Suzuki Swift Sport 48V Mild Hybrid

Suzuki Swift Sport 48V Mild Hybrid

 

  • Hybridisering van de Swift Sport
  • 129 pk ipv 140 pk, maar met ondersteuning van het 48V mild hybrid systeem

In een tijd waarin bijna alle merken zich op plug-in hybrids en 100% elektrische modellen storten, kan u zich terecht afvragen waarom Suzuki een "voorzichtige" aanpak kiest met deze mild hybride systemen. Het antwoord ligt voor de hand.

Bij Suzuki hebben we nu al modellen in het gamma die uiterst efficiënt zijn op vlak van brandstofverbruik en CO2-uitstoot, omdat deze wagens heel licht zijn en worden aangedreven door bijzonder zuinige motoren. Wij behoren dus niet tot de groep constructeurs die drastische maatregelen moet nemen om de uitstoot van een heus gamma klassieke voertuigen te compenseren om aan de opgelegde normen te kunnen voldoen. Dergelijke technische oplossingen hebben overigens een aanzienlijke negatieve invloed op het gewicht van auto en op hun prijskaartje. Kortom, de mild hybride motorisatie is voor Suzuki de ideale oplossing. Ze maken onze producten nog schoner en zuiniger, zonder dat hun gewicht danig verhoogt, wat een negatieve invloed zou hebben op de rijkwaliteiten of de prijs voor de consument zou verhogen. Op het einde van de rit kunnen we zelfs voordeel halen uit wie we zijn. Suzuki is een constructeur die compacte auto’s bouwt en komt uit een land waar men zich al veel langer zorgen maakt over energie-efficiëntie.

Dit is wat er verandert voor Swift Sport

Ook het sportieve model binnen ons gamma zal dezelfde trend volgen en op zijn beurt een mild hybride aandrijving krijgen. Omdat het hier om een krachtiger model gaat, hebben de ingenieurs een systeem ontwikkeld dat aan de verwachtingen voldoet. De Suzuki Swift Sport modellen die vanaf maart 2020 zullen worden geleverd, behouden de 1.4 turbo BoosterJet, die nu 129 pk levert, maar ondersteund wordt door een mild hybride systeem van 48V en 8Ah. Het systeem zorgt voor een reactievere aandrijflijn zodat de auto nog meer rijplezier biedt.

Nieuwe 1.4 BOOSTERJET-motor (K14D)

De nieuwe, rechtstreeks ingespoten 1.4 BOOSTERJET-turbobenzinemotor geeft de Swift Sport meer koppel om mee te spelen. De turbo met intercooler stuwt samengedrukte lucht in de cilinders en stelt de motor in staat om zijn koppel te maximaliseren bij lage toerentallen vanaf 2.000 t/min.

De directe injectie verhoogt de brandstofefficiëntie verder door de controle van de dosering, de timing en de druk van de geïnjecteerde brandstof nauwkeurig te verbeteren. Andere factoren die de efficiëntie ten goede komen, zijn de elektrisch gestuurde variabele timing van de inlaatkleppen (VVT), de gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en de hogere compressieverhouding.

Mild hybridesysteem SHVS met 48-voltbatterij 3

Het nieuwe mild hybridesysteem SHVS met 48-voltbatterij omvat een geïntegreerde starter-generator (ISG) van 48 volt, werkend als een elektromotor, een lithium-ionbatterij van 48 volt en een DC/DC-omvormer (48V-12V). Door een hogere spanning te leveren dan de klassieke 12-voltbatterij verhoogt ze zowel de hoeveelheid gerecupereerde energie tijdens vertragingen als de ondersteuning door de elektromotor om het brandstofverbruik te reduceren en de rijprestaties te optimaliseren. Terwijl het systeem in normale omstandigheden het brandstofverbruik drukt, levert het ook extra koppel als aanvulling op het koppel van de verbrandingsmotor wanneer de bestuurder krachtige acceleraties vraagt. Daartoe gebruikt het twee functies: Torque-Fill Control, dat de respons versterkt bij acceleraties door onmiddellijk koppel van de elektromotor toe te voegen aan het koppel van de verbrandingsmotor om vertragingen in de motorrespons te compenseren, en Torque Boost, een systeem dat acceleraties vloeiender laat verlopen door koppel van de elektromotor toe te voegen aan het koppel van de verbrandingsmotor tot de turbo wordt geactiveerd. Bovendien laat de elektromotor de verbrandingsmotor stationair draaien en sluit hij brandstofverbruik af tijdens vertragingen om de brandstofefficiëntie verder te verhogen. Wanneer de koppeling wordt losgelaten en de verbrandingsmotor vertraagt tot het vrijlooptoerental, laat de elektromotor de verbrandingsmotor in vrijloop draaien om brandstofverbruik uit te sluiten. Aangezien de vrijloop wordt aangehouden, kan het voertuig op verzoek opnieuw accelereren.

De Swift Sport 48V heeft, zoals elke Suzuki, een waarborg van vijf jaar of 150.000 km met vijf jaar assistance en is verkrijgbaar in 7 kleuren.

Folder

CatalogueSwiftSportNLHauteDefv1.pdf 35 MB

Prijslijst

Prijslijst BE.pdf 7 MB
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image

 

Over Suzuki Belux

Suzuki Belux is verdeler van Suzuki wagens voor Belgie en Luxemburg en maakt deel uit van de astara-groep, Meer info over de modellen en het verdelernet vindt u op www.suzuki.be 

SUZUKI MOTOR CORPORATION (SMC) is gevestigd in het Japanse Hamamatsu. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen: Automobiel, Motorfiets en Marine. Naast kleine en compacte auto's, terreinwagens, SUV's en transportvoertuigen omvat het productgamma ook motorfietsen, scooters, quads, bromfietsen, buitenboordmotoren, polyvalente generatoren en motorwaterpompen.

Suzuki stelt wereldwijd 51.503 medewerkers tewerk in zijn afdelingen Automobiel, Motorfiets en Marine en heeft handelsactiviteiten in 196 landen en regio's en productievestigingen in 24 landen.

Suzuki Belux
Pierstraat 229
2550 Kontich