Vijf EuroNCAP-sterren voor de nieuwe Suzuki Vitara

Vijf EuroNCAP-sterren voor de nieuwe Suzuki Vitara

Woensdag 22 april 2015 — • De nieuwe Vitara is de eerste compacte SUV die vijf sterren haalt in het nieuwe EuroNCAP-testprogramma voor 2015.
• Zijn uitstekende scores voor alle criteria maken hem tot een van de veiligste auto's in zijn klasse.
• De 'Total Effective Control'-technologie en het doorgedreven gebruik van hoogwaardige staalsoorten verzekeren een laag koetswerkgewicht en hoge crashbestendigheid

De nieuwe Vitara behaalde zopas vijf sterren in de crashtests van EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) en kreeg een topscore voor zijn uitmuntende veiligheidsprestaties.

Suzuki's recentste model is de eerste compacte cross-over die in het nieuwe, strengere testregime voor 2015 een topscore behaalde voor elk van de vier hoofdaspecten: bescherming van volwassenen, bescherming van kinderen, bescherming van voetgangers en veiligheidssystemen.

Detailscores:
Bescherming van volwassenen: 89% / (80%*)
Bescherming van kinderen: 85% / (75%*)
Voetgangers:    76% / (65%*)
Veiligheidshulpmiddelen: 75% / (70%*)

*) minimumscore voor vijf sterren

De vijfsterrenscore is voorbehouden aan modellen die zowel inzittenden als voetgangers de allerbeste bescherming bieden. Aangezien de beoordeling in het begin van dit jaar nog werd verstrengd, zijn deze vijf sterren meer waard dan ooit tevoren. Meer details vindt u op http://www.euroncap.com/en

De passieve en actieve veiligheidssystemen van de nieuwe Vitara zijn ontworpen om op intelligente wijze te anticiperen en te reageren op mogelijk gevaarlijke situaties. Zo garanderen ze een uitmuntende bescherming.

Een van zijn belangrijkste veiligheidsvoorzieningen is de 'Total Effective Control'-technologie, een concept dat Suzuki in het leven riep om enerzijds de inzittenden te beschermen en anderzijds het gewicht te beperken. Computerondersteunde ontwikkelingstechnologieën en het doorgedreven gebruik van ultrasterke staalsoorten maken het koetswerk licht en uiterst crashbestendig en dragen tegelijk bij tot het lage verbruik.

De passieve-veiligheidsuitrusting omvat bovendien zeven airbags, die de inzittenden beschermen bij frontale en zijdelingse impacts, alsook gordelspanners met krachtbegrenzers. EuroNCAP-tests op de voorzetels en hoofdsteunen bevestigden de uitstekende bescherming tegen whiplashletsels bij aanrijdingen achteraan, en ook de geometrische analyse van de achterzetels duidde op een adequate bescherming.

Bovendien bieden de vorm van de motorkap en de nieuwe structuren voor de bovenkant van het schutbord, de ruitenwissers en de bumpers een optimale impactabsorptie die de ernst van letsels bij aanrijdingen met voetgangers beperkt.

Suzuki ging niet over een nacht ijs voor de veiligheidsuitrusting van de nieuwe Vitara. Zo werd de wagen bedacht met geavanceerde technologieën om ongevallen te voorkomen. De Vitara werd uitgerust met Radar Brake Support, een systeem dat dreigende aanrijdingen met voorliggers detecteert en de bestuurder waarschuwt met een geluidssignaal en een verklikker in het instrumentenbord. Voor de timing van deze waarschuwing krijgt de bestuurder de keuze uit de standen 'FAR' (veraf) en 'NEAR' (dichtbij). Wanneer het risico op een ongeval toeneemt, activeert het systeem de noodremhulp die de remkracht bij forse remmanoeuvres verhoogt. Als het Radar Brake Support vervolgens bepaalt dat een aanrijding onvermijdelijk is, activeert het automatisch de remmen om de aanrijding af te wenden of de botssnelheid – en dus de schade – te beperken.

Veiligheid voor kinderen – en voetgangers
Suzuki besteedde bijzonder veel aandacht aan de bescherming van kinderen volgens de recentste Europese wetgeving en ontwikkelde onder meer i-Size om kinderen extra bescherming en veiligheid te bieden. Alle kinderzitjes waarvoor de Vitara is ontworpen, konden optimaal in de wagen geïnstalleerd en geïntegreerd worden.
De nieuwe Vitara scoort tevens uitstekend voor de bescherming van voetgangers. Zijn uitgekiende en geavanceerde design werpt in verscheidene opzichten vruchten af. Het biedt niet alleen een optimale bescherming van inzittenden maar reduceert ook de ernst van hoofdimpacts bij typische ongevallen met voetgangers. De bumper garandeerde in alle tests een uitstekende bescherming voor de benen.

Geavanceerde rijhulpsystemen
De Vitara is ook voorzien van een adaptieve snelheidsregelaar die ritten nog comfortabeler maakt. Een radar met millimetergolven meet de afstand tot voorliggers. De bestuurder krijgt daarbij de keuze tussen een middellange, lange of korte afstand tot de voorligger. Als er voldoende ruimte is tot de voorligger houdt de Vitara de ingestelde snelheid aan. Wanneer de voorligger echter vertraagt, mindert ook de Vitara snelheid om voldoende afstand te behouden ten opzichte van de voorligger. Als de voorligger van rijstrook verandert en er weer voldoende ruimte is, versnelt de Vitara automatisch terug tot de ingestelde snelheid.

De nieuwe Vitara is als eerste Europese Suzuki uitgerust met een vertrekhulp voor hellingen. In de LOCK-modus remt de wagen automatisch af wanneer hij een steile helling afrijdt om een constante snelheid aan te houden.
En voor nog meer veiligheid en comfort bij het parkeren, biedt de Vitara een parkeercamera.

Over de nieuwe Vitara
Als vlaggenschip van het gamma vierwielaangedreven Suzuki's werd de nieuwe Vitara gebouwd door traditionele elementen uit zijn uitgebreide SUV-erfgoed te combineren met nieuwe voorzieningen en dynamische lijnen.

Al sinds zijn marktintroductie in 1988 wordt de Suzuki Vitara geprezen om zijn stijlvolle, stadsgerichte look, zijn compacte, handige buitenafmetingen, zijn comfortabele rijgedrag op de weg en zijn uitmuntende terreincapaciteiten. Het gamma is geëvolueerd qua koetswerkafmetingen en motoren en het Vitara-erfgoed wordt meer dan een kwarteeuw na het debuut van het oorspronkelijke model verenigd in een fris SUV-koetswerk.
De volledig nieuwe Vitara kreeg kleinere afmetingen om in te spelen op de hedendaagse behoeften, zoals personaliseringsmogelijkheden om de stijl van de bestuurder tot uiting te brengen, en lagere verbruiks- en CO2-cijfers. Hij maakt gebruik van Suzuki's baanbrekende ALLGRIP-vierwielaandrijving en geavanceerde veiligheids- en connectiviteitsuitrusting.

De nieuwe Vitara rolt van de band in de Suzuki-fabriek van Magyar (Hongarije) en zal wereldwijd worden verkocht als Suzuki's compacte SUV. Hij wordt deze lente in heel Europa geïntroduceerd.