Facelift voor de Vitara

Facelift voor de Vitara

 

De Vitara-reeks kwam in 1988 op de markt en was een pionier in de klasse van compacte SUV’s. Sindsdien kreeg de wagen heel wat lof voor zijn stijlvolle design, compacte wendbaarheid, comfortabele wegligging en onvervalste terreinprestaties. In 2018 viert de Vitara zijn 30e verjaardag.

De huidige Vitara van de vierde generatie werd in 2015 geïntroduceerd om tegemoet te komen aan de vraag naar wagens met een slanker koetswerk. Tegelijk werd hij uitgerust met het ALLGRIP 4WD-systeem van Suzuki voor betere offroad- en veiligheidsprestaties, en daarnaast ook geavanceerde veiligheidsfuncties, connectiviteitsvoorzieningen en tal van opties waarmee elke bestuurder zijn eigen voorkeuren kan personaliseren.

Om zijn 30e verjaardag extra luister bij te zetten, krijgt de Vitara in 2018 een nog verfijndere look en meer geavanceerde veiligheidsfuncties aangemeten.

Exterieur

De neus van de Vitara ‘new look’ werd opgefrist met verticale chroomaccenten op een grille met vijf sleuven, een kenmerkende trek van de SUV’s van Suzuki die veel bijval kende bij de iV4 (Vitara-conceptmodel) en de Vitara-S, een ‘special edition’-model. Een nieuw chroomaccent langs de onderste grille trekt die extra verfijning nog verder door.

In de achterlichtblokken zitten nu leds in drie lijnen ingewerkt voor een innovatief gevoel. Ook uit de herwerkte vorm van de achterste beschermplaat spreekt hoogwaardige kwaliteit.

Het panoramische zonnedak, dat niet verkrijgbaar was bij de Vitara S-reeks, is nu verkrijgbaar bij elke GLX-versie.

Het gamma lakkleuren werd uitgebreid met twee nieuwe tinten: sportief hoogchromatisch Solar Yellow Pearl Metallic en verfijnd laagchromatisch Ice Grayish Blue Metallic.

Interieur

Overal in het interieur van de Vitara werd een extra portie kwaliteit en stijl toegevoegd. De tellers kregen een stoerder design en accenten een SUV waardig. Via een nieuw lcd-kleurenscherm van 4,2 duim op het instrumentenpaneel krijgt de bestuurder een helder overzicht van de ALLGRIP-rijmodus, de animaties voor remcontrole tijdens afdalingen en de afbeeldingen van de verkeersbordherkenning, een nieuwe functie voor preventieve veiligheid.

Ook de klok werd gerestyled en sluit nu knap aan bij het nieuwe design van de tellers. Het algemene gevoel dat uit het vernieuwde instrumentenpaneel spreekt, zal menig bestuurder weten te charmeren.

Andere verbeteringen zijn de zachte bekleding boven aan het instrumentenpaneel voor een luxueuzer gevoel, lichtere zilveraccenten op het dashboard, de deuren en de middenconsole en een metallic geometrisch patroon op het zilverkleurige inzetstuk langs het dashboard. De stoelen zijn bekleed met suède met geometrische patronen in diep reliëf, wat een elegante ‘urban look’ oplevert. Het model in de topklasse pakt ook uit met een nieuwe centrale armsteun met opbergvak.

Naast de K14C-turbomotor met rechtstreekse inspuiting, die bij de Vitara-S erg in de smaak viel, wordt nu de nieuwe K10C-turbomotor met rechtstreekse inspuiting geïntroduceerd. Deze nieuwe motor van Suzuki werd speciaal ontwikkeld om vermogen en milieuprestaties in evenwicht te houden. Dankzij de turbolader, de rechtstreekse inspuiting en de driecilinder-lijnopstelling is deze compacte, lichtgewicht K10C-motor afgestemd voor een beter koppel in het lage toerental, een grotere brandstofbesparing en een lage uitstoot.

Aangezien alle Vitara-modellen nu uitgerust zijn met turbomotoren met rechtstreekse inspuiting zal de specifieke ’S-klasse’-aanduiding voor 1.4 Boosterjet-modellen niet meer gebruikt worden.

De opgefriste Vitara beschikt nu over meer geavanceerde technologie voor preventieve veiligheid, die bestuurders in nog meer situaties helpt om ongevallen te voorkomen en zo steeds weer zorgt voor gemoedsrust op de weg. Radar Brake Support (RBS), dat werkte met een radar met millimetergolven, werd vervangen door Dual Sensor Brake Support (DSBS), dat een eenogige camera én een laserradar (MFL) gebruikt om het remsysteem voor schadebeperking bij ongevallen uit te breiden met voetgangersdetectie. Ook de functies Lane Departure Warning, Lane Departure Prevention en Traffic Sign Recognition (TSR) zijn nu beschikbaar.

De AT-modellen zijn nu uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go, een systeem dat via een radar met millimetergolven de voorligger volgt en daarbij voldoende afstand houdt. De door de bestuurder ingestelde snelheid dient als maximale snelheidslimiet. Ook Blind Spot Monitor (BSM) en Rear Cross Traffic Alert (RCTA) worden voor het eerst in een Suzuki aangeboden.

Dual Sensor Brake Support (DSBS)

DSBS is een systeem dat een voertuig of voetganger vóór de wagen detecteert met behulp van een eenogige camera en een lasersensor, een botsing tracht te voorkomen door de bestuurder te waarschuwen en de schade bij een aanrijding tracht te beperken.

ACC met Stop & Go

ACC met Stop & Go helpt de bestuurder tijdens het versnellen en afremmen, terwijl een veilige afstand tot de voorligger wordt aangehouden. De ACC met Stop & Go kan de wagen zelfs volledig tot stilstand brengen achter een voorligger en kan de bestuurder extra ondersteuning bieden, bijvoorbeeld in verkeersopstoppingen.

Blind Spot Monitor (BSM)

BSM is een systeem dat voertuigen detecteert die nabij of in de dode hoeken achter aan beide kanten van de wagen komen. Wanneer een voertuig zich nabij of in een dode hoek bevindt, gaat een led-waarschuwingsicoontje branden in de overeenstemmende buitenspiegel. Als de bestuurder de richtingaanwijzer aanzet om van rijstrook te veranderen, begint het led-icoontje te flikkeren en weerklinkt een geluidssignaal.

Rear Cross Traffic Alert (RCTA)

Bij achteruitrijsnelheden tot 8 km/u gebruikt de wagen twee radarsensoren die achteraan op de flanken gemonteerd zijn om de bestuurder te verwittigen wanneer ergens voertuigen naderen, bijvoorbeeld wanneer hij achteruit uit een parkeerplaats wegrijdt. Als een voertuig gedetecteerd wordt, krijgt de bestuurder een visuele waarschuwing op het multi-informatiedisplay te zien en een geluidssignaal te horen. Dit helpt de bestuurder om veiliger weg te rijden uit parkeerplaatsen waar het zicht langs één of beide kanten van de wagen belemmerd wordt.

Traffic Sign Recognition (TSR)

TSR gebruikt de eenogige camera om de straat af te speuren naar verkeersborden. Wanneer verkeersborden zoals snelheidsbeperkingen of verbodsborden gedetecteerd worden, worden deze weergegeven op het display bij de tellers om de bestuurder eraan te herinneren langs welke verkeersborden de wagen gereden is. Als er meerdere borden gedetecteerd worden, kunnen tot drie borden tegelijk getoond worden.

(Dit bericht geldt voor de Europese specificaties.)

 

 

 

Over Suzuki Belgium

SUZUKI MOTOR CORPORATION (SMC) is gevestigd in het Japanse Hamamatsu. De onderneming is opgedeeld in drie afdelingen: Automobiel, Motorfiets en Marine. Naast kleine en compacte auto's, terreinwagens, SUV's en transportvoertuigen omvat het productgamma ook motorfietsen, scooters, quads, bromfietsen, buitenboordmotoren, polyvalente generatoren en motorwaterpompen.

Suzuki stelt wereldwijd 51.503 medewerkers tewerk in zijn afdelingen Automobiel, Motorfiets en Marine. Met handelsactiviteiten in 196 landen en regio's en productievestigingen in 24 landen en regio's neemt Suzuki een sterke positie in om het hoofd te bieden aan moeilijke marktomstandigheden.

Suzuki Belgium
Satenrozen 8
2550 Kontich