Suzuki op het denkbeeldige Salon van Brussel 2021
15 januari 2021
- Een buitengewoon jaar
- Een markt die op apegapen ligt
- Elektrificatie doorgevoerd
- Lancering van nieuwe modellen
De voorbije 15 jaar hadden we de traditie om u in dit persbericht welkom te heten op het Autosalon van Brussel. Helaas, klinkt het vandaag anders, want met pijn in het hart moeten we toegeven dat we jullie niet op een feestelijke manier op het salon kunnen ontvangen. Wie had dat een jaar geleden kunnen bedenken…
Het leven zit echter vol met leuke, maar ook slechte verrassingen. Zoals jullie weten, kiezen we bij Suzuki voor een optimistische kijk op het leven. Daarom zien we de toekomst positief tegemoet door te stellen dat het komende jaar niet slechter kan worden dan het jaar dat inmiddels achter ons ligt.
Toegegeven, we bekijken de zaken graag vanuit het juiste perspectief, en dat deden we een jaar geleden ook in ons Salon-dossier (van 2020). Daar gaven we immers aan dat we geen voorspellingen wilden doen qua verkoop omdat de markt op zijn kop zou worden gezet door de invoering van de nieuwe Europese emissienormen. Die voorspelling kwam uit, meer nog, de markt werd onderuitgehaald al had dat een andere oorzaak. Gedurende 2020 kromp de Belgische automarkt met ongeveer 22%. Laat ons eerlijk zijn, Suzuki heeft iets meer dan gemiddeld in de klappen gedeeld. Suzuki is immers minder vertegenwoordigd is in de fleetmarkt in vergelijking met andere merken en de maandenlange gedwongen sluiting van dealers heeft bij gevolg een grotere impact. Mogelijk mikken we ook op een cliënteel dat door de gezondheidscrisis - terecht - bijzonder voorzichtig is geworden. Die elementen samen deden onze verkoop met ruim 35% dalen. Maar zelfs dat kan ons moreel niet ondermijnen, wel integendeel!
Zoals we al eerder aangaven, geloven we dat 2021 niet erger kan worden dan 2020. En we zullen ook dit jaar de uitdagingen trotseren die zich aandienen. In de chaos van het afgelopen jaar hielden we ons aan de belofte om ons gamma volledig te elektrificeren. Van Ignis tot Vitara, van S-Cross tot Swift, met inbegrip van de Swift Sport. Al onze modellen zijn voortaan uitgerust met verbrandingsmotoren die worden geflankeerd door een mild-hybride aandrijving van 12 of 48V. Sinds enkele weken is Suzuki ook opnieuw vertegenwoordigd in het segment van de compacte gezinswagens. Onder de motorkap zit geen mild hybride, maar wel een Full Hybrid aandrijving, we hebben het over de Swace. Er volgt overigens nog meer en daar gaan we niet te mysterieus over doen. In de volgende weken of maanden staat nog een nieuw model op stapel. Dat wordt een grote SUV én een Full Hybrid Plug In. Meer kunnen we daar voorlopig niet over zeggen, want dit model heeft nog een verrassing in petto. Kortom, we willen enkel zeggen dat Suzuki meer dan ooit klaar is voor 2021, een jaar waarvan we allemaal hopen dat één en ander weer zal normaliseren.
In tegenstelling tot de eerste alinea van dit persbericht, passen de laatste regels wel degelijk onze traditie want we wensen u uit de grond van ons hart een gelukkig 2021. We hopen u over een jaar te zien op onze stand op de Salon van Brussel. En geloof ons, deze woorden klinken vandaag sterker dan ooit tevoren.
Stay Safe!