagens voor Belgie en Luxemburg en maakt deel uit van de astara-groep, Meer info over de modellen en het verdelernet vindt u op www.suzuki.be 

SUZUKI MOTOR CORPORATION (SMC) is gevestigd in het Japanse Hamamatsu. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen: Automobiel, Motorfiets en Marine. Naast kleine en compacte auto's, terreinwagens, SUV's en transportvoertuigen omvat het productgamma ook motorfietsen, scooters, quads, bromfietsen, buitenboordmotoren, polyvalente generatoren en motorwaterpompen.

Suzuki stelt wereldwijd 51.503 medewerkers tewerk in zijn afdelingen Automobiel, Motorfiets en Marine en heeft handelsactiviteiten in 196 landen en regio's en productievestigingen in 24 landen.

Suzuki Belux
Pierstraat 229
2550 Kontich