Suzuki Vitara S

Het complete gamma

Dinsdag 22 december 2015 — In amper een jaar tijd is Suzuki’s emblematische SUV uitgegroeid tot een wereldwijde hit. Het commerciële succes is zo groot dat de fabriek in Hongarije de vraag niet kon bijbenen. Om de vele klanten te kunnen bedienen wordt de capaciteit binnenkort echter opgetrokken. En dat zal des te meer aan de orde zijn nu het gamma wordt uitgebreid met de topversie Vitara S. Die wordt aangedreven door een gloednieuwe 1.4 Turbo benzine, die zijn 140 pk en 220 Nm naar keuze over de twee of de vier wielen verdeelt via een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak. Zijn CO2-uitstoot ligt vervat tussen 121 en 128 g/km – absolute topwaarden voor een compacte SUV van dit prestatieniveau.

 

 

Algemeen concept

Al van bij zijn marktlancering in 1988 wordt de Suzuki Vitara “Generation 1” geprezen voor zijn stijlvolle stadsgerichte design, zijn handige buitenafmetingen, zijn comfortabele rijeigenschappen en zijn onversneden terreinvaardigheden. Het model is blijven evolueren op het vlak van formaat en aandrijflijn. Ruim een kwarteeuw na het debuut van de eerste generatie reïncarneerde de Vitara in 2014 als een verfrissend gelijnde SUV.

Geheel volgens de huidige noden zette de nieuwe Vitara een stapje terug qua afmetingen. Daarnaast doet hij een beroep op Suzuki's toonaangevende ALLGRIP-vierwielaandrijving en geavanceerde veiligheids- en connectiviteitsuitrusting. Bovendien biedt hij voortaan uitgebreide personalisatiemogelijkheden.

Design

De nieuwe Vitara geeft uitdrukking aan Suzuki's onmiskenbare SUV-designerfgoed. De schelpvormige motorkap (een typisch kenmerk van de Vitara) verleent de voorzijde een solide indruk, terwijl de voorbumper met omgekeerd trapezium een stevige grip op de weg suggereert. De golfvormige karakterlijnen in de flank en de luchthappers in de flanken van de motorkap verwijzen naar de Vitara van de eerste generatie. De schouderlijnen die helemaal naar achteren doorlopen, creëren een typische SUV-look.

Dat wil daarom niet zeggen dat Suzuki geen aandacht besteedde aan de stroomlijn - integendeel. Getuige de optimaal vormgegeven bumperopeningen, de naar achteren toe aflopende daklijn, de vlakke bodem en de buitenspiegels en voorbumperranden die het resultaat zijn van een doorgedreven windtunnelstudie.

Wat de Vitara S betreft, hebben de designers van Suzuki alles in het werk gesteld om de Vitara een exclusievere uitstraling, meer luxe en een sterkere persoonlijkheid mee te geven. Zo hebben ze een nieuw radiatorrooster met vijf sleuven ontworpen, dat sterk geïnspireerd is op dat van de conceptcar iV-4, die in 2014 een voorbode was van de nieuwe Vitara. Dit radiatorrooster wordt geflankeerd door full LED-koplampen die niet alleen een optimaal nachtzicht garanderen, maar de Vitara S ook een prestigieuzer cachet geven.

 

Personalisatie

Van bij de eerste ontwikkelingsfase stonden personalisatiemogelijkheden centraal. Diverse buitenkleuren en een waaier aan designdetails bieden de klant de mogelijkheid om uitdrukking te geven aan zijn persoonlijkheid. Er is keuze uit 15 koetswerkkleuren, waaronder drie gloednieuwe, en talrijke bicolor-uitvoeringen. Suzuki creëerde de nieuwe kleuren en de bicolor-uitvoeringen met het motto "hunter mind" in het achterhoofd, dat de opwinding van het rijden met de nieuwe Vitara onderstreept.

Vijf andere items bieden klanten de mogelijkheid om nog meer uitdrukking te geven aan zichzelf aan de hand van interieur- en exterieurdetails. Deze items zijn: het radiatorrooster (wit of zwart), de wielkastbekleding (wit of zwart), de instrumentenpaneelafwerking (turquoise, oranje, wit of pianozwart), de ringen rond de ventilatiemonden (turquoise, oranje, wit of pianozwart) en de centrale klok (carbon of kanji). Bovendien kan de klant de on- en off-roadvaardigheden van zijn nieuwe Vitara accentueren met behulp van twee accessoirepacks (Urban en Rugged).

 

Motor

De nieuwe Vitara biedt voortaan dus keuze uit 3 motoren: de 1.6 M16-benzinemotor, de 1.6 D16AA-dieselmotor en de gloednieuwe 1.4 Turbo-benzinemotor. De 1.6-benzinekrachtbron, die werd geïntroduceerd door de S-Cross, koppelt een verlaagde interne wrijving aan lichtere motorcomponenten om een laag verbruik te kunnen combineren met een mooi vermogen (120 pk) en koppel (156 Nm). De dieselversie, die in België nog altijd op veel bijval kan rekenen, maakt gebruik van een nieuw EGR-systeem en een elektronisch gestuurde VGT voor een volle kracht- en koppelontplooiing (120 pk en 320 Nm) in combinatie met een beperkte uitstoot en een laag verbruik.

De nieuwe 1.4 Turbo ‘Boosterjet’ komt tegemoet aan de meest veeleisende bestuurders. Deze direct ingespoten viercilinderbenzine maakt gebruik van een turbolader die aan de cilinderkop is bevestigd om zo de turbolag te elimineren. De vinnigheid en souplesse van de nieuwe motor zijn indrukwekkend: het koppel van 220 Nm staat integraal ter beschikking tussen 1.500 en 4.000 o/m. De prestatiecijfers spreken voor zich: van 0 tot 100 km/u duurt slechts 9,5 seconden en pas bij 200 km/u stopt de naald van de snelheidsmeter met klimmen.

Versnellingsbak

Alle overbrengingstypes van de Vitara werden ontwikkeld met het oog op een uitstekend brandstofrendement, een aangenaam schakelgevoel en een trillings- en geluidsarme werking. De 1.6-benzinemotor wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, terwijl de 1.6-diesel net als de nieuwe 1.4 Turbo recht heeft op zes manuele versnellingen. De overbrengingsverhoudingen werden in beide gevallen zo gekozen dat ze optimale prestaties aan een minimaal verbruik koppelen. Maatregelen als een contragewicht voor de schakelpook vertalen zich in een zachte bediening en verhogen het rijplezier.

Alle motorversies kunnen als optie worden uitgerust met een zestrapsautomaat. De brede spreiding biedt een nauwkeurige controle over de verhoudingen, zodat er voldoende punch is bij lage voertuigsnelheden (bijvoorbeeld, wanneer de bestuurder vertrekt uit stilstand of langzaam een heuvel op rijdt) en de motor bij hogere snelheden aan een lager regime draait. De uitgebreide vergrendelingsmogelijkheden komen de acceleratie, het verbruik en de stilte aan boord ten goede. Boven kan de bestuurder via de paddles aan het stuurwiel zelf de versnellingen selecteren in de manuele modus.

 

Four-mode ALLGRIP-systeem

Suzuki heeft zijn gerenommeerde 4x4-technologieën doorontwikkeld tot een nieuwe generatie, die rijplezier en zekerheid in diverse omstandigheden weet te rijmen met zuinigheid en een beperkte ecologische voetafdruk. Suzuki noemt deze nieuwe generatie ALLGRIP.

Dit systeem biedt vier inschakelbare standen die instaan voor een veilige en plezierige rit ongeacht de ondergrond. Het werd ingewijd door de Suzuki SX4 S-CROSS en heeft intussen al een stevige reputatie opgebouwd. In het geval van de Vitara wordt het uitgebreid met een feed-forwardfunctie.

Het ALLGRIP-systeem van de Vitara maakt gebruik van een feedbackfunctie om meer koppel naar de achterwielen te sturen als de wielen vooraan doorslippen. Dankzij de nieuwe feed-forwardfunctie kan het systeem gripverlies aan de voorwielen voorspellen aan de hand van het wegdek, de stand van het gaspedaal en de stuurhoek, en meer koppel naar de achteras sturen nog voor de voorwielen doorslippen. De selecteerbare standen zijn Auto, Sport, Snow en Lock.

 

Verbruik en CO2-uitstoot

Het verbruik en de CO2-uitstoot van de nieuwe Vitara konden worden teruggedrongen door het gebruik van staal met hoge trekvastheid en andere gewichtsbesparende maatregelen in het koetswerk, en door het stop-startsysteem voor de motor. Zo kan de voorwielaangedreven handgeschakelde diesel prat gaan op 4,0 l/100 km en 106 g/km – uitzonderlijke waarden voor een SUV van dit formaat. De gelijk geconfigureerde 1.6 benzine legt al even overtuigende cijfers voor: 5,3 l/100 km en 123 g/km.

De voorwielaangedreven Vitara S met 1.4 Turbo-motor houdt het in handgeschakelde vorm ondanks zijn pittige prestaties bij 5,2 l/100 km, wat overeenstemt met 121 g/km. Met de zestrapsautomaat zal dat andere koek zijn, denkt u? Niets is minder waar: de ‘6AT” biedt exact dezelfde prestaties als zijn manuele evenknie, terwijl hij slechts 1 grammetje CO2 moet toegeven.

Vierwielaandrijving wordt veelal beschouwd als een nadeel op het vlak van verbruik en uitstoot. Het ALLGRIP-systeem van Suzuki vormt een uitzondering op de regel en gaat gepaard met uitzonderlijk lage CO2-cijfers voor een vierwielaangedreven SUV. In het geval van de diesel zorgt de vierwielaandrijving voor een meerverbruik van slechts 0.2 l/100 km, bij de benzines is dat maximaal 0.3 liter.

 

Wegligging

Suzuki streeft voor elk van zijn modellen een wegligging na dat de toon zet in de betreffende categorie. De Vitara kan prat gaan op een stabiel, onverstoorbaar rijgedrag, onder meer door zijn lichtgewichtstructuur. De voorwielen worden gecontroleerd door McPherson-veerpoten. De hertekende onderste armen, een herziene lay-out voor het hulponderstel en de geoptimaliseerde veerpoten staan garant voor meer rigiditeit en dus stabiliteit.

De achterwielen maken gebruik van een torsiestang (een tot een U geplooide pijp) die werd afgeleid van die van de SX4 S-CROSS. Het ontwerp van de stang staat borg voor een superieure stijfheid en dito comfort.

De nieuwe Vitara heeft recht op geventileerde schijfremmen vooraan en volle schijven achteraan. De lichtere, wrijvingsarmere zadels verhogen de remprestaties en verlagen tegelijk het brandstofverbruik.

Veiligheid

De Vitara was in april 2015 de eerste compacte SUV die vijf sterren haalde in het nieuwe EuroNCAP-testprogramma, waarvan de criteria in 2015 grondig werden verstrengd. Zoals u weet, worden nieuwe voertuigen geëvalueerd op vier hoofdaspecten: bescherming van volwassenen, bescherming van kinderen, bescherming van voetgangers en veiligheidssystemen. De vijfsterrenscore is voorbehouden aan modellen die zowel inzittenden als voetgangers de allerbeste bescherming bieden. Aangezien de beoordeling in het begin van dit jaar nog werd verstrengd, zijn deze vijf sterren meer waard dan ooit tevoren.

Tot de actieve-veiligheidsuitrusting van de nieuwe Vitara behoort onder meer het Radar Brake Support (RBS)-systeem (standaard op de Vitara S). Bij lage snelheden, bijvoorbeeld in een file, detecteert het systeem het voorliggende voertuig en als het een risico op een aanrijding vaststelt, waarschuwt het de bestuurder met een geluidssignaal en een melding op het informatiescherm.

Als een aanrijding erg waarschijnlijk wordt, activeert het systeem de remassistentie om de remdruk tijdens een noodstop te maximaliseren. Als het systeem oordeelt dat een aanrijding onvermijdelijk is, knijpt het automatisch de remmen dicht. Op die manier helpt het systeem aanrijdingen vermijden wanneer het voertuig aan een lage snelheid rijdt, of de schade in het geval van een aanrijding beperken.

De passieve-veiligheidsuitrusting omvat zeven airbags (voor bescherming van de inzittenden tegen een laterale en frontale aanrijding), gordelspanners met krachtbegrenzers en een mechanisme dat de achterwaartse beweging van het rempedaal beperkt. Bovendien zorgen de vorm van de motorkap en de structuur van de ruitenwissers en bumpers ervoor dat de letsels bij een aanrijding met een voetganger minder ernstig zijn.

Uitrusting

Suzuki zorgde voor een heuse première toen het de SX4 S-CROSS voorzag van een glazen dak met twee afzonderlijk openschuivende panelen. De nieuwe Vitara neemt deze erg populaire voorziening over. Het glazen dak strekt zich uit over de voor- en de achterstoelen en zorgt voor een serene interieursfeer. Met het dak dicht bestrijken de glazen panelen een totale lengte van 1.000 mm. Met geopend dak bedraagt de lengte van de opening 560 mm (een van de beste waarden in zijn segment), zodat de inzittenden een verfrissende openluchtervaring genieten.

Het audiosysteem heeft een touchscreen van 7" dat zich intuïtief en desgevallend zelfs met handschoenen laat bedienen. Een driedimensionele navigatiekaart maakt het gemakkelijk om herkenningspunten te onderscheiden. Het systeem biedt ook de mogelijkheid om smartphone-apps te gebruiken tijdens het rijden.

De Adaptive Cruise Control (standaard op de Vitara S) tot slot combineert een conventionele cruisecontrol met de milligolfradar van het RBS om het rijden eenvoudiger en ontspannender te maken. Het systeem gebruikt de radar om de afstand tot de voorligger te meten, om aldus de snelheid van de Vitara daarop af te stemmen naargelang van de vooraf gekozen veiligheidsafstand.

Met de S van supercompleet

 

Zoals het een topmodel betaamt, krijgt de Vitara S een specifieke interieurafwerking mee, met een zetelbekleding van kunstleder en suède, een materiaal waarmee ook de deurpanelen bekleed zijn. De zetels, het stuur en de balg van de versnellingspook zijn geaccentueerd met rode contrasterende stiksels. Ook de ringen rond de wijzerplaten en de ventilatiemonden zijn rood – een knipoog naar zijn sportieve inborst.

 

Voor de rest neemt de Vitara S de al bijzonder riante uitrusting over van de Grand Luxe XTra, waaronder het infotainmentsysteem met gps en achteruitrijcamera, privacy glass en parkeersensoren rondom.