Suzuki Swift en Suzuki Ignis: klaar voor 2021

Suzuki Swift en Suzuki Ignis: klaar voor 2021

Mild Hybrid systeem 1.2 SHVS 12V

  • micro-hybride systeem in combinatie met verbeterde 1.2 liter motor
  • Stroomsterkte opgevoerd tot 10 ampère
  • Verbruik en emissie daalt
  • Swift en Ignis kregen update in 2020

 

Op het Salon van 2020 werd een update aangekondigd voor de Swift en de Ignis met als highlight de komst van een mild hybride motorisatie die nog schoner en vooral nog zuiniger zou zijn. We hebben woord gehouden, want beide modellen werden in de loop van 2020 vernieuwd.

Codenaam K12D

De basis van het nieuwe micro-hybride systeem is een aangepaste versie van de bestaande 1.2 viercilinder DualJet benzinemotor, die ook bij de vakpers uitstekend werd onthaald. Dit briljante motorblok werd verder verfijnd met onder andere een dubbel injectiesysteem, VVT elektronisch gestuurde variabele kleptiming, een oliepomp met variabel debiet en elektronisch gestuurde jets voor een optimale smering van de zuigers. Deze evolutie van de motor, die intern de codenaam K12D krijgt, heeft bovendien recht op een verbeterd 12-volt mild hybride systeem waarvan de stroomsterkte werd opgetrokken van 5 naar 10 ampère. Ook de capaciteit van de lithium-ion batterij in het systeem steeg van 3 tot 10 Ah. Kortom, tijdens de acceleraties is de assistentie van het hybride systeem duidelijk voelbaar.

Door de vernieuwde aandrijving is zowel het verbruik als de emissie van beide modellen aanzienlijk verminderd. De Suzuki Swift 1.2 SHVS 2WD met manuele versnellingsbak haalt een normverbruik van 4,7-4,8 l/100 km en 106-107 g CO2/km, terwijl de Suzuki Ignis 1.2 SHVS 2WD met handgeschakelde transmissie 4,9-5,0 l/100 km en 110-112 g CO2/km laat optekenen. Deze cijfers zijn uiteraard gemeten volgens de WLTP-normen en zijn louter indicatief. We geven nog even mee dat de "oude" versie van deze mild hybride motorisatie in de Swift en de Ignis vorig jaar hebben deelgenomen aan de economy run die door een vermaard Belgisch vaktijdschrift werd georganiseerd. Daar realiseerden de Suzuki-modellen een brandstofverbruik van respectievelijk 3,33 en 3,79 l/100 km. Het is jammer dat de uitdaging dit jaar om voor de hand liggende redenen niet heeft plaatsgevonden, want we zijn ervan overtuigd dat de Suzuki’s met hun vernieuwde motorisaties nog betere resultaten zouden neergezet hebben.

Update voor Swift

De gefacelifte Swift werd in de zomer gelanceerd en maakt vooral het verschil met de nieuwe 1.2 SVHS motor van 83 pk die in de inleiding aan bod kwam. Het is momenteel ook de enige beschikbare motorisatie voor de Swift. Dit model is nog steeds verkrijgbaar met 2- of met 4-wielaandrijving en er wordt eveneens een automatische versnellingsbak aangeboden. Die laatste versie gebruikt een gloednieuwe CVT-versnellingsbak. Naast de mechanische aanpassingen heeft de Swift ook recht op enkele esthetische en technologische vernieuwingen.

Op vlak van design zien we vooral aanpassingen aan de snuit van de wagen met de komst van nieuwe verticaal gemonteerde LED-dagrijlichten, een radiatorrooster met 3D-effect en een horizontaal gepositioneerde chroomband. Verder komen er  gepolijste lichtmetalen velgen die de wagen een sportievere en meer exclusieve uitstraling geven. Nieuwe koetswerkkleuren, waaronder bitone versies zijn aan het gamma toegevoegd. Het interieur blijft niet achter want hier worden nieuwe decoratieve inserts voorzien die het geheel een stuk aangenamer maken.

Tot slot werd het arsenaal rijhulpmiddelen van de Swift nog verder uitgebreid. Naast de intelligente veiligheidssystemen die al beschikbaar waren, zoals Dual Sensor Brake Support, vermoeidheidsdetector en grootichtassistent, is de wagen voortaan beschikbaar met  verkeersbordherkenning, Blind Spot Monitoring en Active Lane Keeping Assist.

Vernieuwde Ignis

In tegenstelling tot wat we een jaar geleden hier hebben aangekondigd, is de uitstekende 1.0 BoosterJet-benzinemotor jammer genoeg niet langer beschikbaar voor de Ignis. Net zoals bij de Swift, is de 1.2 SHVS motor met 83 pk de enige optie, al heb je de keuze tussen voor- of vierwielaandrijving en verder kan de klant kiezen tussen een manuele versnellingsbak of de gloednieuwe CVT-automaat.

De overige aanpassingen aan de Ignis zijn eerder bescheiden en vooral van esthetische aard, al maken ze dit compacte model nog aantrekkelijker en ze versterken zijn karakter. Zo zien we de nieuwe Gunmetal Grey of blauwe interieurbekleding met bijpassende afwerking van de stoelen, er komt een vernieuwd dashboard met een  aangepast instrumentenpaneel dat wordt uitgevoerd met contrasterende zwart-witte elementen wat het geheel een sobere maar expressieve look geeft.

Zoals we reeds in de inleiding aangaven, bleven de vernieuwde versies van de Swift en de Ignis door de uitzonderlijke omstandigheden in 2020 een beetje onder de radar waardoor ze zich commercieel niet ten volle konden ontplooien. Beide modellen zijn echter klaar om in 2021 te schitteren op een markt die hopelijk zo snel mogelijk zal normaliseren.

 

Over Suzuki Belgium

SUZUKI MOTOR CORPORATION (SMC) is gevestigd in het Japanse Hamamatsu. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen: Automobiel, Motorfiets en Marine. Naast kleine en compacte auto's, terreinwagens, SUV's en transportvoertuigen omvat het productgamma ook motorfietsen, scooters, quads, bromfietsen, buitenboordmotoren, polyvalente generatoren en motorwaterpompen.

Suzuki stelt wereldwijd 51.503 medewerkers tewerk in zijn afdelingen Automobiel, Motorfiets en Marine. Met handelsactiviteiten in 196 landen en regio's en productievestigingen in 24 landen en regio's neemt Suzuki een sterke positie in om het hoofd te bieden aan moeilijke marktomstandigheden.

Suzuki Belgium
Satenrozen 8
2550 Kontich