Suzuki Swift Sport Hybrid 48V

Meer dan cijfers…

  • Nieuwe motorisatie 1.4 mild hybrid 48V
  • Lager verbruik en minder emissie
  • Extra motorkoppel
  • Nog meer fun!

 

Gedurende de voorbije zomer, tussen twee coronagolven in, werd de Suzuki Swift Sport Hybrid 48V gelanceerd en dat kondigden we precies een jaar geleden aan. Ja, zelfs de compacte sportieveling uit ons gamma moest aan de Europese normen voldoen dus ook hier was elektrificatie een must.

Daarom is de Swift Sport voortaan uitgerust met dezelfde soepele hybride motorisatie die we kennen van de Vitara en S-Cross. Het gaat om de 1.4 liter grote viercilinder turbo BoosterJet benzinemotor, die wordt geflankeerd door een 48V elektromotor, een 48V lithium-ion batterij en een 48V-12V omvormer.

De Swift Sport krijgt deze hybride technologie uiteraard niet om extra rijplezier te genereren, maar wel om te voldoen aan de steeds strenger wordende milieu-eisen. Missie volbracht, want de wagen werd gehomologeerd met een normverbruik van 5,6 l/100 km en hij stoot volgens dezelfde WLTP-meetprocedure slechts 125 gram CO2/km uit.

Het enige slechte nieuws is dat de Swift Sport Hybrid 48V, in vergelijking met de vorige, klassieke, motorisatie pk’s inboet. De nieuweling levert 130 pk in plaats van 140 pk bij het uittredende model. Het goede nieuws is dat de elektrische aandrijving voor een extra boost zorgt op vlak van motorkoppel. De trekkracht stijgt immers van 230 Nm bij 2.500 opm tot 235 Nm bij 2.000 opm. Mogelijk zorgen de prestatiecijfers eveneens voor gefronste wenkbrauwen, want de sprintoefening van 0-100 km/u duurt een seconde langer en lukt voortaan in 9,1 seconden. Kenners weten echter dat cijfers niet het hele verhaal vertellen en sportievelingen van Suzuki hebben altijd de gave gehad om hun bestuurders de cijfers te doen vergeten. Als u ons niet gelooft, laat ons dan enkele citaten uit Belgische en internationale autobladen aanhalen.

"De Swift Sport Hybrid voelt eigenlijk veel dynamischer aan dan voorheen." (Autogids)
"Bij lage toeren krijg je veel meer koppel en bij hoge toeren neemt de turbo het over. Hierdoor lijkt deze Swift Sport veel meer kracht te bieden dan het inschrijvingsbewijs laat vermoeden." (Autoscout24.be)
"De elektrische aandrijving is een perfecte match voor de benzinemotor, en zorgt bovendien voor een soepeler rijgedrag." (Autotrends)
“Het extra koppel onderin is onbetwistbaar, de starter-generator reageert meteen met instant koppel bij het aansnijden van een bocht voordat de turbo het overneemt vanaf 2.000 toeren per minuut." (Caradisiac, Frankrijk)
"De Swift Sport Hybrid komt vlot uit de startblokken, want het hybride systeem elimineert het dipje in de koppelcurve voor de turbo in werking treedt." (Top Gear, UK)
"Bij lage toeren maakt het elektrische motorkoppel de acceleraties soepeler dan voorheen." (Bus, UK)

Geloof je het nog steeds niet? Boek dan zo snel mogelijk een persoonlijke testrit. ​

De nieuwe Suzuki Swift Sport Hybrid 48V is verkrijgbaar vanaf €21.099. Voor die prijs is nergens meer rijplezier te koop.

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Suzuki Belux

Suzuki Belux is verdeler van Suzuki wagens voor Belgie en Luxemburg en maakt deel uit van de astara-groep, Meer info over de modellen en het verdelernet vindt u op www.suzuki.be 

SUZUKI MOTOR CORPORATION (SMC) is gevestigd in het Japanse Hamamatsu. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen: Automobiel, Motorfiets en Marine. Naast kleine en compacte auto's, terreinwagens, SUV's en transportvoertuigen omvat het productgamma ook motorfietsen, scooters, quads, bromfietsen, buitenboordmotoren, polyvalente generatoren en motorwaterpompen.

Suzuki stelt wereldwijd 51.503 medewerkers tewerk in zijn afdelingen Automobiel, Motorfiets en Marine en heeft handelsactiviteiten in 196 landen en regio's en productievestigingen in 24 landen.

Neem contact op met