Suzuki Swace
Klanten fideliseren
15 januari 2021
- Resultaat van de samenwerking met Toyota
- Terugkeer naar het segment van de compacte gezinswagen
- Eerste Full Hybrid-model van Suzuki
- Bedoeling: Suzuki-klanten fideliseren
In september verbaasde Suzuki door de lancering van een totaal nieuw model aan te kondigen. Deze Swace zou een compacte gezinsbreak worden, voorzien van full hybride technologie. We moeten er geen doekjes om winden, het kennersoog ziet metee, dat dit nieuwe model de eerste vrucht is van een bijzonder beloftevol partnership.
Alliantie Suzuki-Toyota
Sinds 2017 bundelen Suzuki en Toyota hun krachten om de technologische uitdagingen van de auto van morgen te trotseren, zowel op vlak van schone motoren als op het gebied van veiligheid. In september 2019 schakelde dit partnership in een hogere versnelling toen Toyota een aandeel in Suzuki verwierf en Suzuki in Toyota investeerde. Het gaat duidelijk verder dan een samenwerking want er ontstond heuse alliantie, waarvan de Swace het eerste resultaat is dat zichtbaar is voor het grote publiek. Deze Swace is immers gebaseerd is op een model van de grootste Japanse autoconstructeur.
Comeback
Voor Suzuki betekent de Swace een terugkeer naar het segment van de compacte gezinswagen. Toen de productie van de eerste generatie Baleno SW in 2002 stopte, was Suzuki niet langer aanwezig in dit segment. De Swace zorgt voor een stijlvolle comeback met een functionele break die getuigt van dynamische, haast sportieve, lijnen.
Dankzij de verfijnde proporties boven de gordellijn van het koetswerk, de brede spatborden en vloeiende aflopende lijnen van het glasoppervlak en de schouders, oogt de Swace erg assertief en straalt hij een atletisch karakter uit. Vooraan maakt de Swace duidelijk het verschil met zijn Japanse "neef". De snuit wordt uitgerust met dubbele LED-koplampen en een groot, zeshoekig honingraat radiatorrooster. De koplampen en de bovenste grille vormen één doorlopend element, wat niet alleen sportief oogt, maar ook de klemtoon legt op de breedte van de auto. De bumper, de onderste grille en de laag gemonteerde mistlampen geven de Swace nog meer maturiteit.
Het interieur van de Swace is gebaseerd op het "Less is more"-principe. Het ontwerp blijft elegant maar eenvoudig, met de nadruk op ruimte, comfort en functionaliteit. Centraal op het dashboard zit het 8 inch groot touchscreen, dat toegang geeft tot infotainmentfuncties, de connectiviteitsmogelijkheden en tal van instellingen van de auto.
De Swace biedt ondanks zijn compacte bouw een ruim interieur met plaats voor 5 volwassenen, dankzij de riante ruimte van 928 mm tussen de voorstoelen en de achterbank. Kortom de Swace is één van de ruimste modellen in zijn klasse en het gaat om een break, de naam waardig. De koffer biedt een minimumvolume van 596 liter tot aan het afdekscherm. Het laadvolume kan worden vergroot tot 1.606 liter door de achterbank neer te klappen via een ergonomisch geplaatste hendel in de kofferruimte. Verder is ook de hoogte van de laadvloer instelbaar. Die laatste is tevens omkeerbaar met koffertapijt aan bovenkant en kunststof langs de onderkant om vuile of vochtige voorwerpen te kunnen vervoeren.
Full Hybrid
De Swace is Suzuki's eerste Full Hybrid model, dat in staat is om in verschillende rijsituaties volledig zero emission te rijden. Het beproefde hybride systeem is gebaseerd op een 1,8-liter grote viercilinder benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 122 pk.
In die zin is deze Swace een "zelfopladende" hybride auto. Het is niet nodig om de 3,6 kWh batterij bij te laden via een stekker. De energie wordt immers tijdens het rijden automatisch geregenereerd bij het vertragen of het remmen. Ook de benzinemotor kan tijdens het rijden de batterij bijladen. Het systeem kiest autonoom de meest geschikte rijmodus, waarbij de auto via de elektromotor, via de benzinemotor of door een combinatie van beide wordt aangedreven. Indien nodig kan de bestuurder ook de EV-modus inschakelen, waardoor de auto “wordt gedwongen” om over een korte afstand 100% elektrisch te rijden. De Suzuki Swace biedt drie rijmodi: Normaal, Eco of Sport. Dankzij dit beproefde hybride systeem kan de Swace uitstekende verbruikscijfers volgens de WLTP-normen voorleggen: 4,4-5,1 l/100 km en een CO2-emisie van 99 tot 115 gram per km.
Uiteraard biedt de Suzuki Swace een optimaal veiligheidsniveau voor de inzittenden, want hij wordt standaard of optioneel geleverd met een breed scala aan rijhulpmiddelen. We hebben het over Active Park Assist, radargestuurde cruise control, autonome noodstopfunctie, verkeersbordherkenning, dodehoek assistent en rear cross traffic assist, actieve rijstrookassistent, enz.
Missie
We hopen uiteraard dat de Swace nieuwe klanten voor Suzuki zal aantrekken, maar dat is niet zijn voornaamste bestaansreden. Het is voornamelijk de bedoeling om trouwe Suzuki-klanten een ruimer en interessanter gamma te bieden. Met de Swace vinden ze voortaan een perfecte oplossing binnen het Suzuki-gamma wanneer hun gezin groeit.
De nieuwe Suzuki Swace is er al vanaf €28.250.