Suzuki Vitara en S-Cross SUV modellen worden zuiniger en leveren betere prestaties
Mild Hybrid systeem 1.4 SHVS 48V
15 januari 2021
- Mild Hybrid systeem van 48V voor de 1.4 BoosterJet-motor
- Lager verbruik en minder emissie
- Extra rijplezier en betere terreincapaciteiten
- Leverbaar sinds juni 2020
We kondigden vorig jaar reeds aan dat onze populaire S-Cross en Vitara SUV-modellen een gedeeltelijk elektrische aandrijving zouden krijgen. Deze nieuwe motor met mild hybride technologie zou ook de enige overblijvende motorisatie worden voor beide modellen. Net als bij andere modellen, zou ook hier de uitstekende 1.0 BoosterJet motor uit de catalogi verdwijnen.
1.4 BoosterJet Mild Hybrid 48V
De enige resterende motor is een 1.4 liter grote viercilinder BoosterJet turbomotor die in 2015 bijzonder positief werd onthaald in de gespecialiseerde pers. Vandaag wordt dit motorblok aangevuld met een starter-generator van 48 Volt in combinatie met een lithium-ion batterij van 48 Volt en een 48V-12V omvormer.
Zoals u weet is deze starter-alternator, die ook als elektromotor wordt gebruikt, niet bedoeld om de auto rechtstreeks aan te drijven. Zijn belangrijkste (en meest bekende) taak is het ondersteunen van de verbrandingsmotor tijdens het accelereren. Maar wat minder bekend is, is dat hij ook de verbrandingsmotor kan inschakelen tijdens het vertragen, zelfs wanneer de versnellingsbak in de neutraal staat. Op die manier kan het systeem stroom opwekken en de verbrandingsmotor zal in deze modus geen druppel benzine verbruiken.
Lager verbruik en emissie
De voordelen van dit mild hybride systeem zijn allerminst anekdotisch, de cijfers spreken voor zich. Het brandstofverbruik daalt met 1,2 liter/100 km en de CO2-uitstoot zakt met 25 g/km. De Suzuki Vitara Hybride 48V 2WD met manuele versnellingsbak realiseert conform de WLTP-homologatiemethode een normverbruik van 5,4-5,6 l/100 km en een uitstoot van 121-125 gram CO2/km. De Suzuki S-Cross Hybride 48V 2WD met handgeschakelde transmissie haalt 5,4-5,6 l/100 km en stoot 121-126 gram CO2/km uit.
Aangenamer
Voor alle duidelijkheid, in vergelijking met de uittredende versie van de 1.4 BoosterJet werd het vermogen van de hybride versie gereduceerd tot 130 pk (voorheen 140 pk). Desondanks biedt deze hybride variant van de Vitara en S-Cross een superieure rijervaring. Hoe dat kan?
Het motorkoppel maakt het verschil. In tegenstelling tot het lagere vermogen neemt de trekkracht van de motor toe van 220 tot 235 Nm. Die winst lijkt verwaarloosbaar maar omdat het om elektrische trekkracht gaat, is ze niet alleen groter, maar ook beschikbaar over een veel breder toerentalbereik. De 1.4 BoosterJet Hybrid 48V motorisatie wordt immers uitgerust met Torque-Fill Control technologie, die het reactievermogen tijdens het accelereren vergroot door het instant koppel van de elektrische motor toe te voegen aan dat van de verbrandingsmotor. Er is ook de Torque Boost technologie, die de acceleratie afvlakt door het koppel van de elektrische motor te handhaven tot het moment dat de turbo in werking treedt.
Kortom, het lagere vermogen is enkel merkbaar bij topsnelheid. In alle andere situaties compenseert de extra souplesse van de Vitara en de S-Cross het lagere vermogen waardoor deze versies leuker rijden. Niet alleen in en rond de stad, maar in elke situatie waar vlotte acceleraties welkom zijn.
AllGrip
Off-road liefhebbers weten dat het motorkoppel een belangrijke factor is bij terreinrijden. De overstap naar een hybride aandrijflijn, die zoals we net hebben aangegeven extra trekkracht biedt, heeft dus ook voordelen voor de versies van de Vitara en de S-Cross die zijn uitgerust met de AllGrip 4x4-aandrijving. Via dit systeem beschikken de bestuurders over vier rijmodi.
De Auto-stand legt de klemtoon op brandstofbesparing bij normale rijomstandigheden, waarbij de vierwielaandrijving enkel wordt ingeschakeld wanneer de voorwielen tractie verliezen en doordraaien.
De sportmodus verbetert de prestaties in de bochten door meer koppel naar de achteras te sturen en ook hier zorgt de directe koppelopbouw van de hybride aandrijflijn voor een dynamischer rijervaring.
De sneeuwstand is logischerwijze erg geschikt voor besneeuwde oppervlakken, maar is ook nuttig op onverharde wegen en bij allerhande gladde rijomstandigheden. Het bevordert de stabiliteit en de tractie tijdens het accelereren.
Tot slot kunnen de Vitara en S-Cross in de Lock-modus door erg moeilijke omstandigheden zoals sneeuw, modder of zand rijden, omdat het centrale differentieel wordt geblokkeerd zodat 50% van het aandrijfvermogen naar de vooras en 50% naar de achteras gaat. In deze rijstand wordt het ESP®* en andere rijhulpmiddelen geoptimaliseerd om het voertuig in staat te stellen om uit een moeilijke situatie weg te rijden. Het systeem schakelt vanaf 60 km/u automatisch over naar de sneeuwmodus.
*ESP® is een geregistreerd handelsmerk van Daimler AG.
Nu al beschikbaar
De Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 48V en Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid 48V zijn sinds juni 2020 beschikbaar. Beide modellen hebben dezelfde basisprijs van €23.099.